Vyberte možnost Stránka

České společnosti a průmysl 4.0 v uplynulém roce

České společnosti a průmysl 4.0 v uplynulém roce

Jak české společnosti manévrovaly v roce 2019 v oblasti Průmyslu 4.0? Staly se jeho kamarády nebo se mu naopak vyhýbaly? Více o tom již referovala generální ředitelka Asociace malých a středních podnikatelů (AMSP ČR) Eva Svobodová.

 

Řemeslo 4.0 netáhne

I přestože nové technologie používá přes dvě třetiny podnikatelů, tak nejmenší živnostníci a řemeslníci digitální nástroje prozatím nevyhledávají. Nevšímají si ani kybernetické bezpečnosti. Pozadu jsou i střední odborné školy. Ty nejsou totiž schopny studenty na digitalizaci v dostatečné míře připravit. Nejčastějšími digitálními nástroji jsou internet věcí (IoT), online marketing a cloudové služby. Zanedbávaná je i ochrana proti kybernetickým útokům. Právnické osoby se snaží zabezpečovat proti hrozbám vyplývajících ze vzniku nových technologií. Živnostníci na druhé straně ale nevkládají do toto oblasti téměř žádné peníze.

 

Digitalizace a detailní znalost potřeb zákazníka hlavní dynamikou maloobchodu

Tři ze čtyř obchodníků si dokážou něco spojit s pojmem chytrá prodejna. Elektronické platební metody a online marketing vedou v užívání moderních technologií v segmentu maloobchodu. Prodejci chápou, že bez přizpůsobení svých webových stránek chytrým telefonům a bez profilů na sociálních sítích nemohou dlouhodobě uspět,” uvedla Svobodová.

V následujícíh letech bude hlavní trend podle Svobodové představovat digitalizace. Kamenné prodejny se tak postupně promění v showroomy a testovací prostředí pro nové produkty. V tomto ohledu bude rozhodovat rychlost. Prodejci, kteří budou následovat nové trendy, tak získají náskok před konkurencí.

 

Digitalizaci služeb vévodí online rezervace, sociální média a cloud

Šest z deseti podnikatelů ve službách si dokáže něco konkrétního spojit s pojmem chytrá služba. Nejčastěji zmiňují ulehčení práce a komunikace. Mezi nejvyužívanější moderní technologie patří online rezervace, online objednávky, sociální média nebo cloudové služby,” sdělila Svobodová.

Polovina podnikatelů ve službách má profil na sociálních sítích. Následně je používají k propagaci, akcizici a komunikaci. Jen pětina poptávek zatím přichází z internetu. Za nejdůležitější cílovou skupinu za pět let považují podnikatelské subjekty ve službách firemní zákazníky, mladé lidi do 25 let a seniory.

 

Je výhodné pro malé a střední podniky digitalizování výroby?

“Pouhých 10 % malých a středních podniků (MSP) má plně automatizovanou výrobní linku. Čtvrtina firem plánuje do 5 let robotizovat výrobu, ale největší brzdou pro jejich digitalizaci se stává nedostatečně kvalifikovaná pracovní síla. Do automatizace a robotizace zatím investuje jen 22 % malých a středních firem,” informovala Svobodová.

Zástupci českých společností mají dobré povědomí o Průmyslu 4.0. K jeho zavedení do praxe vede ale často trnitá cesta. S ohledem na malé a střední podniky je podstatné, jestli jsou ve společnostech obchodní modely a dokumentace procesů. Jestliže tomu tak je, tak představy podnikatelů mohou být podle Svobodové velmi konkrétní.

 

Zemědělci předběhli v digitalizaci průmysl

Osm z deseti dotázaných podnikatelských subjektů v zemědělství si dokáže pojem digitální zemědělství spojit s konkrétní činností. Stejné množství respondentů také využívá moderní technologie. Ty nejčastěji nahrazují chybějící lidskou pracovní sílu nebo těžkou fyzickou práci, řekla Svobodová.

V největší míře sahají po GPS, chytrých strojích, které vykonávají digitální dojení, měření ploch přes satelit, monitoring a sběr nejrůznějších dat, meteostanice, záznamy osevního postupu, chytré senzory (internet věcí a zvířat, online měření), samořiditelné traktory, drony nebo roboty.

 

Firma 4.0 – o co jde?

80 % podnikatelských subjektů má o pojmu digitální firma alespoň nějakou představu, nejčastěji si pod tímto pojmem vybaví něco spojeného s výpočetní technikou a digitalizací dokumentů,” sdělila Svobodová.

V IT se pohybují stále nejčastěji muži. O tom napovídá i skutečnost, že v 81 procentech malých a středních společnostech nepracuje mezi IT zaměstnanci ani jedna žena. V tomto ohledu je podle OECD (Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj) Česká republika na předposledním místě. Za ní je až Maďarsko.

Oblast IT je dlouhodobě doménou mužů, o čemž svědčí i výsledek, že u 81 % malých a středních podniků (MSP) nepracuje mezi IT zaměstnanci ani jedna žena. Dle OECD je tak Česká republika na předposledním místě v tomto ukazateli, poslední je Maďarsko.

 

Zdroj: Asociace malých a středních podnikatelů (AMSP ČR)

Foto: Zdroj: geralt / Pixabay.com

O autorovi

Michal Kvapil

Jsem člověk, který si prošel bohatou praxí v oblasti žurnalistiky. Stáž jsem odstartoval na Novinkách.cz. Následně jsem přešel do mediální skupiny Lagardere, kde jsem pět let působil v Rádiu Zet / BBC na redaktorské a editorské pozici. Pracoval jsem i na pozici zprávaře. Následně jsem přešel pod projekt Youradio Talk, kde jsem měl i vlastní pořady - například Krypton pořad o kryptoměnách. Praxi jsem nabral i v regionální televizi První boleslavská, ve které jsem si prošel prací kameramana, střihače i redaktora. Souběžně s tím spolupracuji pro portál Mladaboleslav.cz a Boleslavský deník.