
Barvy a firemní image: Vybírejte pečlivě pro úspěšný brand

Psychologie barev v reklamě se vyvinula jako velmi důležitý prvek pro značky a jejich branding. Barvy významně ovlivňují náš postoj k produktu, a proto se marketéři často snaží vybrat barvu, která v cílové skupině vyvolává správnou emoci. Použití té pravé barvy je důležité ve všech druzích marketingu. Pojďme se podívat na to, jak barvy efektivně využít a do jakých oblastí businessu se vlastně hodí nejlépe.
Černá barva navozuje vysoce kvalitní design

Černou barvu využívají většinou luxusní značky, módní produkty, automobilky a elektronické firmy, které se zaměřují na sofistikovanost a vysoce kvalitní design.
Červená barva je energická a plná vzrušení

Červená barva vyvolává pocity energie, naléhavosti a vzrušení. Často se využívá v reklamách na fastfoody a sportovní výrobky, telefonní operátoři nebo i streamovací platformy.
Žlutá je optimistická

Žlutá představuje radost a optimismus a je často používána pro reklamy na spotřební zboží.
Modrá pro větší klid a důvěryhodnost

Modrá je považována za uklidňující a důvěryhodnou barvu, a proto se často používá v reklamách na finanční služby, aerolinie, spotřební zboží a technologické produkty. U spotřebitelů se snaží firma vyjádřit i svoji stabilitu. Modrou barvu také velmi často využívají sociální sítě.
Zelená aneb ekologie a udržitelnost

Zelená je spojena s přírodou a zdravím. Využívají ji často společnosti orientované na zdravý životní styl a ekologii. Využívají je ale i automobilové firmy, které snaží kráčet směrem udržitelnosti. Zelenou barvu například používá i česká automobilka Škoda Auto. Ta změnila svoji barvu do více chemické zelené, které symbolizuje krom udržitelnosti i technologie.
Fialová je kreativní a inovativní

Fialová barva je často používána pro reklamy na sladkosti, dárky, technologie a telekomunikační služby, které se zaměřují na kreativitu a inovaci.
Růžová vyjadřuje ženskost a lásku

Růžová barva je často používána pro reklamy na spodní prádlo, zdravotní produkty, hračky a sladkosti, které se zaměřují na ženskost a lásku. Používají ji ale i technologické společnosti.
Oranžová = dynamika

Oranžová barva je často používána pro reklamy na nápoje, zábavu, elektroniku, nářadí a služby, které se zaměřují na dynamičnost.
Hnědá znázorňuje tradici a hodnoty

Hnědá barva je často používají brandy zaměřené na sladkosti, poštovní služby, luxusní zboží, obuv a kávu, které se zaměřují na tradici a hodnoty, jako je stabilita a spolehlivost.
Otázka kulturního a sociálního prostředí
Není však vždy jednoduché určit, jaký vliv má barva na spotřebitele, protože význam barev se může lišit v závislosti na kulturním a sociálním kontextu. Navíc, některé barvy mohou mít různý význam v závislosti na kontextu, například mohou být použity pro odlišení konkurentů.
Je třeba také brát v úvahu, že výběr barvy může být ovlivněn konkrétním cílovým publikem, jako například věkem, pohlavím a sociálním postavením. Tyto faktory mohou mít vliv na to, jaký význam má pro konkrétního spotřebitele barva a jaký dojem bude mít na něj produkt.
Negativní dopady špatně zvolené barvy
Špatně použitá barva může mít negativní dopad na značku a způsobit její špatné vnímání u zákazníků. Několik možných příkladů špatného použití barvy v brandingové kampani:
1. Nesoulad brandu s barvou produktu
Barva loga musí souhlasit s barvou produktu. Pokud je barva produktu jiná než barva loga, může to vést ke zmatení potenciálních klientů.
2. Nesoulad s cílovou skupinou
Barva, která není v souladu s obsahem podnikání nebo cílovou skupinou, může způsobit negativní asociace a oslabit značku.
3. Používání nekonzistentních barev
Použití různých barev v různých kampaních nebo materiálech může vést k nekonzistentnosti a zmatení diváků.
4. Používání nevhodných barev pro web:
Barvy na webu by měly být vybrány s ohledem na čitelnost a vizuální přitažlivost, jinak mohou vést k negativnímu vnímání a neporozumění obsahu.
5. Nekonzistentní barvy na všech platformách:
Pokud není stejná paleta barev použita na všech platformách, jako je web, sociální média a tisk, může to vést k nekonzistentnosti a snížení rozpoznatelnosti značky.
Správný výběr a použití barev v značce je důležité pro budování silné a rozpoznatelné značky. Pokud je barva špatně použita, může vést k negativnímu vnímání značky a snížení úspěšnosti kampaní.
Zdroj: Tývka.cz, Adlien.cz