Menší prodejny potravin již nemizí, prochází naopak modernizací

Menší prodejny potravin již nemizí, ale procházejí spíše modernizací. Na výrazné zpomalení jejich úbytku v loňském roce poukazuje průzkum firmy Nielsen. Provoz ukončilo 195 obchodů s prodejní plochou do 400 m2. Meziročně jde o dvě třetiny méně. Řada z menších obchodů přitom jeví zájem o modernizaci. Ta jim nabízí výrazně vyšší konkurenceschopnost.

 

Řada prodejen potravin se vrhá do výrazné modernizace. Podle Družstva CBA, které disponuje odborným týmem pro takzvaný remodeling, mají o tuto modernizaci zájem především prodejny s obratem nad milion korun. Družstvo takto v průměru přestavuje minimálně jednu prodejnu měsíčně, za 10 let chce mít remodelovanou třetinu sítě. Ta by zároveň měla v budoucnu zajišťovat 80 procent celkového obratu.

V tomto směru jde přitom o lídra mezi českými obchodníky, který nejen pro prodejny ze své sítě nabízí možnost takzvaného remodelingu. Jeho součástí je mimo jiné modernizace provozního vybavení za účelem snížení nákladů, zatraktivnění vizuálu prodejny či přeskládání sortimentu podle posledních trendů.

Podle předsedy družstva Romana Mazáka jeví největší zájem o remodeling větší prodejny s ročním obratem nad milion korun. Vůbec největší snahu o přestavbu pak CBA eviduje u nejúspěšnějších prodejen, jejichž roční obrat se pohybuje nad 3 miliony korun.

Úspěšné prodejny mají zájem o rekonstrukce, investice, ušetření nákladů, ale také o napojení na náš software, který jim z hlediska logistiky a administrativy výrazně ušetří práci,“ doplnil Mazák.

 

Družstvo CBA potraviny
Zdroj: www.cba.cz

Družstvo CBA v průměru remodeluje 15 prodejen za rok.

„Každý měsíc děláme nový projekt, někdy jich stihneme i více. Jsme zhruba 30 procent nad původním plánem a už nyní máme z 50 procent naplněný příští rok. Proces remodelingu prodejen nám každopádně může zabrat i dalších zhruba 20 let, uvedl Mazák.

Součástí sítě CBA je totiž více než 1000 obchodů, při současném tempu by tedy kompletní remodeling všech zabral ještě více času. Podle předsedy družstva přitom záleží na zájmu prodejen.

„Z našeho pohledu je vysoký, rámcově v desítkách. Dokážeme tak díky němu pokrýt veškeré kapacity našeho expertního týmu, který se remodelingu věnuje. Pokud by se zájem násobně zvýšil, tým bychom určitě rozšířili,“ řekl Mazák.

 

www.cba.cz
Zdroj: www.cba.cz

80 procent obratu ze třetiny všech prodejen

Aktuální plán CBA je mít do 10 let 300 remodelovaných prodejen, aktuálně jich má téměř 100. Mazák v tom kromě atraktivnějšího vzhledu a většího zájmu spotřebitelů vidí i další pozitiva.

„Samozřejmě se stává, že malé prodejny různě přecházejí mezi jednotlivými obchodními sítěmi. K nám takto díky možnosti remodelingu celá řada z nich přišla a nyní nemá důvod odcházet jinam. Díky tomu posilujeme a zkvalitňujeme naši síť, která se stává více a více konkurenceschopnější na tuzemském trhu,“ uvedl.

V desetiletém horizontu by tak podle předsedy Družstva CBA všechny remodelované prodejny měly stát za 80 procenty obratu celé sítě.

Při modernizaci prodejny je nutné sledovat i nejnovější trendy spojené se samotným zbožím – v posledních letech totiž stoupá tlak na jeho kvalitu, roste také poptávka po zdravé výživě, BIO výrobcích či regionálních produktech. Tento sortiment tak při remodelingu nově získává na prodejně více místa. S tím pak souvisí i rozmístění dalšího sortimentu, který je na toto zboží navázaný.

 

Minimální vliv koronaviru

Na plánech remodelingu prodejen v síti CBA nic nezměnila ani jarní koronavirová krize, projekty se pouze o dva měsíce posunuly. Důvodem bylo zejména dočasné přerušení dodávek zařízení ze zahraničí. Během opatření zároveň majitelé provozoven v první řadě zabezpečovali chod svých prodejen.

„Co období nouzového stavu naopak ukázalo v plné nahotě, byly limity e-shopů s potravinami. Statisticky to možná nevypadá, jejich růst se však týkal pouze velkých a krajských měst, nikoliv venkova. Pro e-shopy zde není klientela a v dohledné době ani nebude,“ doplnil Mazák.

Podle něj klasický velký potravinový e-shop nemůže kamenné prodejně na venkově konkurovat, zejména s ohledem na kombinaci logistiky, obslužnosti a počtu položek.

„Počty položek jednotlivých e-shopů tvoří zhruba 7 procent objemu naší sítě, pohybují se okolo 20 tisíc. Udělat z toho našich 300 tisíc není jen tak, je to otázka několika let. V tuto chvíli nevidíme v Česku sílu, která by to zvládla v kombinaci s udržitelností provozu a kvalitní logistikou,“ uzavřel Mazák.

 

Také by vás mohlo zajímat:

Disney pocítil dopady koronaviru na všech frontách

20 příběhů ŠAVŠ: Podnikání bez ŠAVŠ by nešlo, říká Maršálek

Zdroj: Družstvo CBA

Komentáře