Vyberte možnost Stránka

Konference Brno: Čína je hráčem číslo jedna v elektromobilitě

Konference Brno se 20. září 2023 zaměřily na Očekávaný vývoj automobilového průmyslu v Česku a ve světě. Na této události vystoupila celá řada zajímavých řečníků. Ti hovořili o hrozbách, ale i právě přiležitostech, které aktuální trh českým firmám nabízí. Zásadní hrozbou pro celý automobilový průmysl je Čína, která se stává hráčem číslo jedna v elektromobilové transformaci.


MIROSLAV SINGER, HLAVNÍ EKONOM GENERALI CEE HOLDING

Mluvil jsem asi o třech věcech – o tom, jak se obecně změnil svět – nejenom v důsledku ruské agrese a růstu napětí v Jihovýchodní Asii. Hovořil jsem obecně o tom, jak se změnily poměry v částech jednotlivých ekonomik, jak klesá význam Evropské unie za delší dobu. Naopak stoupá význam v té uvozovkách naší nové Evropě.

Pak jsem mluvil o inflaci o tom, že tlaky jsou z více stran a mohou být i dlouhodobé. Nakonec jsem mluvil o české ekomomice, o nejbližších výzvách a o tom, že si možná ten obrázek malujeme v některých dimenzích zbytečně temně.

TOMÁŠ POTOČEK, HEAD OF PR KIA SLOVAKIA

Mezi hlavní úspěchy tohoto roku určitě patří rekordní výroba – 185 tisíc vozidel. Pokud bude vše probíhat tak, jak má, tak do konce roku vyrobíme 340 tisíc vozidel. Aktuálně vyrábíme 30 procent hybridních a plug-in hybridních vozidel. Postupně se připravujeme na plnou elektrifikaci. Plně věříme, že jsme konkurenceschopní na trhu.

PETR MICHNÍK, VEDOUCÍ PRO VNĚJŠÍ VZTAHY HYUNDAI

Popisoval jsem situaci o tom, co se děje v Hyundai v Nošovicích. Mluvil jsem o tom, že se nám letos daří vyrábět podle plánu. Dokonce jsme několik tisíc nad plánem, který jsme si za tím pro toto období stanovili. Letos se nám podaří vyrobit snad i více než těch 328 500, než pro tento rok plánujeme.

Shrnul jsem trochu to, jak se nám dařilo v těch krizích, ať už to byla pandemie, energetická krize, válka na Ukrajině, kdy díky tomu, že máme velkou flexibilitu výroby, dobrou spolupráci s dodavateli, dobrou pozici v koncernu, tak se nám v roce 2022 podařilo překonat výrobu z roku 2019. Šlo o ten předcovidový rok. Tím naším růstem výroby v posledních letech jsme se lišili od vývoje u evropských automobilek. Pokud jde o výhled do budoucna, tak jsem mluvil o elektrifikaci. Představil jsem druhou generaci Hyundai Kona Electric, kterou jsme začali výrábět v srpnu a která se oproti té předchozí generaci liší v mnoha důležitých parametrech. Věříme, že to bude opět velice úspěšný model.

JAN LINHART, PARTNER KPMG ČESKÁ REPUBLIKA

Ve středu zájmu automobilek z celého světa je nástup elektromobilů. Uvidíme hlavně nástup čínských automobilek, které se budou na evropského zákazníka záměřovat téměř od nuly, takže si budou teprve budovat pozici na trhu. Pro samotného zákazníka je nicméně důležité to, že se automobilky čím dál více budou soustředit na přímý prodej – to znamená digitální prodeje a budou se zákazníkovi snažit nabídnout nejenom samotné automobily ale i doprovodné služby.

Trendem budoucnosti zřejmě bude na bázi nějakého měsíčního předplatného z prémiové služby. Na každém ročníku této konference je zajímavé, že se v klíčových tématech názory řečníků víceméně shodují nebo protnou. Důvodem je, že jsou hlavní témata vnímána každoročně velmi podobně jak ze strany automobilek, tak ze strany dodavatelů, nebo i externích expertů.

