Nové automobily kvůli koronaviru výrazně zlevní

Nové automobily důsledkem koronavirové pandemie zlevní. Může jít až o citelný pokles ceny. Hlavní ekonom Czech Fund Lukáš Kovanda říká, že levnější vozy zlevní o vyšší desetitisíce korun a modely za cenu kolem milionu půjdou cenově dolů třeba i o 250 tisíc korun. Automobilky se nechají slyšet ,že slevy neplánují a poukazovat na oslabenou korunu ruku v ruce s vyššími náklady automobilek vycházející s přísnějšími environmentálními regulacemi. Automobilky mají svými kroky snahu o nevyvolání očekávání nižších cen. Nákup auto mohou zákazníci právě v takovém očekávání snadno odložit a tím tak už špatný odbyt ještě prohloubit. 

 

Ojetá auta půjdou s cenou také dolů, i když méně než ta nová. Jejich cenový pokles bude tlumen obecně nižší cenovou hladinou v porovnání s novými vozy a také skutečností, že část zákazníků si místo nového vozu, který by si pořídila za normálních podmínek, nyní koupí alespoň ojetinu,“ řekl Kovanda.

Cena kvalitních ojetin může podle Kovandy vzrůst, pokud dojde k zavedení šrotovného – bude tomu tak v případě zavedení šrotovného v Německu, ale i v České republice.

Pokud se tomu tak skutečně stane, dostanou řidiči peníze od daňových poplatníků za sešrotování staršího vozu a následné koupi nového. Důsledkem sešrotování trh pocítí pokles kvalitních ojetin. Kvůli tomu tak cena opět poroste.

 

Auta budou se slavami a akční nabídky

Automobilky také budou klientům nabízet různé slevy a akční nabídky, aby podpořily zatím nejistou poptávku. Už nyní jsou některé takové akce a slevy vidět. Zlevnění se budou prodejci snažit i maskovat. Pokud bude mít model lepší výbavu, ale cena zůstane ciferně stejná, statisticky, tedy nominálně se o žádné zlevnění jednat nebude, i když fakticky to zlevnění bude. Zákazník za stejnou cenu získá lepší výbavu, za niž by si za běžných okolností už připlácel),“ sdělil Kovanda.

Především statistické neboli nominální zlevnění zajímá média a veřejnost s ohledem na něj očekává další pokles cen. Z tohoto pohledu spotřebitelé oddalují nákup vozů, což je pro automobilky smrtící.

Pomoci tak podle Kovandy může zvažované německé šrovotné. To pomohlo přitom i v minulé krizi. Dojde tak k podpoření poptávky Němců i po vozech vyráběných v Česku.

„V zásadě lze říci, že čím masivnější německé šrotovné bude, tím méně nyní klesnou ceny aut v ČR. Německý daňový poplatník, třeba i ten, který jezdí výhradně vlakem -v tom je nespravedlnost šrotovného, zkrátka z podstatné části nahradí poptávku po autech, které se nyní kvůli koronaviru v ČR nedostává a dostávat jen tak nebude,“ dodal Kovanda

 

Také by vás mohlo zajímat:

Koronavirus snížil počet pracovních míst v Česku

Křetínský a Tkáč skupují podíly v obchodních domech Macy’s

Volkswagen spustil aplikaci ukazující připravenost na elektromobilitu

 

Zdroj: Komentář Lukáše Kovandy

Komentáře