Honda Jazz se inspirovala hybridním pohonem od Formule 1

Honda Jazz je vůz, který se dočká letos uvedení na trh a představí pokročilé inovace společnosti Honda v oblasti hybridního pohonu. Ty čerpají ze zkušeností na závodní dráze. Honda s pomocí odborných znalostí motoristického sportovního týmu sesbírala poznatky z vlastního programu Formula 1™ Hybrid Power Unit (hybridní hnací jednotka). Slibuje si přitom zlepšení energetické účinnosti hybridního systému e:HEV této značky.

 

Nejnovější hybridní hnací jednotka Formule 1 značky Honda s názvem RA620H používá vysoce účinný šestiválcový spalovací motor o objemu 1600 cm3 spolu se systémem rekuperace energie. Pokročilé hybridní elektrické systémy důmyslně rekuperují energii, kterou vytvářejí brzdy a výfukové plyny, s cílem zajistit další zvýšení výkonu za účelem zrychlení a snížení zpoždění turbokompresoru. Hybridní hnací jednotka společnosti Honda pomohla v minulé sezóně partnerským týmům Aston Martin Red Bull Racing a Scuderia Toro Rosso (který se přejmenoval na Scuderia AlphaTauri) dosáhnout celkem tří vítězství v závodech a šesti pódiových umístění.

Během závodů technici Formule 1 společnosti Honda neustále vyhodnocují a mění poměr energie, kterou hybridní systém rekuperuje a využívá, s cílem dodávat optimální výkon. Odborné znalosti, které získali při zajišťování optimální účinnosti a výstupního výkonu těchto hybridních hnacích jednotek, poskytují inspiraci pro řadu pokročilých hnacích jednotek Honda e:HEV v osobních automobilech.

Nejnovějším silničním vozem, v němž se tato technologie využívá, je zcela nový model Jazz. Jeho hybridní systém e:HEV rekuperuje energii a využívá ji k nabíjení akumulátoru a podpoře výkonu motoru s cílem zajistit silný výkon, plynulé přepínání mezi režimy jízdy a maximální účinnost.

 

Honda Jazz má hybridní systém se třemi režimy jízdy

„Během závodu Formule 1 musí týmy velmi pečlivě řídit spotřebu paliva s cílem splňovat sportovní normy a předpisy. Při závodu je možné jednoduše rozdělit celkový povolený objem paliva na počet kol, nastávají však situace, kdy tým chce použít více paliva s cílem získat vyšší výkon, zatímco v jiných částech závodu chce šetřit palivo na později, například při jízdě za bezpečnostním vozem (safety car). S cílem dosáhnout nejlepší rovnováhy je klíčové zajistit dobrou komunikaci mezi závodním technikem a řidičem. Naproti tomu v našich silničních hybridních vozidlech s technologií e:HEV využíváme své odborné znalosti s cílem zajistit, že řídicí jednotky pohonu poskytují řidiči ten nejlepší možný poměr výkonu k účinnosti v jakémkoli požadovaném režimu jízdy,“ říká vedoucí oddělení vývoje hnací jednotky Yasuaki Asaki.

Nově byl pro model Jazz vyvinut systém e:HEV, který byl zkonstruován tak, aby poskytoval optimální úsporu paliva a příjemný zážitek z jízdy. Obsahuje dva kompaktní a výkonné elektromotory propojené s 1,5litrovým benzínovým motorem DOHC i-VTEC, lithium-iontovým akumulátorem a inovativní převodovkou s pevným převodovým poměrem řízenou inteligentní řídicí jednotkou. Všechny tyto součásti fungují v harmonii pro zajištění hladké a přímé odezvy.

Pro dosažení vysoce komfortního zážitku z jízdy a mimořádné účinnosti pokročilý hybridní systém e:HEV plynule vybírá ze tří režimů jízdy:

Elektrický pohon: lithium-iontový akumulátor přímo napájí hnací elektromotor
Hybridní pohon: motor dodává energii do generátoru, který ji obratem dodává do hnacího elektromotoru
Konvenční pohon: benzínový motor je propojen přímo s koly pomocí zamykací spojky a hnací síla se přenáší z motoru přímo na kola

 

 

Ve většině situací při jízdě městem se optimální účinnosti dosahuje plynulým přechodem mezi elektrickým a hybridním pohonem. Při rychlé jízdě po dálnicích se využívá konvenční pohon, který na vyžádání doplňuje funkce posílení výkonu pomocí hnacího elektromotoru pro rychlou akceleraci. V režimu jízdy na hybridní pohon lze přebytečnou energii ze zážehového motoru odklonit zpět přes generátor a dobíjet s ní akumulátor. Elektrický pohon se zapojuje rovněž při zpomalování vozidla, čímž se získává energie k dobití akumulátoru prostřednictvím rekuperačního brzdění.

Systém nevyužívá klasickou převodovku. Model Jazz je vybaven nově vyvinutou elektronicky řízenou převodovkou s plynule měnitelným převodem (eCVT). Tato převodovka disponuje jediným pevným převodovým poměrem, čímž je zajištěno přímé propojení mezi pohybujícími se součástmi. Výsledkem je plynulý přenos točivého momentu a pocit lineárnějšího zrychlení ve všech režimech jízdy.

Závodnická tradice společnosti Honda sahá až do roku 1958 a v roce 1965 tato značka dosáhla svého prvního vítězství v závodech Formule 1. Během své účasti v mistrovství světa Formule 1 získala společnost Honda celkem 74 Velkých cen a šestkrát vyhrála Pohár konstruktérů. Díky své účasti v motoristickém sportu na nejvyšší úrovni může společnost Honda přenášet své vysoce pokročilé technické schopnosti do dalších oblastí a aplikovat své odborné znalosti u silničních vozidel.

 

Také by vás mohlo zajímat: 

Nové automobily kvůli koronaviru výrazně zlevní

Škoda Auto uvádí na trh limitovaný Kodiaq RS Challenge

Škoda Auto představila Octavii RS iV s hybridním pohonem

 

Zdroj: Honda

Komentáře