Vyberte možnost Stránka

Pivo zdražuje, láska po něm ale neuvadá

Pivo zdražuje, láska po něm ale neuvadá

Pivo zdražuje. Prvním předskokanem se stal Plzeňský Prazdroj, který startuje podzimní navýšení cen. Podle hlavního ekonoma Trinity Bank Lukáše Kovandy lze očekávat i zdražení ze strany dalších menších pivovarů. Plzeňský výrobce je totiž lídrem trhu. 

 

„Navzdory rostoucím cenám však Češi pivo stále milují. Především právě díky jejich neutuchající přízni vyrobili loni tuzemské pivovary pivo v historicky rekordní celkové hodnotě zhruba 29,2 miliardy korun, jak plyne z aktuálních údajů Eurostatu. Pro srovnání, o deset let dříve, v roce 2009 činila celková hodnota piva vyprodukovaného v ČR 26,6 miliardy korun,“ všímá si Kovanda.

Výrazněji větší oblibě se těší nealkoholické pivo. V roce 2014 dosahovala hodnota v tuzemsku vyrobeného nealkoholického piva necelých 870 milionů korun. Loni se tato částka zdvojnásobila na 1,85 miliardy korun. Konkrétně jde o 112,6procentní nárůst. Hodnota produkce alkoholického piva během stejné doby vzrostla jen o 6,1 % a to z 27,5 na zmíněných 29,2 mld. Kč.

Nealkoholické pivo tak ukusuje čím dále tím větší část trhu, kterou dosud prakticky výlučně opanovávalo běžné pivo, tedy pivo alkoholické. Zatímco v roce 2014 představovala hodnota produkce nealko piva pouze 3,2 procenta celkové hodnoty produkce alkoholického piva, loni už to bylo 6,3 procenta,“ říká Kovanda.

Objem produkce nealkoholického piva stoupl mezi lety 2014 a 2019 z 45,2 milionu litrů na 97,6 milionu litrů. Jde o 115,9procentní nárůst. Pro srovnání, ve stejném období stoupl objem produkce alkoholického piva v ČR z 1,82 miliardy litrů na 1,92 miliardy. To přitom představuje nárůst o 5,5 procenta.

„Dramatický růst produkce i hodnoty vyrobeného nealko piva v porovnání s tím alkoholickým do značné míry odráží efekt nižší základny. Jinými slovy, z nízkých úrovní se roste snáze než z vyšších. Trh s alkoholickým pivem je obecně nasycenější než ten s pivem nealkoholickým, které stále představuje určitou novou, ‘módní záležitost’. Češi si ovšem stále radši dávají nealkoholické pivo i z toho důvodu, že roste jejich povědomí a celkový důraz na zdravější životní styl a životosprávu. Nealko pivo tak vnímají jako méně zdravotně škodlivou variantu jejich oblíbeného moku, která se navíc mnohdy běžnému pivu chuťově stále výrazněji přibližuje,“ dodává Kovanda.

Také by vás mohlo zajímat:

CzechInvest a Vysoká škola chemicko-technologická navázaly spolupráci

KFC ruší kvůli koronaviru svůj zavedený slogan

Zdroj: Komentář Lukáše Kovandy

O autorovi