
Změnily svět aneb deset nejúspěšnějších startupů v historii

Zpočátku to byly startupy, ale proměnily se ve vele úspěšné společnosti, bez kterých by si člověk aktuální svět jen těžko dokázal představit. Právě nyní referujeme o těch, které se prosadily více než ostatní a změnily světový průmysl natolik, že se staly synonymem pro úspěšné podnikání. Od Amazonu, který změnil způsob nakupování na internetu, až po SpaceX, který se zaměřil na výzkum vesmíru, jsou některé startupy neustále v popředí inovací a technologického pokroku. V tomto článku se podíváme na deset nejúspěšnějších startupů v historii a zjistíme, co je učinilo tak úspěšnými. Zaměřili jsme si i na problémy, kterým společnosti musely čelit.
1. Apple aneb z garáže na výsluní

Apple založil vizionář Steve Jobs, šikovný inženýr Steve Wozniak a Ronald Wayne. Stalo se tak v roce 1976. Tato společnost se stala jednou z největších technologických společností na světě, která revolučně změnila způsob, jakým lidé používají počítače, mobilní telefony a další technologie. Dnes je Apple jednou z největších společností na světě s hodnotou přes 2 biliony dolarů.
Jobs opustil Apple v roce 1985 poté, co měl konflikt s tehdejším generálním ředitelem Johnem Sculleyem. Sculley byl přitom člověk, kterého si vybral samotný Steve Jobs kvůli jeho kvalifikaci úspěšného marketingového ředitele společnosti PepsiCo. Stalo se tak v roce 1983.
Sculley byl zpočátku nadšený pro tuto příležitost a slíbil Jobsovi, že mu pomůže transformovat Apple z počítačové společnosti na společnost zaměřenou na spotřebitelskou elektroniku. V prvních letech vedení společnosti však mezi Sculleyem a Jobsem vznikly napětí kvůli rozdílným názorům na řízení a strategii společnosti.
Sculley se rozhodl dostat Jobse z Applu v roce 1985, což vyvolalo kontroverze a později se ukázalo jako špatné rozhodnutí. Po svém odchodu z Apple založil Jobs novou společnost NeXT, která se zaměřila na vývoj počítačů pro akademické a vědecké účely. Po několika letech se společnost NeXT potýkala s finančními problémy a Jobs se v roce 1996 rozhodl prodat ji společnosti Apple.
Jobs se vrátil do Apple jako poradce a brzy se stal opět klíčovou postavou ve společnosti. Jeho vizionářské myšlení a nadšení pro inovaci přispěly k vývoji řady nových produktů, jako jsou iPod, iPhone a iPad, které se staly nejen úspěšnými, ale také změnily celou průmyslovou krajinu.
Steve Jobs se stal opět generálním ředitelem Apple v roce 1997 a vedl společnost až do své smrti v roce 2011. Jeho návrat do Applu a jeho přínosy pro společnost ukazují, že dokonce i po neúspěšných obdobích mohou zakladatelé a vůdčí osobnosti zase najít cestu ke svému původnímu podnikání a pozitivně ho ovlivnit.
2. Amazon a masivní nástup e-commerce

Amazon založil další z velkých vizionářů Jeff Bezos v roce 1994 jako online knihkupectví. Od té doby se rozšířil do celé řady dalších oblastí, jako jsou online obchody, cloudové služby, digitální streamování a umělá inteligence. Amazon je dnes největším internetovým obchodem na světě. Jeho hodnota se odhaduje na více než 1,5 bilionu dolarů.
Jedním z problémů, kterým Amazon čelí, je kritika za podmínky práce v jeho distribučních centrech. Někteří zaměstnanci tvrdí, že pracovní podmínky jsou těžké a že jsou nuceni pracovat příliš dlouho. Společnost se snaží řešit tyto obavy a zlepšovat pracovní podmínky v distribučních centrech, včetně zlepšování ergonomie a bezpečnosti práce, a zvyšování mzdy a výhod pro zaměstnance.
Amazon se potýká také s kritikou ohledně vlivu společnosti na životní prostředí. Společnost je kritizována za vysokou úroveň emisí uhlíku způsobenou především dodávkami zboží. Amazon se snaží řešit tento problém prostřednictvím snižování emisí a zlepšování svého ekologického otisku.
Dalším významným problémem, kterým Amazon čelí, je rostoucí kritika za to, že společnost porušuje antimonopolní zákony a že využívá své dominantní postavení na trhu k potlačování konkurence.
Jeff Bezos je navíc velkým konkurentem v komerčním dobytí vesmíru s Elonem Muskem. Jeho SpaceX již několik let uskutečňuje úspěšné mise na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS) a plánuje další ambiciózní projekty, jako například mise na Mars. Bezosova společnost Blue Origin, na druhé straně, teprve čeká na svůj první let se zákazníkem, ale rovněž se chystá na mnoho velkých projektů, včetně vývoje kosmické lodě New Glenn a stavby kosmické stanice.
3. Google a cesta k internetovému monopolu

