Vyberte možnost Stránka

„Český med má skvělé jméno, naše včela je ale ohrožena,“ říká Opletal z MEDMORAVIA

„Český med má skvělé jméno, naše včela je ale ohrožena,“ říká Opletal z MEDMORAVIA

Český med má za hranicemi naší vlasti skvělé jméno. Tuzemským včelařům ale práci komplikují klimatické změny. Aktuální výkyvy počasí totiž nevyhovují Včele medonosné kraňské. Včelaři tak mají novou výzbu. Řešením může být zaměření se na jiná plemena včel. Internetové televizi Tývka.cz to řekl zakladatel firmy MEDMORAVIA Petr Opletal.

Jak vás napadlo založit firmu, která se bude zabývat výrobou medových produktů
Já s oblibou říkám, že jsem ke včelaření přišel tak trochu jako slepý k houslím. Včelařit jsem začal v roce 2003. Krátce poté jsem se zkontaktoval s panem Mandelíkem, který byl takovým prvním významnějším zákazníkem v té drobné chovatelské činnosti a firma MED Moravia, kterou tady vidíme, ta oficiálně vznikla v září 2009.

Co vám dala spolupráce s Podnikatelským inkubátorem Brno-Jih?
V podstatě v inkubátoru je prostor pro začínající firmy. Já jako jeden z řadových včelařů téměř bezejmenných jsem tady získal svoje první zázemí, naši první kancelář, byla to taková euforie, jako když jdete poprvé na rande. Naše první zázemí bylo v první budově a po sléze jak jsme rostli, vznikla potřeba mít větší prostory nejenom jako kancelářské ale i výroba a sklady. Mezi tím se postavila tato druhá budovat, kam jsme se přesunuli a jsme tady dodnes a jsme tady spokojení.

Pokud budu mít nějaký nápad na výrobek z medu, tak vy jako firma mi můžete pomoci?

My čmeláci jsme otevřeni jakémukoli tvoření s medem a myslím si, že právě ve prospěch toho hraje i naše velikost. Nejsme ani úplně malinkatá firma někde v garáži a nejsme ani velký koncern, kde by na takovéto hraní nebyl úplně čas. To bylo právě to, proč Altevita u nás uspěla, protože my jsme byli schopní udělat malý testovací vzorek, co oni potřebovali, protože ti velký hráči chtěli dělat hned půltunové nebo tunové šarže. To, když je to nová věc a nemáte to vyzkoušené, tak přirozeně potřebujete fakt jen to malé množství. Pokud máte nějaký nápad, tak jsme tomu otevření a můžeme na svět přinést nějaký nový výrobek za použití medu.

Dodáváte zboží primárně do Čech nebo exportujete také do zahraničí?
My zatím neexportujeme ven z České republiky. Česko, co se týče medu, je v podstatě soběstačná, protože když nebudeme počítat s nějakými extrémy, jako extrémně vydařený rok nebo naopak extrémně nevydařený rok. V České republice se průměrně vyprodukuje kolem sedmi tisíc tun medu za rok. V tomto jsme si soběstační. Nicméně to neznamená, že když mi neexportujeme, to neznamená, že někdo jiný neexportuje do zahraničí. Pochopitelně export českého medu probíhá, protože český med má v zahraničí opravdu dobré jméno. Logicky, když vyvezete tu produkci a ta poptávka a hlad tady je, tak musíte něco dovézt. Je to někdy proti logice vyvážet si naše kvalitní a dovážet sem úplně to nekvalitní ze zahraničí, ale tak to prostě je.

Počasí je poslední léta jako na houpačce. V období kdy by měla být zima, je jarní počasí. Jak se odráží tento nešvar ve včelařství?
Pravda je, že počasí neumíme poručit ani větru ani dešti, byť toto přísloví kdysi znělo éterem. Jsme skutečně odkázaní na přízeň nebo nepřízeň počasí. Oproti zemědělcům těm co mají políčka, tak to jsme trošičku v malé výhodě, protože když přijdou záplavy a to pole je zaplaveno, tak zemědělec tam s traktorem prostě nevjede, protože by ho utopil, ale naše včelka to přeletí. Tím ale ta výhoda končí. Skutečně, jak já s oblibou říkám, jsme závislí na počasí a na božím požehnání. Začínáme vnímat dopady klimatických změn, protože v České republice je většinově chována Včela medonosná kraňská a tato včela jak se nám jakkoli dosud zdála optimální svými vlastnostmi, tak právě klimatické změny, které tady začínáme pociťovat, nesnáší úplně dobře. Myslím si, že je to výzva pro obor včelařství, protože jsou samozřejmě jiná plemena včel.

Co byste doporučil lidem, aby dosáhli úspěchu?
Víte, to je velice individuální tak, jak jsme individuální my lidi. Pokud bych měl nalézt nějaké gro, nějaký univerzální recept, tak je velice důležité si na začátku velmi dobře promyslet svůlj záměr, udělat si možná nějaký průzkum trhu, jestli skutečně o tu myšlenku a ten můj nápad by byl zájem, jestli to ten trh potřebuje, protože ne všechny podnikatelské záměry jsou realizovatelné nebo mohou nastat třeba problémy legislativního charakteru. Pakliže už mám ten nápad, to je asi to nejdůležitější, tak potom bych doporučil velkou dávku vytrvalosti. Nemůžu předpokládat, že to bude hned přes noc. Fakt je, že než pan Baťa vybudoval to své impérium, které je dnes známé po celém světě, tak mu to trvalo hodně roků a spoustu práce a peněz a všeho. My žijeme v internetové době. Takže nám tato doba skýtá určité výhody, ale určitě ten mladý podnikatel nemůže čekat, že to prostě bude přes noc. Do třetice všeho dobrého je určitě se nebát porozhlédnout se po někom, kdo by mi pomohl ať už třeba s administrativou nebo s čímkoli dalším. Není to vůbec žádná hanba.

 

 

Zdroj: Tývka.cz

O autorovi

Michal Kvapil

Jsem člověk, který si prošel bohatou praxí v oblasti žurnalistiky. Stáž jsem odstartoval na Novinkách.cz. Následně jsem přešel do mediální skupiny Lagardere, kde jsem pět let působil v Rádiu Zet / BBC na redaktorské a editorské pozici. Pracoval jsem i na pozici zprávaře. Následně jsem přešel pod projekt Youradio Talk, kde jsem měl i vlastní pořady - například Krypton pořad o kryptoměnách. Praxi jsem nabral i v regionální televizi První boleslavská, ve které jsem si prošel prací kameramana, střihače i redaktora. Souběžně s tím spolupracuji pro portál Mladaboleslav.cz a Boleslavský deník.