Vyberte možnost Stránka

„Firmy pochopily Future Port jako vzdělávací platformu,“ Říká Martin Holečko

„Firmy pochopily Future Port jako vzdělávací platformu,“ Říká Martin Holečko

Letos 10.-11. září se uskuteční v pořadí třetí ročník futuristické konference a festivalu Future Port. Připravili jsme si pro vás rozhovor se zakladatelem této události a majitelem firmy Etnetera Group, kterým je Martin Holečko.

Kde se zrodila myšlenka Future Portu?

„Future Port vznikl před třemi lety. Vznikl v mojí hlavě a poté na popud toho, že má originální firma Etnetera Group měla vlastně dvacetileté výročí. Tyto dva podněty se daly dohromady a vznikl ten první ročník. Future Port organizuje firma Future Productions a ta je součástí Etnetera Group.“

Kdo jsou účastníci vaší konference?
„Future Prague je vlastně akce, která je hodně široká. Na jedné straně probíhá velké expo s nějakými 120 a více vystavovateli, kteří ukazují nejnovější exponenciální technologie. To znamená virtuální realitu, umělou inteligenci, 3D tisk nebo nejnovější trendy v mobilitě. V rámci toho probíhá asi na třech stagích program, který běží po celé dva dny, ať je to hlavní stage nebo letos tam přibydou stage od partnera Novartis, která bude zaměřena na budoucnost učení a budoucnost práce nebo tam bude mít Český rozhlas svoji stage, kde bude zase dělat rozhovory se speakery. Dokonce přibydou dvě menší pódia. Jedno bude zaměřené na vesmírné technologie v rámci sekce o budoucnosti ve vesmíru a jedna v rámci networkingové zóny, kde budeme zpovídat a dělat takové otázky odpovědi se speakery. Toto je část festivalová, která bude probíhat před a uvnitř Průmyslového paláce na Holešovickém výstavišti. Vedle toho běží ještě samostatná konference takzvaná Business Konference, která je hodně vizionářská a je zaměřena hlavně na řídící pracovníky firem, top manažery, podnikatele a majitele firem. Ta cílí na tento typ lidí, kteří během konference získají obrovský přehled o tom, kam technologické trendy podnikání posouvají a budou schopni lépe rozhodovat o svých firmách a řídit je. Takže ta první část je zaměřena jak na nadšence do technologií, nebo zaměstnance firem, tak i širokou veřejnost. Budeme tam mít ve velkém počtu studenty vysokých škol, budeme tam mít i návštěvy ze středních škol. Ta Business konference je zaměřena spíš směrem k top managementu.“

Jak se mění vaše konference a jaká je z vašeho pohledu její budoucnost?
„Konference i festival se za ty tři roky posouvají dopředu. První rok to byla, řekněme takové velké přání nebo zkouška, vize, která se zhmotnila. Přišlo skoro pět tisíc lidí. Bylo to jednodenní. Loni jsme to už roztáhli na dva dny, abychom mohli nebo dali prostor více lidem, si ty věci vyzkoušet. O tom to u nás hodně je. To je ta věc, která se u nás od začátku nemění. Máme motto, touch the future – neboli dotkněte se budoucnosti a to znamená, že chceme dát lidem nejenom možnost si něco poslechnout a nějak se nainspirovat, ale vlastně si ty věci vyzkoušet i na vlastní kůži a osahat si je. To je něco, co tam bylo od začátku a co z nás dělá unikátní akci jak v českém, tak i evropském měřítku, protože takových těch konferencí, kde si člověk něco poslechne je hodně, ale možnost si tu virtuální realitu nebo to autonomní auto nebo ten 3D tisk vyzkoušet sám, bavit se s těmi lidmi, těch tolik není. V tomto duchu pokračujeme i letos, jenom se akce přesunula na pražské Výstaviště, protože ten prostor té Pražské tržnice úplně nevyhovoval té velikosti té akce. Letos přivítáme návštěvníky v Holešovicích v Průmyslovém paláci a prostoru před ním.“

Co je nejdůležitější při pořádání takovéto události?
„Jako každá organizace něčeho, tak to nejdůležitější jsou lidi. Když najdete správné lidi, tak v tu chvíli se všechny problémy stávají zajímavými výzvami k překonání. To je, si myslím i klíč, jak funguje Future Port. Já jsem měl vždy velké štěstí na lidi, kteří se ke mně připojovali do toho týmu a letos si myslím, že ten tým úplně dozrál a dorostl to takové podoby, kterou bych rád zachoval i v budoucích letech, protože máme velké plány a ambice s tou akcí. Chceme, aby opravdu byla akcí evropského rozměru. Od začátku jsme ji stavěli jako akci mezinárodní. Takže jakýkoli návštěvník ze zahraničí nemá problém, všechno se dozví v angličtině. Ty plány jsou veliké a tým, který staví letošní Future Port si myslím, že má obrovsky dobrý základ pro tu budoucnost.“

