Vánoce jsou časem plýtvání, za tzv. umrtvenou ztrátu Vánoc by se dalo vybudovat 75 km dálnic

S pohledem na ekonomická měřítka jsou Vánoce symbolem značného plýtvání. Češi tak letos utratí za vánoční dárky celkově okolo 65 miliard korun. Letošní makroekonomická vánoční ztráta tak bude podle hlavního ekonoma Czech Fund Lukáše Kovandy dosahovat na bezmála 12 mld. Kč. Při současných cenách by bylo možné za tuto částku vybudovat okolo 75 kilometrů dálnic.

 

„Těchto dvanáct miliard korun přesněji představuje takzvanou umrtvenou ztrátu Vánoc. Americký ekonom Joel Waldfogel z Minnesotské univerzity, autor studií a knih, ji vyčísluje na osmnáct procent celkové částky vydané za dary. V Česku tedy letos jde o zmíněných dvanáct miliard korun,“ řekl Lukáš Kovanda.

Umrtvená ztráta Vánoc vzniká následovně. V běžné situaci, když zákazník nakupuje zboží či službu sám pro sebe, každá koruna, kterou utratí, mu pořídí uspokojení, které oceňuje minimálně také jednou korunou. Spíše však jde o uspokojení hodnotnější než jen korunové. Proto ostatně nákup uskutečňuje – zvyšuje jeho uspokojení. Když však zákazník nakupuje dar pro někoho jiného, vydaná koruna často obdarovávanému nepořídí uspokojení právě ani za tu korunu. Netrefí se do přání, tužeb, potřeb obdarovávaného… Dar pak v krajním případě končí na půdě nebo ve sklepě, kde se na něj už jen práší. Dochází tedy ke zmíněnému plýtvání, vzniká uvedená umrtvená ztráta Vánoc. Lze si ji představit tak, že místo třeba oněch 75 kilometrů dálnic za dvanáct miliard korun přibude na tuzemské půdy, do tuzemských špajzů a sklepů nepříliš využívané či vlastně zcela nevyužívané ‚harampádí‘ v souhrnu právě také za dvanáct miliard korun,“ sdělil Kovanda.

Umrtvenou ztrátu mohou na Vánoce zmírnit peněžní dary 

Problémem je skutečnost, že se umrtvené ztrátě nedá podle Kovandy prakticky bránit. Jediným řešením by bylo, kdyby si lidé dávali pod stromeček obálku s hotovostí. Obdarovaný by si následně mohl koupit skutečně věc, po které touží.

V tomto ohledu se české domácnosti zlepšují. Poukazuje na to předloňský průzkum společnosti Wüstenrot. Letos podle Kovandy Češi darují peníze v 50 procentech případů. Nehotovostní a nepeněžní dary ale stále dominují.

„Z Waldfogelova výzkumu plyne, že obálku s penězi dávají pod stromeček nejčastěji babičky a dědečkové. Jsou již svým vnučkám a vnukům natolik generačně vzdáleni, že si jen poměrně málo troufají trefovat se do jejich přání, tužeb a potřeb. Tím pádem se ale vlastně chovají ‚nejekonomičtěji‘. Vskutku, darování hotovosti je nejlepším způsobem, jak nedopustit vánoční ztrátu a vánoční plýtvání,“ dodal Kovanda.

 

Zdroj: komentář Lukáše Kovandy.

Zdroj foto: Business card psd created by freepik – www.freepik.com

Komentáře

Michal Kvapil

Jsem člověk, který si prošel bohatou praxí v oblasti žurnalistiky. Stáž jsem odstartoval na Novinkách.cz. Následně jsem přešel do mediální skupiny Lagardere, kde jsem pět let působil v Rádiu Zet / BBC na redaktorské a editorské pozici. Pracoval jsem i na pozici zprávaře. Následně jsem přešel pod projekt Youradio Talk, kde jsem měl i vlastní pořady - například Krypton pořad o kryptoměnách. Praxi jsem nabral i v regionální televizi První boleslavská, ve které jsem si prošel prací kameramana, střihače i redaktora. Souběžně s tím spolupracuji pro portál Mladaboleslav.cz a Boleslavský deník.