Vysoká škola Báňská a její elektrobugina určená pro výuku středních a vysokých škol

StudentCar z Vysoké školy Báňské v Ostravě již v říjnu loňského roku představil na brněnském strojírenském veletrhu terénní elektročtyřkolku. Ta je určena zejména pro studenty. My jsme si této nepřehlédnutelné buginy všimli na letošním veletrhu elektromobility e-SALON. Již na minulém ročníků jsme si připravili rozhovor o prototypu sportovního vozu SCX, který má i homologaci. Bugina je osazena čtyřmi elektromotory pro každé kolo. Není tak potřeba žádný diferenciál. Výkon se pro jednotlivé kolo rozděluje elektronicky. 

 

Petr Mičola, student laborant Vysoká škola Báňská Ostrava

Petr Mičola, student laborant Vysoká škola Báňská Ostrava

 

„Za mnou vidíte novinku z posledního měsíce elektrické buginy. Ta je řešena v podstatě jako výukový předmět pro střední a vysoké školy jako výuková stavebnice. Toto je designový vizuální koncept. Je tam použito spoustu dílů z 3D tisku, plastu. Je to dané tím, jak se rozvíjejí technologie 3D tisku, tak aby si to školy byly v co možná největší míře schopní zajistit a vyrobit sami celou výrobu jednotlivých komponentů. Která škola bude mít zájem ať střední nebo vysoká, tak může naše vedení požádat o spolupráci a dodali bychom jim buď rám, dílčí komponent nebo výkresovou dokumentaci, aby si byla schopna buginu vyrobit sama.“

 

Bugina je z 3D tisku, nabízí se tak otázka, jestli se bude do budoucna modifikovat?

„Samozřejmě to lze. Jak u buginy, tak i u modelu SCX. My jako Báňská modely modifikujeme neustále, pořád vylepšujeme jednotlivé díly. Tak jak to děláme my, tak to mohou dělat i jednotlivé školy samy o sobě. Není to předem předepsaná cesta, kterou se Báňská chce ubírat. Jestli si budou chtít něco vylepšit, inovovat, odebrat, přidat je to čistě na jejich rozhodnutí.“

 

Jaký má tato bugina dojezd?

„To je takové hodně individuální. Jelikož je to primárně terénní vozidlo, tak hodně záleží na tom, v jakém terénu by se pohybovala. Původně se to plánovalo do těžko přístupných terénů – třeba záchranáři v lese nebo lesníci, tam se to může pohybovat, řekněme kolem 100 kilometrů.“

 

Jak dlouho trval vývoj?

„Trval dva roky. U toho modelu SCX čtyři. Bylo to dané tím, že to byl jeden z prvních elektromobilů. Tady už jsme byli zkušenější a chytřejší, takže to šlo o něco lépe. Těch komponent tady není tolik, jako v modelu SCX právě z toho důvodu, aby to bylo přívětivé i pro střední školy, aby se na tom žáci mohli snadněji naučit.“

 

Ostravskou čtyřkolku E-Buggy podpořila i mladoboleslavská automobilka Škoda Auto. Její vznik měl na starosti tým StudentCar. Tvoří jej studenti doktorského, magisterského a bakalářské studia, vývojáři, ale i odborníci z několika společností.  

 

Zdroj: Tývka.cz

 

Komentáře

Michal Kvapil

Jsem člověk, který si prošel bohatou praxí v oblasti žurnalistiky. Stáž jsem odstartoval na Novinkách.cz. Následně jsem přešel do mediální skupiny Lagardere, kde jsem pět let působil v Rádiu Zet / BBC na redaktorské a editorské pozici. Pracoval jsem i na pozici zprávaře. Následně jsem přešel pod projekt Youradio Talk, kde jsem měl i vlastní pořady - například Krypton pořad o kryptoměnách. Praxi jsem nabral i v regionální televizi První boleslavská, ve které jsem si prošel prací kameramana, střihače i redaktora. Souběžně s tím spolupracuji pro portál Mladaboleslav.cz a Boleslavský deník.