Pikto Digital je společnost z Břeclavi, která stojí za výrobou strojního zařízení pro ekologicky šetrný potisk pomocí digitální pigmentace. Pigmenty se pak do látky konkrétně nevážou chemicky. Naopak jde ale o mechanický proces. Přináší přitom nesporné výhody. S týdenním akceleračním programem CzechMatch pod hlavičkou CzechInvest prezentovali zástupci této firmy svůj produkt v Singapuru a v New Yorku.

 

Téměř osm miliard lidí potřebuje dennodenně něco na sebe. Textilní průmysl je jedním z největších a nejrozmanitějších odvětví na světě. Zároveň je ale hned po ropném průmyslu druhým nejvíce znečišťujícím. Kvůli výrobě oblečení se znečistí dvacet procent světové vody.

K tomu se každý rok spotřebuje tolik elektrické energie, že by mohla pohánět čtvrtinu USA celý rok, a vyprodukuje se srovnatelné množství skleníkových plynů jako při provozu devadesáti čtyř milionů automobilů. Oblečení dnes navíc vyrábí převážně levná pracovní síla v rozvojových zemích.

Změnit to chce česká firma Pikto Digital. Její patentovaný stroj Maverick sčítá mnoho výhod a je šetrný k životnímu prostředí. Při objemu jednoho milionu metrů čtverečních produkované látky, ze které se vyrobí asi 700 tisíc triček, ušetří 7 tun chemikálií a 65 tisíc litrů vody. K tomu ve srovnání s tradičními strojními zařízeními uspoří asi 70 procent elektrické energie.

Zákazníkovi se při tomto objemu výroby vrátí investice do stroje zhruba do roka. Pikto Digital zároveň věří, že s přechodem na digitální tisk se textilní výroba přesune zpět do Evropy.

 

Pigmenty jsou přírodním barvivem

Díky inovativnímu nápadu mladého Slováka Františka Balázsyho. Ten už před více než pěti lety předpokládal, že důležitost ekologické výroby bude postupně narůstat i v textilním průmyslu. Zaujala ho technologie digitální pigmentace, která tou dobou byla ještě v plenkách.

Pigmenty jsou přírodní barvivo a tím, že se oproti běžně používaným textilním barvám vážou do vláken mechanicky, ušetří při potisku mnoho škodlivin a chemických látek, nespotřebují žádnou vodu a poradí si s jakýmkoli typem látky. Balázsy se začal digitální pigmentací více zabývat a vyvinul chytrý software, který celý stroj Maverick ovládá.

Jeho dlouholetý kamarád, Daniel Šulík, vystudovaný mechatronik, pak stroj navrhl a zkonstruoval. Na to už ale potřebovali další finanční prostředky, a tak oslovili skupinu investorů. Těm se nápad zalíbil natolik, že je prakticky okamžitě podpořili.

„Pokud se rozhodnete vyrábět tištěný textil, nestačí vám k tomu pouze tiskárna. V závislosti na zvolené technologii potisku potřebujete několik dalších zařízení,“ říká business development manager Pikto Digital Lucie Kadlecová

„Naše společnost nabízí jako jediná na trhu patentované strojní zařízení, které v setu s pigmentovou tiskárnou zajistí kompletní výrobní proces. Náš stroj zvládne látku naimpregnovat, vysušit, zafixovat barvu a v případě potřeby dokáže provést i její finální úpravu, tzv. post-treatment,“ dodává Kadlecová.

 

Pikto Digital & CzechInvest

V květnu 2019, kdy měla firma Pikto Digital dotaženou technologii a vyrobený prototyp, se rozhodla ukázat světu a proniknout na zahraniční trhy. Zajímala ji především zpětná vazba od potenciálních distributorů, klientů a strategických partnerů. V červnu 2019 se proto zúčastnila akceleračního programu CzechMatch agentury CzechInvest v Singapuru.

„Tým CzechInvestu nám ukázal profesionální a zároveň přátelský přístup, díky kterému jsme se dokázali důkladně připravit na asijský i americký trh. Tato zkušenost vyvrátila naše mínění o státní správě.“ říká obchodní ředitel Pikto Digital Vladimír Hičák.

Za týden pobytu v jihovýchodní Asii využila firma několik hodin mentoringu, díky kterým získala důležité podněty ke svému rozvoji a strategii podnikání.

„Obohacující pro nás byla setkání s lidmi z různých odvětví, především z textilního průmyslu, ke kterým bychom se bez CzechInvestu tak lehce nedostali. Získali jsme od nich zpětnou vazbu a potvrdili nám, že se jedná o dynamickou oblast s velkým tlakem na inovace a respektem k životnímu prostředí,“ říká Vladimír Hičák.

 

Po pozitivních zkušenostech firma vycestovala do New Yorku

Obchodní schůzky jim zajistil singapurský akcelerátor Expara, se kterým CzechInvest v zahraničí spolupracuje.

„Každého setkání se zúčastnil i jeden ze zaměstnanců Expary, který nám pomáhal s přípravou prezentace i vyjednáváním. To bylo velice přínosné,“ dodává Hičák.

Po pozitivních zkušenostech ze Singapuru se firma opět účastnila programu CzechMatch. Ještě v září téhož roku se vydala na druhou stranu zeměkoule do New Yorku, aby si ověřila, zda je Amerika vhodný trh pro expanzi.

„Setkali jsme se s celou řadou mentorů a investorů a získali přehled o místním startupovém ekosystému. Nedokázali jsme se ale napojit na relevantní kontakty z textilního průmyslu. Americký trh funguje zkrátka odlišně a zůstává pro nás zatím těžko dosažitelný,“ přibližuje své poznatky z New Yorku Kadlecová.

 

Nový segment strojních zařízení

Na asijský trh se Pikto Digital vrátil v listopadu 2019 v rámci obchodní delegace Ministerstva průmyslu a obchodu a s podporou CzechInvestu. Svůj produkt představil v Indii, textilní velmoci, která nyní klade na ekologii velký důraz. O jeho technologii byl na místním trhu velký zájem a s potenciálními zákazníky je firma v kontaktu doposud.

Pikto Digital buduje v podstatě nový segment strojních zařízení na poli digitálního potisku látek a zatím nemá konkurenci. Naráží tak často na to, že lidé v tuto technologii nevěří. Aby jim firma dokázala, že látka může mít srovnatelnou kvalitu, i když se vyrobí šetrnějším procesem, nabídla svoji technologii nově vznikající značce Fabrissimo v oblasti textilního průmyslu.

„Chceme nabídnout i finální výrobek, potištěnou látku, a potvrdit tak zákazníkovi, že naše technologie funguje. Pomůže nám to zvýšit povědomí o značce a následně vytvářet dlouhodobá partnerství,“ uzavírá Kadlecová.

 

Také by vás mohlo zajímat:

Prodejny s textilem opouštějí česká obchodní centra

Zdroj: CzechInvest