Investoři mají obavy ze druhé vlny koronaviru, ropa zlevňuje

Investoři mají stále výraznější obavy z příchodu druhé vlny koronaviru. V důsledku toho zlevňuje ropa. Lze očekávat, že pozvolný růst cen pohonných hmot v České republice spěje ke konci. Motoristé se pravděpodobně dočkají nejlevnějšího léta za téměř dvacet let. Více již o tom ve svém komentáři informoval hlavní ekonom Czech Fund Lukáš Kovanda.

 

Počet nakažených „pekingskou variantou“ onemocnění covid-19 začal vzrůstat. Úřady od 17. 6. v postižených oblastech čínské metropole uzavřely školy. Nákaza se již naplno podepsala i v leteckém provozu v Pekingu. Ve stejný den bylo zrušeno zhruba sedmdesát procent plánovaných odletů. Nová vlna nákazy se objevila rovněž v Japonsku a na Novém Zélandu.

Obchodníci s ropou se tak obávají, že v důsledku další vlny nákazy dojde k opětovnému poklesu světové poptávky po strategické surovině. Ostatně zrušení podstatné části letů z Pekingu je výstrahou, kterou vnímají zvláště citlivě. Letecká doprava je pochopitelně klíčovým hybatelem globální poptávky po ropě,“ řekl Kovanda.

Cena ropy Brent se propadla ze svého červnového maxima nad 43,30 dolaru a aktuálně se prodává za zhruba 40,60 dolaru za barel. Navzdory tomu ropa od začátku června získala na své ceně více než dvanáct procent. V korunách je její zdražení jen třetinové. V české měně si důsledkem jejího posílení vůči dolaru barel Brentu od začátku června přidává zatím jen něco přes čtyři procenta.

 

Čerpací stanice navyšují své marže

„Znatelné zdražení pohonných hmot v ČR z uplynulých sedmi dní tak v nadcházejícím týdnu zvolní. Za poslední týden benzín Natural 95 zdražil o 25 haléřů na cenu 26,73 koruny, zatímco nafta přidala dvacet haléřů a stojí 26,43 koruny. Zdražení ropy na světových trzích není takové, aby opodstatnilo tyto cenové nárůsty pohonných hmot v ČR. To znamená, že tuzemské čerpací stanice ve světle opětovně zesílené poptávky, důsledku návratu ekonomiky k běžnému provozu, navyšují své marže. Řada čerpacích stanic během vrcholné fáze koronakrize krvácela a potřebuje se nyní finančně zahojit,“ uvedl Kovanda.

Situace jim ale komplikuje silný konkurenční tlak. Kvůli němu totiž nemohou své marže markantním způsobem zvyšovat. Jestliže nepřijde opětovný cenový růst ropy, pak pohonné hmoty přestanou do konce června zdražovat.

Tento týden lze podle Kovandy předpokládat růst cen kolem deseti haléřů za litr. Začátkem prázdnin by se cena benzínu a nafty měla pohybovat pod úrovní 27 korun za litr. O prázdninách může reálně dojít k hlubšímu poklesu pod úroveň 27 Kč. Stane se tak především v případě, pokud se nepodaří druhou vlnu COVID-19 eliminovat.

 

Jak to bude s pohonnými hmotami přes léto?

„V médiích se často objevuje informace, že pohonné hmoty v ČR jsou přes léto pravidelně dražší. Nejeden řidič si pak pomyslí cosi v tom smyslu, že čerpadláři se nestoudně pakují na jeho jízdě za zaslouženým odpočinkem na chalupu či dovolenou. Intuitivně by to dávalo smysl: v létě přece vrcholí motoristická sezóna, takže čerpací stanice nemají o zákazníky nouzi, a mohou si tak dovolit navýšit marži,“ říká Kovanda.

Statistiky jsou ale jiné. Důležitějším faktorem pro cenotvorbu pohonných hmot je podle Kovandy vývoj na světovém trhu s ropou nebo kurzem koruny.

Vývoj cen pohonných hmot se tak neodráží od skutečnosti, zdali je v Česku hlavní motoristická sezóna a sezóna dovolených.

„Z výpočtu na základě denních údajů o ceně pohonných hmot, které zpracovává společnost CCS, plyne, že v letech 2010 až 2019 byla například průměrná cena litru benzínu Natural 95 v pěti letech vyšší před prázdninami než pak o prázdninách. Ve dvou předprázdninových měsících, tj. v květnu a červnu, byl benzín v průměru dražší než pak v červenci a srpnu v letech 2010, 2011, 2012, 2017 a 2019. V těchto letech tedy benzín před léto zlevnil,“ sdělil Kovanda.

Během pěti zbývajících roků 2013, 2014, 2015, 2016, 2018 byl benzín Natural 95 dražší o prázdninových měsících.

 

Tuzemští řidiči se dočkají levného léta

„Možná, že za udržováním mýtu i tak stojí dovolené. Řidiči v létě často přesedlávají ze služebních vozů do svých vlastních. Pohonné hmoty tedy neplatí za firemní peníze, ale ze svého. Více než v jiných částech roku proto sledují cenu, jsou na ni citlivější a subjektivně jim zřejmě proto připadá vyšší,“ informuje Kovanda.

Tuzemští řidiči se letos dočkají velice levného léta. Kovanda nevylučuje, že během celého léta budou ceny benzínu i nafty v úrovni od 26 do 27 Kč.

„V souhrnu by tak paliva byla levnější dokonce i než v letní sezóně krizového roku 2009, kdy kvůli tehdejšímu ochabnutí globální poptávky, se cena nafty pohybovala převážně rovněž v pásmu od 26 až 27 korun za litr, ovšem cena benzínu kolísala převážně v rozmezí od 28 do 29 korun. V souhrnu tak letošní léto bude pro motoristy pravděpodobně nejlevnější za posledních skoro dvacet let,“ uvedl Kovanda.

 

Cesta do Chorvatska bude zhruba o 400 Kč levnější

Kovanda poukazuje na skutečnost, že v Polsku je benzín tradičně nejlevnější. Okolní země včetně Slovenska, Rakouska nebo Maďarska jsou s ohledem na benzín dražší. Stejná měřítka lze použít i na naftu. Česko je rovněž levnou destinací. Příznivější ceny v Evropské unii mají pouze Litva, Bulharsko, Rumunsko a dříve zmíněné Polsko.

Nafta je mimo zmiňované země levnější v Lucembursku, v Andoře a na Kypru.

Pohonné hmoty jsou tradičně dražší než v ČR také v Chorvatsku. I tak však cesta automobilem do Chorvatska vyjde letos v létě o zhruba 400 korun levněji než v létě před rokem, cestuje-li motorista ve vozu s benzínovým pohonem a se spotřebou kolem pěti litrů na sto kilometrů. Na cestě z Chorvatska zpět do ČR ušetří oproti loňsku zhruba 500 korun,“ ukončil Kovanda. 

 

Také by vás mohlo zajímat:

Mobility Innovation Hub má podpořit mobilitu budoucnosti

Konference Brno rozebíraly rozvoj vysokorychlostní tratě v Česku

 

Zdroj: Komentář Lukáše Kovandy

Komentáře