Jak vnímáte Českou republiku jako místo vhodné pro pořádání podobné konference?
„Má to své výhody i nevýhody. Výhodou je samozřejmě Praha, jakožto lokace, kterou každý má rád, každý se sem rád přijede podívat, ať už tu byl nebo nebyl. Teď myslím ze světa, protože my vždy na tu akci sháníme takových sedmdesát speakerů z celého světa. Řekl bych, že dvě třetiny jsou ze zahraničí. Jedna třetina je z České republiky. Takže to je deviza, která vždy platí pro ty speakery. Na druhé straně je docela výzva přesvědčit v rámci organizace toho expa české firmy, aby nejenom pochopily, proč se na takovéto akci ukazovat, ale byly ochotni za to zaplatit. Já mám takový příměr, který v poslední době používám. Protože naše akce není jasný, klasický a jednooborový veletrh, takže pro firmy není na první pohled jasné, proč by se měly něčeho podobného zúčastnit. Mám takový příklad na firmě, která vyrábí šroubky.

Říkám, jste firma, která vyrábí šroubky, to znamená, že chcete jít na veletrh, kde se prodávají šroubky, chodí tam ti odběratelé ti si je kupují a tam máte jasné KPIčka a všechny tyto parametry nastavené, protože já tam prodám tolik šroubků, a proto se mi to vyplatí. U nás je to trochu jinak. Když přijdete jako firma, co vyrábí šroubky na Future Port a vystavíte je tam, tak vám z jedné strany přijde jiná firma nebo člověk, který vám řekne, no to je skvělé, že děláte šroubky, ale víte, že dneska už můžete dělat šroubky i pro virtuální světy a prodávat virtuální šroubky a prodávat je takto a takto. Pak přijde jiná firma a řekne. Víte, že ty šroubky, co děláte, jdou vytisknou a já vám ukážu jak. Pomůžou tak tomu podnikateli rozšířit obzor a najít nové oblasti toho, kam svůj byznys rozšiřovat nebo ho to naopak upozorní na rizika, které by ten jeho byznys mohly v budoucnu ohrozit. O tom to je spíš na Future Portu a to je to, co se snažíme těm firmám vysvětlovat, že ta široká paleta těch různých oborů a firem, které tam jsou a to propojení toho světa s tím nejlepší z Česka vytvoří takový mix, který je naprosto neobvyklý a vytváří spojení, která jsou také neobvyklá a velice přínosná.“

Podařilo se vám navázat spolupráci se státem?
„Doposud byla akce financována naprosto ze soukromých zdrojů. Letos poprvé se bavíme, jak s městem Prahou, tak jsme začali i s nějakými státními organizacemi, jako jsou CzechInvest, Ministerstvo průmyslu. Cítíme tam, že vzniká zájem o tento typ akce i o ta témata, z čehož máme radost a spíš přemýšlíme o tom dlouhodobě, jako o spolupráci, která by měla dávat oběma stranám smysl. Protože samozřejmě takováto akce, která přiláká tisíce nebo desítky tisíc účastníků do města, je zajímavá pro město. Stejně tak pro stát. My se snažíme ukazovat Českou republiku a Prahu, kde se řeší nejenom Karlův most a levné a dobré pivo, ale i jako místo, kde se přemýšlí o budoucnosti, která žije novými technologiemi atak dále. Takže i ta změna toho image v rámci Prahy a republiky je to, k čemu bychom chtěli přispět.“

V čem je letošní konference jiná oproti minulým ročníkům?
„Jedna věc, kterou bych možná zmínil je, že firmy loni poprvé začaly vnímat Future Port jako takovou vzdělávací platformu, kde mohou během krátké doby třeba i poloviny dne dát svým zaměstnancům velice zajímavý přehled o tom, co se v nejnovějších technologiích děje, nasbírat spoustu nápadu pro inovace do jejich vlastního byznysu. Začalo to firmou Škoda Auto, která loni poslala na Future Port přes 800 svých manažerů, kteří tam sbírali podněty pro svoji práci v rámci Škoda Auto a vyhodnotili to velice pozitivně tuto spolupráci. Letos máme už několik firem, které tímto způsobem pošlou několik stovek svých zaměstnanců na Future Port. Takže to je možná jedna změna nebo vývoj. My jsme proto vytvořili takové rozdělení. První den je zaměřený především na byznysová témata. Co se týče přednášek i vystavovatelů bude spíš zaměření na témata podnikatelská a byznysová. Ten druhý den je zaměřený spíš pro veřejnost.“

 

Pokud jste nadšenci moderních technologií, tak neváhejte a navštivte letošní Future Port.

 

Zdroj: Tývka.cz 

O autorovi

Michal Kvapil

Jsem člověk, který si prošel bohatou praxí v oblasti žurnalistiky. Stáž jsem odstartoval na Novinkách.cz. Následně jsem přešel do mediální skupiny Lagardere, kde jsem pět let působil v Rádiu Zet / BBC na redaktorské a editorské pozici. Pracoval jsem i na pozici zprávaře. Následně jsem přešel pod projekt Youradio Talk, kde jsem měl i vlastní pořady - například Krypton pořad o kryptoměnách. Praxi jsem nabral i v regionální televizi První boleslavská, ve které jsem si prošel prací kameramana, střihače i redaktora. Souběžně s tím spolupracuji pro portál Mladaboleslav.cz a Boleslavský deník.