Vyberte možnost Stránka

10 monstrózních startupových fuckupů

10 monstrózních startupových fuckupů

Startup není rozhodně zárukou úspěchu. Většina začínajících firem naopak pohoří. Jen ty nejlepší pak úspějí v prostředí nemilosrdného trhu. Pojďme se zaměřit na deset startupů, které měly velký potenciál, ale nedokázaly jej naplnit. Některé se dokonce staly symbolem podvodu nebo nerozvážného utrácení.


1. Quibi

Šlo o streamovací startup se zaměřením na vytváření krátkého videoobsahu pro mobilní zařízení. Jeho strategie byla nicméně neúspěšná. Tým kolem tohoto startupu se spoléhal na předpokladu, že lidé budou chtít sledovat krátká videa, když jsou na cestách. Pro Quibi tuto tužbu bohužel nenaplnil. Firmě ve velké míře uškodila i koronavirová pandemie. Společnost tak byla nucena ukončit své operace po méně než roce od spuštění. (1)

2. Boo.com

Společnost Boo.com se pokusila v roce 1999 vytvořit online sportovní a módní e-shop, který by propojil módní průmysl s internetovým byznysem (taková textilní obdoba Amazonu). Firma nabízela zboží vysoké kvality a módního stylu. Vytvořila ovšem uživatelsky neintuitivní webovou stránku. Zároveň nabízela předražené produkty. Společnost kvůli těmto negativním faktorům nebyla schopna udržet zájem zákazníků. K tomu vynaložila značné finanční prostředky za marketing a propagaci. To vedlo k tomu, že se Boo.com stal jedním z největších neúspěchů v historii startupů. (2)

3. Friendster

Stručným popisem by se Friendster dal popsat jakožto průkopník v oblasti sociálních sítí. Svým uživatelům umožňoval vytvářet profily, sdílet fotky a propojovat je s přáteli. Boom a nápor nových uživatelů nedokázal startup zvládnout. Jeho servery byly přetížené a webové stránky pomalé. Friendster rovněž nebyl schopen udržet krok s konkurencí, jako byly MySpace a Facebook. Nakonec tak ztratila své uživatele a svou dominantní pozici na trhu. (3)

4. Pets.com

Pets.com byl projektem zaměřeným na prodej produktů pro domácí mazlíčky. Společnost se soustředila na růst a expanzi, aniž by se důkladně věnovala svým nákladům. To vedlo k tomu, že utratila velké množství peněz za reklamu a marketing. V lednu roku 2000 například spustili v rámci Super Bowlu reklamu za 1,2 milionů dolarů. Toto neuvážené utrácení nakonec způsobilo krach Pets.com. (4)

5. Color Labs

Šlo pro aplikaci určenou na sdílení fotek, která měla ambiciózní plán stát se dominantním hráčem na trhu. Aplikace byla ale neintuitivní a uživatelé se s ní nedokázali snadno pracovat. Kvůli tomu firma nezískala dostatečné množství uživatelů. Bankrotu nezabránila ani přes velkou finanční injekci od investorů, která dosahovala na 41 milionů dolarů. (5)

6. Juicero

Tento startup se zaměřil na prodej drahého stroje na výrobu šťávy z pytlíků s ovocem a zeleninou. Tento zpočátku nadějný startup získal finanční prostředky v hodnotě 120 milionů dolarů od Google Venture a předního investora Kleinera Perkinse. K vysoké ceně produktu (699 dolarů, později 499 USD pozn. redakce) se přidala i nepraktičnost, kvůli čemuž firma začala čelit kritice a posměchu. Navíc pytlíky s ovocem a zeleninou šlo snadno stlačit ručně, což znamenalo, že stroj byl zbytečný. Tyto problémy způsobily Juiceru velkou škodu a nakonec vedly k jejímu krachu. (6)

7. Theranos

Tento biotechnologický startup měl za cíl vytvořit revoluční testy krve, které by byly rychlé, přesné a levné. Společnost ale podváděla své investory a zákazníky tvrzením, že testy jsou přesné. Bylo to ale přesně naopak. Tento skandál vedl k obvinění z podvodu a způsobil značné poškození reputace společnosti. (7)

8. Fyre Festival

Fyre Festival se měl uskutečnit na Bahamách v roce 2017. Organizátoři nedokázali zajistit dostatečné zázemí, stravování a další potřebné služby pro návštěvníky. krom velké mediální propagace nezasitili zhola nic. To vedlo k tomu, že návštěvníci strávili několik dní v nevyhovujících podmínkách bez potravy a vody. Tohoto skandálu si navíc všimla ve velké míře média. Na Netflixu se objevil i dokument FYRE: Největší večírek, co nikdy nebyl. (8)

9. Jawbone

Jawbone se zaměřil na výrobu nositelné technologie neboli takzvaných wearables. Mezi tyto produkty patří například fitness náramky a sluchátka. Startup nedokázal udržet krok s konkurencí a nezvládl reagovat na potřeby trhu. To vedlo k tomu, že společnost nakonec musela ukončit své operace. (9)

10. WeWork

Startup WeWork pronajímal sdílené kancelářské prostory pro firmy a jednotlivce. Společnost se zaměřovala na růst a expanzi, aniž by si důkladně ověřila své náklady a finanční situaci. Kvůli tomu společnost vynaložila značné finanční prostředky na propagaci a expanzi. V konečném důsledku to vedlo k tomu, že se firma dostala do finančních potíží. V konečné fázi musela omezit své operace. (10)

  1. ALEXANDER, Julia: 11 reasons why Quibi crashed and burned in less than a year, [The Verge], 22. 1. 2020
  2. CHAFFEY, Dave: A classic example of failed ecommerce strategy, [Smart Insights], 19. 6. 2014
  3. RENFRO, Angie: The Rise and Fall of Friendster, [Medium.com], 19. 3. 2018
  4. COSTER, Nick: Case Study: How Pets.com Failed Product Development, [Brainmates]
  5. HAMBURGER, ELLIS: $41 million can’t buy success as Color app finally gives up, [The Verge], 17. 10. 2012
  6. WATERS, Bret: Juicero: A story of startup failure., [Medium.com], 17. 8. 2021
  7. THEBEAU, Jake: The Real Reason Theranos Failed Spectacularly, [History Computer], 9. 12. 2022
  8. BAGGS, Michael: Fyre Festival: Inside the world’s biggest festival flop, [BBC], 18. 12. 2019
  9. VARGAS, Monserrath: What happened to Jawbone?, [Slidebean], 6. 2. 2020
  10. ZEITLIN, Matthew: Why WeWork went wrong, [The Guardian], 20. 12. 2019

Zdroj: Tývka.cz

O autorovi