Vyberte možnost Stránka

Zall Jihlavan Airplane se chlubí bezemisním elektroletadlem Skyleader 400, nabíjí se dvě hodiny

Zall Jihlavan Airplane se chlubí bezemisním elektroletadlem Skyleader 400, nabíjí se dvě hodiny

Firma Zall Jihlavan Airplanes se specializuje na konstrukci, výrobu, prodej a údržbu celokovových a kompozitových letadel v kategorii ultralight a LSA pod značkou Skyleader. Tato letadla vyrábí již 20 let. Ve svém portfoliu má i elektroletadlo, o kterém jsme si popovídali s konstruktérem společnosti Filipem Sukem na letošním festivalu elektromobility e-SALON. 

 

Filip Suk, konstruktér Zall Jihlavan Airplanes

Filip Suk, konstruktér Zall Jihlavan Airplanes

 

„Sídlíme v Jihlavě, specializujeme se na výrobu plechových letadel. V portfoliu máme Skyleader 600. To je největší typ, pak Skyleader 500 to je takové historické letadlo a pak tento Skyleader 400, který je přestavěný na elektropohon. Tento letoun je osazený 800 kW motorem, baterie mají přibližně 40 kWh. Ve vzduchu se udrží zhruba hodinu dvacet nebo hodinu a půl při běžném cestovním režimu. Dobíjení s rychlo nabíječkou trvá kolem dvou hodin, možná něco málo přes dvě hodiny, s cestovní nabíječkou, kterou tady máme s sebou, je to 7 – 8 hodin. Toto letadlo má cenovku 145 tisíc euro, ale je to prototyp. S benzinovým motorem se ta cena pohybuje trochu níže.“

 

Jak se pohybuje cena tohoto letadla?

„Toto letadlo má cenovku 145 tisíc euro, ale je to prototyp. S benzinovým motorem se ta cena pohybuje trochu níže.“

 

Co potřebuji na to, abych letadlo mohl pilotovat? 

„Toto je letadlo je postavené v kategorii LSA. To znamená, že je ho možné pilotovat s běžnou pilotní licencí pro ultralight.“

 

Co pro vás znamená účast na e-SALONu?

„Vystavovat na e-SALONu je pro nás příležitost ukázat, že umíme postavit nejenom letadla s konvenčním spalovacím motorem, ale že dokážeme do letounu zastavět alternativní elektrický motor.“

 

Jaké jsou výhody letadla s elektrickým pohonem proti tomu se spalovacím? 

„Hlavní výhoda je, že je toto letadlo naprosto bezemisní. Hlavní důvod, proč jsme se do toho pustili, je v tom, že jsme chtěli současnou techniku vyzkoušet a ověřit, že opravdu funguje a že letadlo s tím dokáže letět.“

 

Lodě se spalovacím motorem se přestávají pouštět na určité vodní plochy. Hrozí něco podobného i pro letadla se spalovacím motorem?

„To je asi hudba budoucnosti, protože je důležité, aby alternativní pohony nebo elektropohony dosáhly alespoň stejných limitů jako dokáží dnes ty konvenční spalovací motory, co se týče doletu, co se týče výdrže a podobně.“

 

Zall Jihlavan Airplanes vybavuje svá letadla individuálně na základě přání zákazníka a to od základní letové konfigurace (Ready To Fly). Jihlavská společnost se rovněž významně podílí na leteckém výzkumu českých vysokých škol, konstruování a výrobě letadel. 

 

 

Zdroj: Tývka.cz

 

O autorovi

Michal Kvapil

Jsem člověk, který si prošel bohatou praxí v oblasti žurnalistiky. Stáž jsem odstartoval na Novinkách.cz. Následně jsem přešel do mediální skupiny Lagardere, kde jsem pět let působil v Rádiu Zet / BBC na redaktorské a editorské pozici. Pracoval jsem i na pozici zprávaře. Následně jsem přešel pod projekt Youradio Talk, kde jsem měl i vlastní pořady - například Krypton pořad o kryptoměnách. Praxi jsem nabral i v regionální televizi První boleslavská, ve které jsem si prošel prací kameramana, střihače i redaktora. Souběžně s tím spolupracuji pro portál Mladaboleslav.cz a Boleslavský deník.