Za nákupy na Silvestra utratí Češi rekordní sumu, prim hrají pobyty

Češi letos utratí za nákupy na Silvestra rekordní sumu dosahující na 14 miliard korun. Stejně tak jako tomu je u předvánočních nákupů, tak i ty silvestrovské se stále častěji uskutečňují online. Hitem jsou silvestrovské zájezdy a pobyty. Ve svém komentáři to píše hlavní ekonom Czech Fund Lukáš Kovanda. 

 

Lukáš Kovanda, hlavní ekonom investičních fondů CZECH FUND

 

„Zatímco před dvěma lety podle tehdejšího průzkumu agentury Nielsen Admosphere zůstávalo 93 procent Čechů na Silvestra doma, letos toto číslo bude nižší, méně než devadesátiprocentní. Obliba silvestrovských pobytů totiž rok co rok narůstá. Podle dat agentury Invia, jedničky v prodeji zájezdů přes internet, je letošní nárůst objednávek silvestrovských zahraničních pobytů meziročně více než desetiprocentní. Prim z „lyžařských“ destinací hrají Rakousko a Itálie, z těch prosluněných přímořských pak Egypt a Dubaj. Populární jsou ještě maďarské termální lázně,“ sdělil Lukáš Kovanda.

Silvestra každý rok oslavuje okolo 85 % dospělých Čechů. Letošní oslavy je vyjdou v průměru na 2250 korun. V této částce jsou započteny výdaje za potraviny (průměrně 1100 korun), alkohol (průměrně 600 Kč) nebo pyrotechnika (průměrně 550 Kč).

Nejde pak o částky zahrnující silvestrovské zájezdy a pobyty. Celková částka kterou Češi letos utratí za Silvestra zahrnující cenu zájezdů a pobytů odpovídá cca 14 miliardám korun. Silvestr se z pohledu obchodníků stává druhou nejvýnosnější sváteční událostí. Končí tak po suverénně vedoucích Vánocích. Dostává se ale před Velikonoce.

„Předsilvestrovských nákupů se týká to samé, co těch předvánočních. Stále častěji je Česi uskutečňují prostřednictvím e-shopů. V roce 2014 činil podíl předvánočního obratu tuzemských e-shopů na celkových maloobchodních tržeb za celé čtvrté čtvrtletí 8,5 procenta. V roce 2016 to bylo historicky poprvé přes deset procent, loni už 14,2 procenta. Letos se podle odhadu poprvé v dějinách přiblíží hodnotě šestnácti procent. Podobně citelným tempem roste podíl předsilvestrovských nákupů uskutečňovaných online,“ sdělil Kovanda. 

 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Komentáře

Michal Kvapil

Jsem člověk, který si prošel bohatou praxí v oblasti žurnalistiky. Stáž jsem odstartoval na Novinkách.cz. Následně jsem přešel do mediální skupiny Lagardere, kde jsem pět let působil v Rádiu Zet / BBC na redaktorské a editorské pozici. Pracoval jsem i na pozici zprávaře. Následně jsem přešel pod projekt Youradio Talk, kde jsem měl i vlastní pořady - například Krypton pořad o kryptoměnách. Praxi jsem nabral i v regionální televizi První boleslavská, ve které jsem si prošel prací kameramana, střihače i redaktora. Souběžně s tím spolupracuji pro portál Mladaboleslav.cz a Boleslavský deník.