Uživatelská data a nekončící honba po nich

Uživatelská data jsou velice ceněným artiklem. Nedávno se na veřejnosti objevila zpráva, že antivirový software Avast je shromažďoval a přes svoji dceřinou firmu Jumpshot je prodával ostatním společnostem. Nejdou o žádnou nevídanou věc. Uživatelská data jsou velice ceněná a sbírá je velké množství společností. Manažer v oblasti finančních služeb Accenture Karel Kotoun celou situací přirovnána ke klondiku na přelomu 19. století. Konkrétně pak Microsoft sbírá veškerá data z počítače, Apple shromažďuje veškerá data z telefonu, Google sbírá veškerá data z internetu a telefonu, Facebook a Instagram sbírají veškerá data ze života a telefonní operátoři sbírají veškerá data o pohybu a hovorech. Více o tom Karel Kotoun hovoří ve svém komentáři.

 

„V online prostředí existují mimo Googlu i jiné skryté aplikace, které využívají tzv. cookies třetích stran pro generování dat. Pro bližší představu se jedná o „texty“ na zařízeních návštěvníků stránek, které posléze dokáží sledovat pohyb uživatelů anebo vytvářet společenské mapy. Po zavedení GDPR se na stránkách začaly objevovat upozornění o sběru cookies, ve kterých si lze všimnout právě společností zaměřujících se na sběr osobních informací prostřednictvím cookies třetích stran. Tento typ cookies, na rozdíl od primárních cookies není ovšem potřebný pro správné fungování stránek, a jeho účelem je pouze generování dat o uživatelích stránek. Nejedná se však o výlučnou devizu méně známých společností, jelikož i Facebook prostřednictvím svého „Pixelu“ umožňuje ostatním stránkám sbírat data uživatelů pro svou potřebu,“ říká Kotoun.

Google, jehož prohlížeč Chrome má na trhu dominantní postavení (69 % počítače, 40 % telefony), ovšem proti těmto praktikám tento týden zasáhl prostřednictvím protokolu ‚SameSite,‘ který de facto zakazuje používání cookies třetích stran, a zároveň vyžaduje od stránek dostatečnou bezpečnost pro své návštěvníky. Tato změna, která má být globálně implementována do roku 2022, přináší velkou změnu hlavně pro online marketingové agentury, které se staly závislé na konstantním přílivu nových dat o uživatelích, který nezastavila ani regulace GDPR,“ dodává Kotoun.

Tímto krokem má podle Kotouna dojít k dosažení plnohodnotného vztahu mezi společnostmi a uživateli. Firmy totiž budou přímo odpovědné za to, jak s online daty uživatelů nakládají.

 

Uživatelská data a nakládání s nimi musí projít regulací

V tomto ohledu jde o pozitivní zprávu, která ovšem řeší pouze online data uživatelů a nezaměřuje se na nově nastupující technologie 5G, které sbírají online i fyzická data.

„Proto by bylo potřeba zavést pravidla podobná standardizovaným bankovním převodům, která by jasně vymezovala typ, strukturu, objem, vlastnictví a zodpovědnost za provedenou transakci. V opačném případě nás za pár let může čekat obdobná situace s našimi osobními daty generovanými pouze jinou cestou,“ uvádí Kotoun.

„Forma generování dat se sice mění, nicméně dokud nebude existovat regulace vlastnictví dat a nakládání s nimi, která se dívá o krok dopředu, tak se s našimi daty bude i nadále obchodovat bez našeho vědomí,“ ukončuje Kotoun.

 

Mohlo by vás také zajímat: 

Fundraising Upvest vybírá dosud nejvyšší částku 41 mil. Kč

E-mail marketing není kobercová kampaň, chce personalizovat

Inovace Čechům vyhovují, šetří čas i peníze

Zdroj: Komentář Karla Kotouna

Komentáře

Michal Kvapil

Jsem člověk, který si prošel bohatou praxí v oblasti žurnalistiky. Stáž jsem odstartoval na Novinkách.cz. Následně jsem přešel do mediální skupiny Lagardere, kde jsem pět let působil v Rádiu Zet / BBC na redaktorské a editorské pozici. Pracoval jsem i na pozici zprávaře. Následně jsem přešel pod projekt Youradio Talk, kde jsem měl i vlastní pořady - například Krypton pořad o kryptoměnách. Praxi jsem nabral i v regionální televizi První boleslavská, ve které jsem si prošel prací kameramana, střihače i redaktora. Souběžně s tím spolupracuji pro portál Mladaboleslav.cz a Boleslavský deník.