Vyberte možnost Stránka

Seznamte se s českou elektrolodí KeelCraft, má nahradit špinavé lodě se spalovacím motorem

Seznamte se s českou elektrolodí KeelCraft, má nahradit špinavé lodě se spalovacím motorem

České startupy míří do různých oblastí. Jedním ze zářných příkladů je i společnost KeelCraft, která se zaměřila na výrobu a prodej luxusního elektrického člunu. Konkrétně pak jde o čtyřmístnou loď, která je o délce 6,2 metrů a široká 1,9 metru.

David Miklas, ceo, founder KeelCraft

David Miklas

 

Jak vás projekt vaší jedinečné lodi napadl?

„Společnost KeelCraft vznikla v momentě, když jsem si chtěl koupit loď a šel jsem po bazarové lodi, protože jsem neměl tolik prostředků. Pán, který mi tu loď předváděl, tak ji dal do vody a ona vypustila asi půl litru oleje a mě to strašně naštvalo. On se tvářil, že je to v pohodě, že je to řeka, že to odteče. Mně se to tolik nelíbilo a pak jsem se potkal s kamarádem, který umí stavět lodě a přesvědčil mě, abychom začali stavět lodě a tím vlastně vznikl ten projekt elektrické lodě KeelCraft. Ta loď je designovaná tak, aby jezdila na vnitrozemních plochách, kde je klidnější voda. Má certifikaci i na moře, do zálivu a příbřežní plavby. My doporučujeme kvůli zážitku jezera a řeky. Množí se plochy, kde je zakázáno jezdit se spalovacím motorem, je to z ekologických i hlukových důvodů ty omezení. Benzinové a spalovací lodě dělají poměrně velký hluk a zároveň ty moderní drobně a ty starší hodně znečišťují vodu. Takže ta elektrická loď má výhodu v tom, že může na většinu vodních ploch, kam normální lodě už nesmí.“

KeelCraft

Zdroj: KeelCraft

Zeptám se na specifikace lodě, platí to stejně jako u elektromobilů, že ten odpich je rychlejší, než u normálních lodí se spalovacím motorem?

„Tak ta síla tam samozřejmě nastoupí trochu dřív. Ten šroub tím, že je kroutící moment u elektromotoru skoro u nulových otáček, tak to zrychlení nastupuje úplně od začátku a není tam taková prodleva jako u benzinových motorů. Velká výhoda je ta, že nemusíme mít žádnou převodovku a je tam přímo spojená vrtule s hřídelí přímo na motor. Technicky je to velice jednoduché. Nejsou tam žádné mechanismy, které by byly nespolehlivé a ubírali třeba sílu tomu motoru.“

Co se týče maximální rychlosti, jakou je schopna tato loď vyvinout?

„Maximální rychlost u této lodi je 45 kilometrů za hodinu, což pro lidi, kteří se pohybují po silnici zní, jako strašně pomalá rychlost, ale pro lidi, kteří jsou na vodě pochopí, že je to docela vysoká rychlost. Je to sportovní loď a je to zážitek se projet tou maximální rychlostí.“

KeelCraft

Zdroj: KeelCraft

 

Z jakých materiálů je loď vyrobena. Jde o dřevo nebo o plasty, o co konkrétně jde?

„Je to konkrétně dřevěný trup postavený na smrkovým trámu, obložený mahagonem. Samozřejmě nejcitlivější části jsou překryté, je to samozřejmě kompozit, takže to má ne-li lepší vlastnosti než moderní lodě.“

Jak je to s nabíjením lodi, jak dlouho loď vydrží a čím je ji možné nabít?

„Je to v zásadě jednodušší než u spalovací lodě, protože u spalovací lodě musíte tahat kanystry s benzinem nebo najít benzinovou stanici, ale ta infrastruktura není rozhodně tak hustá jako infrastruktura elektrická. Tato loď se dá nabíjet s břehové přípojky. To znamená, přijedete, přivážete se, připojíte jeden nebo dva kabely a celou loď nabijete. Ta doba nabíjení je osm hodin z nuly na sto procent. Klasické use case použití je, že přijede třeba s poloviční baterií, takže za čtyři hodiny máte dobito.“

KeelCraft

Zdroj: KeelCraft

 

Na jaké částce se ta loď bude pohybovat?

„Aktuálně tu finální cenu ještě nemáme stanovenou. Nicméně predikce jsou kolem 200 tisíc euro. Zdá se to poměrně hodně, ale nicméně je potřeba si uvědomit, že je tam hodně baterií. Tam je opravdu velká kapacita, protože ta loď může jet v pomalém režimu až deset hodin. Je tam nejmodernější elektromotor, který se do lodi dá dát a samozřejmě je to ruční práce, je to mahagon.“

Co v současné době sháníte? Sháníte třeba investora?

„Přiznám se, že teď čekáme na to, co se bude dít, protože je to poprvé, co jsme na veletrhu, poprvé jsme tu loď představili veřejnosti. Vlastně tento kus, co stojí za mnou vyjel minulý týden z fabriky. Pět dní jsme ho testovali a dostali jsme příležitost ho tady vystavit na Future Portu a je o tom velký ohlas a myslíme si, že se nám podaří startovat ty projekty i bez investice.“

KeelCraft

Zdroj: KeelCraft



Kolik váží baterka?

„Celá ta pohonná soustava – elektromotor včetně čtyř bateriových packů váží 400 kg.“

Společnost KeelCraft svoji loď představila na festivalu Future Port. Byla umístěna v podstatě hned u vchodu. Svým vzhledem upoutala pozornost každého návštěvníka. Uvidíme ještě, jak se osvědčí v samotném provozu.

Parametry elektrolodě KeelCraft:

Kapacita baterie: 60 kWh

Čas plného nabití: 8 hodin

Maximální rychlost: 24 uzlů

Maximální počet hodin do vybití: 10

Delká: 6,2 metrů

Šířka: 2 metry

Kapacita: 5 osob

Předpokládaná cena: 5,5 milionů korun

 

 

Zdroj: Tývka.cz

O autorovi

Michal Kvapil

Jsem člověk, který si prošel bohatou praxí v oblasti žurnalistiky. Stáž jsem odstartoval na Novinkách.cz. Následně jsem přešel do mediální skupiny Lagardere, kde jsem pět let působil v Rádiu Zet / BBC na redaktorské a editorské pozici. Pracoval jsem i na pozici zprávaře. Následně jsem přešel pod projekt Youradio Talk, kde jsem měl i vlastní pořady - například Krypton pořad o kryptoměnách. Praxi jsem nabral i v regionální televizi První boleslavská, ve které jsem si prošel prací kameramana, střihače i redaktora. Souběžně s tím spolupracuji pro portál Mladaboleslav.cz a Boleslavský deník.