Vyberte možnost Stránka

Zaměstnancům nevyhovuje pracovní prostředí, firmy si myslí opak

Zaměstnancům nevyhovuje pracovní prostředí, firmy si myslí opak

Zaměstnanci a zaměstnavatelé se rozchází v názorech na to, jak by mělo vypadat kancelářské pracovní prostředí. Více než polovina (52 %) pracovníků považuje prostor za nevyhovující, nejvíce jim schází prostor k pauzám a odpočinku. Naproti tomu se 78 % zaměstnavatelů domnívá, že jsou jejich zaměstnanci s vybavením kanceláří spokojeni. Průzkum Ipsos přes aplikaci Instant Research realizovaný pro společnost Scott.Weber Workspace dále srovnává postoje zaměstnanců a zaměstnavatelů v rámci trendu hybridního modelu práce.


Stále více firem aktivně řeší well-being svých zaměstnanců, jejich představy o pracovním prostředí se ale od očekávání pracovníků liší. Podle průzkumu se 52 % zaměstnanců domnívá, že jim zaměstnavatelé nenabízí vhodné místo k odpočinku a čtvrtina z nich dokonce vnímá dostupnost odpočinkových zón za vyloženě špatnou.

Obzvláště nespokojeni jsou vysokoškoláci a zaměstnanci velkých firem s více než 1000 zaměstnanci. Pohled zaměstnavatelů se ale výrazně liší. Až 78 % z nich si myslí, že jsou jejich zaměstnanci spokojeni.

Zdroj: scott.weber

„Moderně smýšlející šéfové si uvědomují to, co říkají snad všechny studie a analýzy. Produktivita zaměstnanců roste, či alespoň neklesá, když mají možnost rychlého odpočinku v relaxační zóně. Pozitivně působí i sdílené designové prostory, které podněcují kreativitu. Bohužel někteří konzervativně uvažující manažeři si myslí, že prostor se stoly a počítači je efektivně využitý a nepracovní prostory jsou zbytečné a vlastně drahé. Opak je pravdou a stále více firem si to už uvědomuje. Tato změna myšlení přichází i s generační obměnou a nástupem mileniálů a generace Z,“

Adam Zvada, zakladatel a CEO společnosti Scott.Weber Workspace

Tento trend potvrzuje i společnost Cushman & Wakefield, která je jedním z největších poskytovatelů poradenství pro nájemce, investory a developery kancelářských prostor v České republice.

„Očekávání zaměstnanců se v uplynulých třech letech významně proměnila. Lidé si více všímají toho, v jakém prostředí pracují a jaké jim přináší možnosti. Kanceláře vnímají jako místo ke kooperaci s kolegy, nikoliv jako prostor, kde si odsedí osm hodin. Tyto požadavky pak stále častěji hrají důležitou roli v situacích, kdy se rozhodují o svých dalších kariérních krocích. Firmy, které preferencím svých zaměstnanců nepřikládají větší význam, riskují, že přijdou o své nejlepší pracovníky ve prospěch zaměstnavatelů, kteří jim jsou ochotni naslouchat a jít s dobou,“

Radka Novak, vedoucí týmu pronájmu kancelářských prostor pro region střední a východní Evropy, Cushman & Wakefield
Zdroj: scott.weber

Kvalitní strava a pracovat v hezkém prostředí

Rozdílný názor mají zaměstnavatelé a zaměstnanci i v otázce dostupnosti kvalitního stravování. Zatímco u zaměstnanců pestrá nabídka stravování na škále důležitosti hraje velkou roli (81 %), zaměstnavatelé se domnívají, že jejich pracovníci tomuto aspektu tak velký důraz nepřikládají (71 %). Nejvíce tento problém trápí generaci Z a mileniály.

Z průzkumu také vyplynulo, že hezké pracovní prostředí, má pro spokojenost pracovníku mnohem větší vliv, než jak se firmy domnívají. Pro téměř 9 z 10 zaměstnanců to je klíčové. Naproti tomu firmy považovaly důležitost prostředí nižší, a to až o 13 procentních bodů.

Češi nechtějí dojíždět za prací

Průzkum také potvrdil jedno z tuzemských specifik – Češi neradi dojíždějí za prací. Naprostá většina pracovníků považuje krátkou dojezdovou vzdálenost domů a dostupnost městské hromadné dopravy za klíčové. Tuto potřebu si uvědomují i zaměstnavatelé.

„S generační obměnou dochází k nevratným změnám. Kanceláře jsou dnes místem pro spolupráci a socializaci. Zaměstnanec by se tam měl cítit především příjemně a mít k dispozici potřebné vybavení stejně tak jako místo pro odpočinek, setkávání či kvalitní stravování. Jedině spokojený zaměstnanec totiž dokáže podat skvělý výkon. Tyto trendy pozorujeme v našich centrech a výsledky našeho průzkumu to je jen potvrzují,“

Adam Zvada, zakladatel a CEO společnosti Scott.Weber Workspace

Zdroj: Scott.Weber Workspace

O autorovi