Vyberte možnost Stránka

„U Eagle One se snažíme zajistit testování autonomního systému,“ říká zakladatel DronPro Novotný

„U Eagle One se snažíme zajistit testování autonomního systému,“ říká zakladatel DronPro Novotný

Na futuristickém festivalu a konferenci Future Port Prague měla svůj stánek i česká firma Dron Pro. Ta se zaměřuje na pořizování leteckých videí z dronu, zapůjčování, opravy a pojištění. Má ale i zkušené odborníky na tuzemskou legislativu. V tomto ohledu prezentovala i dron Eagle One od společnosti Drone Defence Solutions. Jde přitom o dron, který má chránit vzdušný prostor v blízkosti letišť nebo vojenských areálů před ostatními drony. Jde o zcela autonomní technologii, která musí projít testováním. O to se snaží právě společnost DronPro. 

 

Alexandr Novotný, CSO & Co-founder DronPro

Čím se zabývá vaše firma?

„Jsme firma, která se zaměřuje na komplexní služby spojené s provozem dronů. To znamená, že je celá řada firem, které se zabývají jednotlivými disciplínami. Jedny natáčejí, další se věnují servisu, další prodeji. U nás, když člověk přijde téměř s čímkoli, tak má možnost najít odpovědi na jeho otázky. Nejčastěji za námi chodí klienti, že řeší nějaký konkrétní typ problému a my se na ten jejich konkrétní typ problému snažíme najít, jestli už nějaká bezpilotní technologie existuje, která by jim ten problém vyřešila a nebo jestli je potřeba platformu, která už existuje ještě docustomizovat, případně vyvinout zcela vlastní platformu.“

Když tady vidím za vámi ten největší dron, co tady máte, mohl byste nám popsat, na co ten dron vůbec je a kde vznikl?

„Za námi je Eagle One, je to oktokoptéra. V podstatě je to čtvrtá generace stále prototyp – nicméně plně funkční prototyp. Je to určený dron pro chytání jiných dronů. Jeho myšlenka je, aby odchytával drony například v oblasti letišť. Nicméně vždy bude zapotřebí nějaké detekčního systému, který bude přesně navádět tento dron. Jelikož ho nebude operovat žádný fyzický operátor, ale bude naváděný pomocí tohoto detekčního systému, který mu řekne, hale leť tam. Eagle přiletí a pomocí senzorů, kterými je vybavený v současné chvíli stereoskopické senzory, tak už plně převezme kontrolu nad letem a snaží se pronásledovat a predikovat trajektorii nepřátelského stroje neboli dronu a ten má za cíl doletět do nějaké vzdálenosti pět až deset metrů. Následně po něm vystřelí síť a chytí ho. Otázkou je, jestli to budou těžší stroje nebo nějaké lehčí stroje, protože samozřejmě musíte počítat s tím, že když chytíte dron a zhoupne se síť, tak může to mít vliv na to, aby to Eagle ustál. Proto je tam tak nainstalovaný nějaký záchranný padákový systém, kdy by vypočítal ten software, že už to není schopný unést a měl by spadnout, tak vystřelí padák a bezpečně přistane.“

Bezpilotní dron Eagle One

Eagle One čeká na testování plné autonomie

Je po tomto stroji poptávka? S drony se roztrhl pytel a může jej mít takřka každý, je potřeba chránit vzdušný prostor?

„Souhlasím s vámi, že ta poptávka neustále narůstá. V podstatě dronů se produkuje pět milionů kusů ročně, což je enormní číslo uhlídat to. S novou bezpilotní legislativou, která má vstoupit v platnost příštího roku od června by se měl začít regulovat provoz bezpilotních systémů, který bude podléhat licencování a registrací jak dronů, tak i pilotů pro jednotlivé váhové kategorie.

Vyloženě Eagle One je jednoúčelová platforma, která má zajistit vyšší bezpečnost v místech typu letiště, v místech typu objekty důležité pro obranu státu. Jak říkám, je to eliminační systém, který se neobejde bez detekčního systému, se kterým bude komunikovat a který jej bude navádět. Následně se Eagle One bude chovat úplně autonomně, což podle současné pilotní legislativy není možné.

V podstatě se snažíme zajistit možnost testování plně autonomního systému, který je možný restovat pouze v segregovaných prostorech, které jsou v současné chvíli pod správou Ministerstva obrany, Ministerstva vnitra. Takže my tento systém na Úřadu civilního letectví v současné chvíli licencujeme, registrujeme a žádáme o výjimku tyto subjekty, abychom mohli legálně testovat plnou autonomii, která je v běžném provozu ve vzdušném prostoru zakázaná.“

Kdyby tato technologie prošla legislativou, na jakých částkách se bude zhruba pohybovat cena?

„Vývojově čtvrtá generace jsme momentálně na nějaký dvou milionech. Myslím si, že ten prototyp jako takový, tak ten je půl až tři čtvrtě milionu jenom v technice. Nicméně další prototyp a další vývoj budou další náklady, které nejsem v tuto chvíli schopný odhadnout, protože to má na starosti Martin Sazka, který je technickým mozkem celého projektu. To si netroufám odhadnout, jaká je ta další predikce. Nicméně v současné chvíli je tam proinvestována něco kolem třech milionů.“

 

Drony jsou stále dostupnějším zbožím. V tomto ohledu se dostávají i do rukou nezodpovědných pilotů, kteří svým počínáním mohou narušit vzdušnou bezpečnost. Jedním z řešením může být právě Eagle One, který má větší bezpečnost zajistit. 

 

Zdroj: Tývka.cz

O autorovi

Michal Kvapil

Jsem člověk, který si prošel bohatou praxí v oblasti žurnalistiky. Stáž jsem odstartoval na Novinkách.cz. Následně jsem přešel do mediální skupiny Lagardere, kde jsem pět let působil v Rádiu Zet / BBC na redaktorské a editorské pozici. Pracoval jsem i na pozici zprávaře. Následně jsem přešel pod projekt Youradio Talk, kde jsem měl i vlastní pořady - například Krypton pořad o kryptoměnách. Praxi jsem nabral i v regionální televizi První boleslavská, ve které jsem si prošel prací kameramana, střihače i redaktora. Souběžně s tím spolupracuji pro portál Mladaboleslav.cz a Boleslavský deník.