Google založil Larry Page a Sergey Brin v roce 1998. Tato společnost je největším internetovým vyhledávačem na světě a nabízí také širokou škálu dalších produktů a služeb, jako jsou Gmail, Google Maps a Google Drive. Dnes má Google hodnotu přes 1,2 bilionu dolarů.
Larry Page a Sergey Brin čelili během rozvoje svého podnikání řadě problémů. Jedním z největších bylo, že v roce 1999 společnost musela bojovat o své právo na použití názvu „Google”, který si původně nárokovala jiná společnost. Page a Brin museli s touto společností uzavřít dohodu a zaplatit jí 1 milion dolarů, aby mohli nadále používat název „Google”.
Dalším problémem byla také kritika, kterou společnost Google čelila kvůli otázkám soukromí a správy osobních údajů. Google se potýkal s kritikou v souvislosti s využíváním dat uživatelů pro reklamní účely a pro sledování činnosti uživatelů na internetu. Tento problém vyústil v řadu soudních sporů a vyšetřování regulátory, které vedly k některým změnám v tom, jak společnost nakládá s osobními údaji uživatelů.
Navíc, když se Google stal jednou z největších společností na světě, začal čelit také kritice z hlediska hospodářské soutěže. Některé z jeho konkurentů obvinily společnost z manipulace s výsledky vyhledávání ve prospěch vlastních produktů a služeb.
4. Facebook aneb průkopník sociálních sítí

Facebook vznikl díky Marku Zuckerbergovi již v roce 2004 jako sociální síť pro studenty na univerzitě Harvard. Od té doby se rozšířil do celého světa a nyní má více než 2,7 miliardy aktivních uživatelů. Facebook je jedním z největších sociálních médií na světě a má hodnotu přes 1 bilion dolarů.
Mark Zuckerberg, zakladatel Facebooku, se na začátku svého podnikání potýkal s řadou právních problémů, včetně sporu se spoluzakladatelem Eduardo Saverinem. Ten tvrdil, že byl přes svůj nesouhlas vyloučen z podniku a požadoval tak svůj spravedlivý podíl ve firmě.
Zuckerbergovi také hrozilo obvinění z porušování autorských práv, když dříve spolupracoval s jinou společností na podobném projektu. Tyto problémy nakonec vyřešil mimosoudním dohodou s Saverinem a soudní řízení o autorských právech bylo uzavřeno v roce 2008, kdy Facebook zaplatil více než 65 milionů dolarů.
Přesto se Facebook díky svému úspěchu stal jednou z největších společností na světě a Zuckerberg jedním z nejbohatších lidí na planetě.
Nyní se Zuckerberg chystá směrovat vše do takzvaného metaverza. Z toho vychází i název nově vzniklé společnosti Meta.
5. Alibaba aneb cesta k největšímu online tržišti

Alibaba Group založil společně s několika přáteli v roce 1999 Jack Ma. Učinili tak v malém bytě v čínském městě Hangzhou. V té době měla čínská ekonomika stále omezený přístup k internetu a e-commerce byl stále v plenkách. V důsledku toho se Alibaba Group potýkala s několika problémy, jako například s nedostatkem zdrojů, obtížným získáváním důvěry od zákazníků a problémy s konkurencí.
Díky tvrdé práci, inovativnímu přístupu a odhodlání překonat překážky dokázal Jack Ma a jeho tým postupně rozvíjet a rozšiřovat služby společnosti Alibaba Group. Jedním z klíčových okamžiků byl rok 2003, kdy společnost zahájila svou obchodní platformu B2B (business-to-business) Alibaba.com. Tato platforma umožnila čínským výrobcům propojit se s mezinárodními trhy a exportovat své zboží po celém světě.
Dnes je Alibaba jednou z největších e-commerce společností na světě a nabízí širokou škálu služeb od online nákupů a platforem pro obchodování až po služby cloudového výpočtu a digitálních plateb.
Alibaba nabízí širokou škálu produktů a služeb a její hodnota se odhaduje na více než 600 miliard dolarů.
6. Uber a nastolení disrupce v přepravě