STANISLAV ŠKAPA, SPOLUORGANIZÁTOR KONFERENCÍ BRNO

Ve svém příspěvku jsem se zaměřil na globální vývoj automobilového průmyslu a zejména na zásadní změnu, která teď nastala a která se projeví v průběhu dvou nebo tří let. Jde o změnu těžiště produkce automobilů z těch stálých evropských zemí. Hovoříme o Francii, Itálii a samozřejmě Německu, ale také České republice a Slovensku. Mezi tyto země patří i Spojené státy. Produkce v těchto zemích samozřejmě klesají. Důvodem je skutečnost, že určitý pohled na automobilový průmysl jako takový a potom určité problémy, ať už jsou spojené s logistickými problémy nebo s problematikou výrobního řetězce, dodavatelského řetězce.

Toto všechno mělo za důsledek, že východní region zejména Čína se stává centrem automobilového průmyslu – respektive výroby aut. Musíme si uvědomit, že základní změna je pohonná jednotka. Čína nastupuje do nového segmentu, kde všichni jsou v podstatě nováčci. Tím je elektromobilita. Já to vnímám jako velmi promyšlený plán, jak mít celý produkční řetězec, celý dodavatelský řetězec pod jednou správou. Čína má totiž komodity, má v podstatě know-how. Toto všechno bylo například vidět na nedávném veletrhu mobility v Mnichově.

Příští konference bude zaměřena na obranný průmysl a letecký průmysl. Domnívám se, že tento průmysl právě dnes má velký potenciál k rozvoji České republiky. Zejména pak v České republice, kde ta tradice tohoto průmyslu je velká. Vzpomeňmě na první republiku, a tím nemyslím jen některé firmy, které byly brány jako světová špička, ale také víme, že v tom leteckém průmyslu byla například značka Avia velmi známá. Ukazuje se, že právě zkušenosti, ať už z automobilového průmyslu, protože dodavatelé z automobilového průmyslu se stávají i dodavatelé do leteckého průmyslu. Ty technologie jsou totiž velmi podobné. V tomto ohledu dochází k přirozenému přechodu části firem z jednoho odvětví do druhého.

JOSEF SÝKORA, GENERAL MANAGER, DYTRON

Má prezentace bude zaměřena na oblast transformace vývojového procesu u zejména automobilových dodavatelů, ale i hlavních výrobců vozů. Tento transformační trend je v tuto chvíli jasně patrný. Velcí OIM přechází na zcela nové procesy související s vývojem elektroniky a softwaru. Jsou to úlohy, které jsou samozřejmě spojeny i s rozšiřováním elektromobility a důrazem na tento trend. Takže budu ukazovat, jakým způsobem na to reagují vývoje. Jakým způsobem by jednotlivé vývojové kanceláře měly fungovat. Do budoucna musí změnit přístup k vývoji produktů, jako je automobil. Důležité je také, které nové profese je důležité do tohoto procesu zařadit.

Umělá inteligence je velké téma v oblasti vývoje. V tuto chvíli probíhá celá řada pilotních projektů. My zde zastupujeme nadnárodní společnost Dassault Systèmes, která je leaderem v oblasti vývoje produktu pro vývoj produktu. Umělá inteligence se testuje v oblasti vývoje. Hledají se optimální tvary, hledají se správna řešení, kombinace multifyzikálních přístupů a tam samozřejmě bude hrát umělá inteligence velkou roli.

Zdroj: Tývka.cz

O autorovi

Michal Kvapil

Jsem člověk, který si prošel bohatou praxí v oblasti žurnalistiky. Stáž jsem odstartoval na Novinkách.cz. Následně jsem přešel do mediální skupiny Lagardere, kde jsem pět let působil v Rádiu Zet / BBC na redaktorské a editorské pozici. Pracoval jsem i na pozici zprávaře. Následně jsem přešel pod projekt Youradio Talk, kde jsem měl i vlastní pořady - například Krypton pořad o kryptoměnách. Praxi jsem nabral i v regionální televizi První boleslavská, ve které jsem si prošel prací kameramana, střihače i redaktora. Souběžně s tím spolupracuji pro portál Mladaboleslav.cz a Boleslavský deník.