Kazítka ve spotřebním zboží? Jde o mýtus nebo skutečnost?

Přes 75 % lidí se setkalo s tím, že se především elektrické výrobky rozbijí krátce po konci záruční lhůty. Informace vycházejí z průzkumu Opravme Česko. Při nákupu spotřebního zboží, zejména domácích spotřebičů a spotřební elektroniky, si nelze být jist, jak dlouho vydrží. V této souvislosti se dlouhodobě mluví o takzvaných „kazítkách“.

 

„Kazítka jsou jako yetti nebo lochneska. Všichni o nich mluví, ale nikdo je neviděl,“ říká šéf Sdružení evropských výrobců

domácích spotřebičů Radek Hacaperka.

Každopádně se jedná o „terminus technicus“ pro výrobek spotřebního zboží funkčně velmi důležité součástky.

Ta má přitom výrobcem naplánovanou životnost a přestane fungovat ve většině případů po uplynutí záruční doby výrobku.

 

Porucha zboží těsně po záruce, jsou na vině kazítka?

Spotřebič je pak nepoužitelný a jeho oprava komplikovaná a drahá. Mezi časté formy kazítek patří umělohmotné

součástky, které by měly být kovové. Ne každý tomu však věří.

Na druhé straně Jan Charvát se svými projekty opravarna.cz a Opravme Česko, které se zaměřují na opravy starších věcí,

v průzkumu zjistil, že více než ¾ Čechů mají s poruchou krátce po zákonem stanovené záruční době osobní zkušenost.

„Podporujeme tlak zdola a snažíme se lidi vzdělávat, aby věděli, co kupují. Pracujeme ale i s prodejci a legislativními

subjekty,“ shrnuje Charvát.

 

Nejporuchovější jsou pračky, sušičky a myčky

Proti těmto rizikům je možné se pojistit. Nejvhodnějším typem pojištění je v tomto případě Pojištění prodloužené záruky,

které se nejčastěji vyplatí u výrobků s vyšší pořizovací cenou.

„Z domácích spotřebičů jsou vhodným příkladem pro pojištění pračky či sušičky a myčky nádobí. To jsou totiž

spotřebiče, u kterých dochází, dle informací naší pojišťovny a prodejců, k těmto problémům nejčastěji,“ říká Viktor Houška z

BNP Paribas Cardif Pojišťovny.

Ve Francii mají již k této problematice několik let hotovou legislativu. Zákon hovoří o zakázaném „souhrnu technik, s jejichž

pomocí výrobce, a to hlavně při samotné konstrukci výrobku, záměrně zkracuje jeho životnost nebo použitelnost, aby

zákazníky přiměl k častější obměně. Pak je méžné tyto praktiky praktiky postihovat podobně jako jiné podvody.

 

Mohlo by vás zajímat:

E-mail marketing není kobercová kampaň, chce personalizovat

České e-shopy jsou oproti V4 napřed, mobile first pokulhává

Pojištění psů PetExpert se rozšiřuje na slovenský trh

Uživatelská data a nekončící honba po nich

 

Zdroj: BNP Paribas Cardif Pojišťovny

Komentáře

Michal Kvapil

Jsem člověk, který si prošel bohatou praxí v oblasti žurnalistiky. Stáž jsem odstartoval na Novinkách.cz. Následně jsem přešel do mediální skupiny Lagardere, kde jsem pět let působil v Rádiu Zet / BBC na redaktorské a editorské pozici. Pracoval jsem i na pozici zprávaře. Následně jsem přešel pod projekt Youradio Talk, kde jsem měl i vlastní pořady - například Krypton pořad o kryptoměnách. Praxi jsem nabral i v regionální televizi První boleslavská, ve které jsem si prošel prací kameramana, střihače i redaktora. Souběžně s tím spolupracuji pro portál Mladaboleslav.cz a Boleslavský deník.