Uber založili v roce 2009 Travis Kalanick a Garrett Camp jako společnost nabízející služby sdílení jízd. Od té doby se rozšířil do více než 900 měst a 90 zemí po celém světě a stal se jedním z největších poskytovatelů přepravních služeb na světě. Uber nabízí celou řadu služeb, jako jsou sdílení jízd, rozvoz jídla a služby sdílení elektrokol, a jeho hodnota se odhaduje na více než 100 miliard dolarů.
Uber často čelil kritice a soudním sporům ze strany místních vlád a řidičů taxíků, kteří tvrdili, že společnost operuje bez licencí a tím narušuje trh. Uber také čelil regulacím ohledně pojištění a bezpečnosti cestujících.
Alternativní přepravce rovněž čelil kritice, že nezaměstnává své řidiče, ale považuje je za samostatné podnikatele. To vedlo k obvinění z toho, že společnost nezajišťuje svým řidičům žádné sociální výhody ani ochranu práv, které by měli mít zaměstnanci.
Uber se musel rovněž vypořádat s řadou incidentů včetně útoků na řidiče i cestující a nebezpečného chování některých řidičů. Tyto problémy vedly k obavám o bezpečnost cestujících a tlaku na společnost, aby zlepšila své postupy a zvýšila bezpečnostní opatření.
Vedení Uberu bylo opakovaně kritizováno za své neetické praktiky, včetně sexuálního obtěžování a diskriminace. To vedlo k odchodu některých významných manažerů a k tlaku na společnost, aby změnila svou kulturu a postupy. Tyto dílčí problém ovšem společnost posouvají dál. Tomu se ani takto disruptivní byznys nemůže vyhnout.
7. Airbnb a cesta ke sdílenému ubytování

Airbnb založili Brian Chesky, Joe Gebbia a Nathan Blecharczyk v roce 2008 jako platformu pro sdílení ubytování. Tato společnost umožňuje lidem pronajímat své byty, domy a další nemovitosti cestujícím. Airbnb se rychle rozšířilo po celém světě a je nyní jedním z největších poskytovatelů ubytování na světě. Jeho hodnota se odhaduje na více než 30 miliard dolarů.
Airbnb čelilo kritice za to, že podporuje nelegální pronájmy bytů a bytových jednotek a ovlivňuje nájemní trh. V některých městech, jako je například New York, se místní orgány snažily omezit a regulovat Airbnb kvůli těmto obavám.
V roce 2020 společnost zrušila některé rezervace a vrátila peníze hostům kvůli pandemii COVID-19, což vedlo k nevoli u některých pronajímatelů, kteří ztratili výdělek.
Společnost se snažila zlepšit své služby, včetně zavedení nových bezpečnostních opatření a spolupráce s místními úřady, aby zajistila dodržování místních zákonů a předpisů.
8. Slack a zefektivnění týmové komunikace

Slack založil v roce 2013 Stewarthem Butterfieldem jako platforma pro týmovou komunikaci a spolupráci. Jeho software umožňuje lidem komunikovat a spolupracovat na projektech v reálném čase, a tím snižuje potřebu e-mailů a neefektivních schůzek. Slack se stal velmi populárním a rychle rostoucím startupem, který nyní používá tisíce společností po celém světě. V roce 2019 byl Slack odkoupen společností Salesforce za více než 27 miliard dolarů.
Slack je velmi úspěšná společnost, ale jako všechny se nevyhnula určitým problémům.
Jedním z problémů byla závislost uživatelů na aplikaci. Někteří uživatelé propadli tak závislosti na Slacku, že se jim stalo obtížné se od něj odpojit. To může přitom způsobit únavu a vyhoření. Společnost se snažila řešit tento problém poskytnutím nástrojů, jako je takzvaný “Do Not Disturb” režim. Díky tomu mohli uživatelé stanovit mantinel, v jaké míře budou aplikaci používat.
Na Slack se snášela kritika ohledně soukromí a bezpečnosti dat. Slack sbírá velké množství dat o svých uživatelích a jejich aktivitách. To sputilo lavinu stížností poukazujících na to, že firma neposkytuje dostatečné záruky pro ochranu těchto dat. Slack však tvrdí, že dodržuje přísné standardy ochrany osobních údajů a poskytuje uživatelům nástroje pro správu svých dat.
Uživatelům se nelíbil ani fakt, jakou formou společnost nabízí své služby zdarma. Slack uvolnila bezplatnou verzi své služby, ale má omezení. Mnoho uživatelů si tak stěžovalo, že společnost nedodržuje sliby ohledně zahrnutých funkcionalit v bezplatné verzi. Slack také čelil kritice za to, že vytlačuje tradiční e-mailovou komunikaci.
Nicméně, Slack se snaží tyto problémy řešit a zlepšovat své služby, aby byly uživatelům co nejvíce přínosné a aby se vyrovnala s konkurencí v této oblasti.
9. SpaceX aneb cesta ke komerčním cestám do vesmíru

