Zákaz nedělního prodeje bude stát prodejce miliony

Zákaz nedělního prodeje připraví prodejce o desítky milionů korun. Loni utratili lidé v České republice za potraviny a nealkoholické nápoje celkem 428,3 miliardy korun. Vychází to z údajů Eurostatu. Za alkoholické nápoje pak utratili celkem 93,5 miliardy korun. Tato částka odpovídá 521,8 miliardám korun. Více o tom ve svém komentáři řekl hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.


Vláda České republiky rozhodla, že v rámci dalšího zpřísnění svých protipandemických opatření přistoupí k zákazu nedělního prodeje. Důvodem je snížení sociálních kontaktů obyvatel a snížení tempa šíření koronavirové nákazy.

Pro mnoho obchodů nemají tato opatření žádný vliv. Jsou totiž uzavřeny i běžně mimo nouzový stav. Pokud by vláda rozhodla o zákazu v jiný den, pak by byl efekt mnohem zdrcující.

„Na základě polské zkušenosti lze usoudit, že lidé budou nahrazovat nedělní nakupování sobotním, případně i nakupováním v dalších dnech týdne. Otázkou tak zůstává, zda tyto nákupy prodejcům potravin vykompenzují nedělní výpadek,“ řekl Kovanda.

Žně internetových prodejen

„Polská zkušenost naznačuje, že ne zcela a že celotýdenního pohledu musí prodejci potravin počítat se ztrátou na tržbách v řádu nižších stovek milionů korun,“ sdělil Kovanda.

Neblahé dopady se podepíší pouze u kamenných obchodů. Internetoví prodejci zaznamenají na opačném pólu opět nárůst poptávky.

Zvýšený zájem o zboží zaznamenají i čerpací stanice, nádražní provozovny a další.

Inspirace z Polska

„Celkově ale platí, že za potraviny kvůli nedělnímu zákazu lidé v ČR opravdu utratí o nižší stovky milionů korun týdně méně, což při rozpočtení představuje pro kamenné prodejce potravin ztrátu v řádu desítek milionů korun denně po celou dobu zákazu nedělního prodeje,“ uvedl Kovanda.

Polsko se rozhodlo ukončit nedělní prodej ke dni 1. března 2018. Aby si společnost zvykla na nové nařízení, rozhodla se spustit tříleté přechodné období. Polská vláda se tak chtěla podle Kovandy vyhnout ekonomickému šoku.

„V roce 2018 tak byly ze zákazu vyjmuty dvě neděle v měsíci, v roce 2019 už jenom jedna,“ říká Kovanda.

V Polsku došlo k růstu nových e-shopů

„Šetření, které v lednu 2019 provedla společnost Havas Media na vzorku 1077 respondentů, ilustruje, jak Poláci na zákaz zareagovali. Více než polovina oslovených, přesně 55,5 procenta, uvedla, že nemožnost nedělního prodeje si opravdu kompenzuje nakupováním v sobotu nebo jiný dřívější den,“ všímá si Kovanda.

Nové opatření mělo vliv na růst nových e-shopů. Mezi lety 2018 a 2019 vzrostl jejich počet o 34 procent a to z 28 900 na 38 700.

„Přitom v letech 2015 až 2018 počet polských e-shopů víceméně stagnoval nebo jen nepatrně rostl, když v celém daném období došlo k nárůstu z 26 600 e-shopů na zmíněných 28 900, tedy jen o 8,6 procenta,“ informuje Kovanda.

Otázkou zůstává, jaký dopad bude mít v České republice. Co myslíte?

Také by vás mohlo zajímat:

Cloudová transformace přináší environmentální výhody

Zdroj: Komentář Lukáše Kovandy.

Komentáře