Vyberte možnost Stránka

10 největších chyb, kterých se startupy dopouštějí

10 největších chyb, kterých se startupy dopouštějí

Podnikání a obecně rozjetí vlastního startupu je v dnešní době velice populární. Bohužel však ne všechny nové podniky přežijí své první roky. Velké množství z nich končí neúspěchem. Důvodů neúspěchu může být celá řada. V následujícím článku se podíváme na deset největších chyb, kterých se startupy dopouštějí.


1. Nedostatečný podnikatelský plán

Velk množství startupů se snaží za každou cenu začít a neuvážlivě přeskočí krok, kterým je vytvoření pevného podnikatelského plánu. To může způsobit, že budou mít problémy s financováním a přežitím v dlouhodobém horizontu.

2. Špatně definovaný trh

Dalším problém může být cílení na příliš široký trh. To ovšem nepřináší ve většině případu žádnou konkurenční výhodu. Cílení na až moc velký trh může znamenat, že se nedokážou zaměřit na potřeby a požadavky konkrétní cílové skupiny.

3. Nesprávné financování

Financování a jeho správné nastavení je kapitola sama o sobě. Špatné nastavení může zahnat startupy do kouta a přinutit je přijmout podmínky, které jim nevyhovují. To může vést k velkým problémům v budoucnu. Konkrétně pak jde o body, které se týkají nedostatku finančních prostředků, špatné investice, nízké ceně podílů, ztrátě důvěry investorů.

4. Nefungující tým

Dobrý nápad a peníze nestačí. Nepostradatelnou součástí úspěšného startupu je i kvalitní a silný tým s dobrými mezilidskými vztahy uvnitř týmu.

5. Nevyužití síly marketingu

Šetření v oblasti marketingu se nemusí úplně vyplatit. V prostředí současného trhu svádí každá firma boj o pozornost. Proto nezapomínejte na efektivní využití správných sociálních sítí, na emailový marketing, dobře nastavené SEO a další podpurné nástroje.

6. Špatně definovaný produkt

Špatné vykreslení vašeho produktu nebo nesprávné zacílení cílové skupiny může zničit úplně váš přitom geniální nápad. Plno firem končí ne kvůli tomu, že nabízejí špatnou službu nebo produkt. Důvod je mnohem jednodušší, nedokázali jej správně vysvětlit svým koncovým zákazníkům.

7. Neustálé měnění strategie

Impulzivní a zmatečné jednání jde ruku v ruce s měněním dříve nastavené strategie. Následujte své dlouhodobé cíle a s rozmyslem upravujte ty krátkodobé. Aktuální turbulentní doba vyžaduje více než dříve přizpůsobení se konkurenci. Důležité si je ale stát za svým. Absence jasného směru podnikání může negativně poznamenat vaše podnikání.

8. Nadměrné utrácení

Vše co vyděláme, nemusíte nutně investovat zpět do firmy. Nadměrné utrácení může vést k nezdravému růstu vaší společnosti. Modernizace a zdokonalování vašeho vybavení je důležité. Na druhou stranu je vhodné nakupovat s rozmyslem a ptát se, zdali je to opravdu nezbytné.

9. Nedostatečná analýza konkurence

Mnoho startupů se nezajímá o to, co dělá jejich konkurence. To znamená, že nemají přehled o aktuálním stavu na trhu. Z tohoto pohledu mohou zaspat a propásnout příležitost.

10. Nedostatek flexibility

Byznysový plán nemusí být vždy ideální. Pokud máte pocit, že se nic nedaří, tak je třeba jej úplně překopat a jít jiným směrem. Strategii neměňte často. Jestliže ale vidíte, že následování původního plánu k ničemu nevede, zkuste přijít na způsoby, jak to změnit.

Zdroj: Tývka.cz

O autorovi

Michal Kvapil

Jsem člověk, který si prošel bohatou praxí v oblasti žurnalistiky. Stáž jsem odstartoval na Novinkách.cz. Následně jsem přešel do mediální skupiny Lagardere, kde jsem pět let působil v Rádiu Zet / BBC na redaktorské a editorské pozici. Pracoval jsem i na pozici zprávaře. Následně jsem přešel pod projekt Youradio Talk, kde jsem měl i vlastní pořady - například Krypton pořad o kryptoměnách. Praxi jsem nabral i v regionální televizi První boleslavská, ve které jsem si prošel prací kameramana, střihače i redaktora. Souběžně s tím spolupracuji pro portál Mladaboleslav.cz a Boleslavský deník.