SpaceX založil v roce 2002 Elon Musk jako soukromou kosmickou společnost. Její cílem bylo snížení nákladů na kosmické lety a usnadnění cesty běžnému člověku do vesmíru. Společnost se zaměřuje na vývoj a výrobu opakovatelně použitelných raket a kosmických lodí. Ta má snížit náklady na kosmické lety a usnadnit výzkum a průzkum vesmíru. SpaceX již provedla několik úspěšných letů a její raketová technologie byla použita k přepravě nákladu na Mezinárodní vesmírnou stanici.
SpaceX je významným hráčem v oblasti kosmického průzkumu a vývoje raket. I přesto se společnost potýkala s několika problémy a výzvami.
Jedním z významných problémů, kterým SpaceX čelila, byly nezdarný odpal rakety Falcon 9 v roce 2016. Nehoda vedla k zastavení provozu a k odložení některých misí společnosti. SpaceX se snažila vyřešit problém a posunout se k poskytování její zákazníkům důvěryhodných a bezpečných služeb. Od té doby SpaceX pokračovala v testování a zlepšování svých raket a technologií.
SpaceX rovněž řešila výzvy spojené s jejím financováním. Vývoj kosmických technologií a výstavba raket jsou nákladné, a tak SpaceX musela zajistit dostatečné financování pro své projekty. Společnost získala podporu od několika klíčových investorů. Rovněž uzavřela smlouvy s NASA a dalšími organizacemi, aby pomohla financovat své projekty.
V neposlední řadě, SpaceX čelila také kritice za vytváření kosmického odpadu, což je problém, který se týká celého odvětví kosmického průzkumu. Společnost se snaží najít způsoby, jak minimalizovat množství odpadu, který vzniká při kosmických letech a testech raket, a zlepšit způsoby jeho sběru a recyklace.
Jedním z klíčových faktorů, který umožňuje SpaceX snižovat náklady na kosmické mise a eliminovat tak vesmírný odpad, je využití rakety pro opětovné použití. Když se tradiční rakety vynoří do vesmíru, obvykle se použijí pouze jednou a pak jsou zničeny při návratu na Zemi. SpaceX se však snaží zmenšit tento odpad a ušetřit náklady na výrobu nových raket tím, že opakovaně používá části rakety.
První stupeň rakety SpaceX, který zajišťuje výstup z atmosféry a odhození nákladu do vesmíru, se vrátí zpět na Zemi pomocí motorů, které pomáhají kontrola sestupu a přistání na přistávací ploše. Rakety mohou přistát na speciálně navržených pozemních plošinách, nebo na plovoucí platformě v oceánu, která se nazývá autonomní druhá etapa.
SpaceX se snaží řešit tyto problémy a zlepšovat své technologie a postupy, aby mohla poskytovat bezpečné a účinné kosmické služby pro své zákazníky.
10. Tesla aneb cesta k elektromobilitě

Příběh společnosti Tesla, která se zaměřuje na výrobu elektromobilů, se začal psát v roce 2003. Tehdy se Martin Eberhard a Marc Tarpenning rozhodli vytvořit společnost zabývající se výrobou elektromobilů, které by se odlišovaly od stávajících hybridních vozidel tím, že by byly poháněny pouze elektřinou.
O rok později, v roce 2004, se k projektu připojil podnikatel Elon Musk, který se stal jedním z hlavních investičních partnerů společnosti. Díky jeho finančním injekcím mohla společnost Tesla pokračovat vývojem svých elektromobilů a postupně se přesunout od vývoje prototypů k výrobě sériových vozidel.
Prvním produkčním vozem, který společnost Tesla uvedla na trh, byl Roadster, sportovní vůz s elektrickým pohonem, který byl vyráběn v letech 2008 až 2012. Tento vůz získal velkou pozornost a byl oceněn mnoha prestižními oceněními v oblasti automobilového průmyslu.
Po úspěchu Roadsteru se společnost Tesla rozhodla rozšířit svou nabídku vozidel a vyvíjet nové modely. V roce 2012 uvedla na trh Model S, luxusní sedan s plně elektrickým pohonem, který získal mnoho pozitivních recenzí a ocenění. V roce 2015 následoval model X, první SUV s plně elektrickým pohonem, a v roce 2017 pak Model 3, první dostupný elektromobil od Tesly.
Tesla se také snaží inovovat v oblasti baterií a udržitelné energetiky. V roce 2015 společnost představila svoji první domácí baterii Powerwall, která umožňuje ukládání energie z obnovitelných zdrojů a snižuje náklady na elektřinu. V roce 2017 pak Tesla představila svou první solární střechu, která umožňuje získávat energii ze slunce a využívat ji k napájení domácností.
Zdroj: Tývka.cz