Kazítka ve spotřebním zboží? Jde o mýtus nebo skutečnost?
Přes 75 % lidí se setkalo s tím, že se především elektrické výrobky rozbijí krátce po konci záruční lhůty. Informace vycházejí z průzkumu Opravme Česko. Při nákupu spotřebního zboží, zejména domácích spotřebičů a spotřební elektroniky, si nelze být jist, jak dlouho vydrží. V této souvislosti se dlouhodobě mluví o takzvaných „kazítkách“.
„Kazítka jsou jako yetti nebo lochneska. Všichni o nich mluví, ale nikdo je neviděl,“ říká šéf Sdružení evropských výrobců
domácích spotřebičů Radek Hacaperka.
Každopádně se jedná o „terminus technicus“ pro výrobek spotřebního zboží funkčně velmi důležité součástky.
Ta má přitom výrobcem naplánovanou životnost a přestane fungovat ve většině případů po uplynutí záruční doby výrobku.
Porucha zboží těsně po záruce, jsou na vině kazítka?
Spotřebič je pak nepoužitelný a jeho oprava komplikovaná a drahá. Mezi časté formy kazítek patří umělohmotné
součástky, které by měly být kovové. Ne každý tomu však věří.
Na druhé straně Jan Charvát se svými projekty opravarna.cz a Opravme Česko, které se zaměřují na opravy starších věcí,
v průzkumu zjistil, že více než ¾ Čechů mají s poruchou krátce po zákonem stanovené záruční době osobní zkušenost.
„Podporujeme tlak zdola a snažíme se lidi vzdělávat, aby věděli, co kupují. Pracujeme ale i s prodejci a legislativními
subjekty,“ shrnuje Charvát.
Nejporuchovější jsou pračky, sušičky a myčky
Proti těmto rizikům je možné se pojistit. Nejvhodnějším typem pojištění je v tomto případě Pojištění prodloužené záruky,
které se nejčastěji vyplatí u výrobků s vyšší pořizovací cenou.
„Z domácích spotřebičů jsou vhodným příkladem pro pojištění pračky či sušičky a myčky nádobí. To jsou totiž
spotřebiče, u kterých dochází, dle informací naší pojišťovny a prodejců, k těmto problémům nejčastěji,“ říká Viktor Houška z
BNP Paribas Cardif Pojišťovny.
Ve Francii mají již k této problematice několik let hotovou legislativu. Zákon hovoří o zakázaném „souhrnu technik, s jejichž
pomocí výrobce, a to hlavně při samotné konstrukci výrobku, záměrně zkracuje jeho životnost nebo použitelnost, aby
zákazníky přiměl k častější obměně. Pak je méžné tyto praktiky praktiky postihovat podobně jako jiné podvody.
Mohlo by vás zajímat:
Uživatelská data a nekončící honba po nich
Zdroj: BNP Paribas Cardif Pojišťovny