Vyberte možnost Stránka

Reklama Super Bowlu skokově zdražila, za 20 let dvojnásobně

Reklama Super Bowlu skokově zdražila, za 20 let dvojnásobně

Reklama v rámci Super Bowlu je rekordně drahá. Za posledních dvacet let zdražila reálně na dvojnásobek. Apple by aktuálně zaplatil pětkrát více, než co roku 1984 za svůj legendární spot od Ridleyho Scotta. Více už ve svém komentáři informuje hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.


Cena za 30 sekundový reklamní spot v letošním finále ligy amerického fotbalu Super Bowl dosáhla rekordní výše 7 milionů dolarů, což představuje více než 155 milionů korun. V předchozím roce stála stejná reklama ještě jen 6,5 milionu dolarů, což znamená nárůst o zhruba 7,7% oproti předchozímu roku. Avšak po odečtení inflace, růst ceny byl mírnější.

Loni v prosinci spotřebitelská inflace v USA činila 6,5%. V lednu se odhaduje, že klesla na 6,2%. Reálně tak cena reklamního času v Super Bowlu stoupla pouze o 1 až 1,5% oproti předchozímu roku.

Srovnání s rokem 2021 ukazuje výraznější nárůst ceny. Reklama v roce 2021 stála pouze 5,5 milionu dolarů, což v současných cenách odpovídá šesti milionům dolarů. Oproti roku 2021 tak cena reklamního času v Super Bowlu stoupla o necelých 17%. Ovšem cena v roce 2021 byla snížena kvůli pandemii.

Zdražení kvůli růstu kupní síly a technologický boom

Reklamní čas se za posledních 20 let výrazně zdražil. Například v roce 2002 stál reklamní prostor 2,2 milionu dolarů, což po zohlednění inflace odpovídá ceně 3,6 milionu dolarů. Nyní, po zohlednění inflace, je reklamní čas v Super Bowlu o 94,4% dražší než v roce 2002, což představuje skoro dvojnásobný nárůst za 20 let.

Z historie nejslavnějších “superbowlových” reklam vystupuje z řady reklama na počítače Apple z roku 1984, kdy Apple zaplatil milion dolarů za 60vteřinový spot, což odpovídá ceně 500 tisíc dolarů za půlminutu reklamního času. V dnešních cenách by to odpovídalo 1,4 milionům dolarů, což znamená, že Apple by za stejný reklamní čas zaplatil pětkrát více, pokud by bral v úvahu inflace od roku 1984.

Za růstem ceny reklamního času při Super Bowlu stojí především nárůst kupní síly amerických spotřebitelů, který je způsoben technologickým rozvojem a souvisejícím růstem produktivity amerických firem, vzestupem cen aktiv, jako jsou akcie a nemovitosti, rozvojem mezinárodního obchodu a globalizací, ale také rostoucím zadlužením, zejména amerických domácností.

Zdroj: Komentář Lukáše Kovandy

O autorovi