Tristní konkurenceschopnost německých firem stahuje mračna nad Českem

Německo dosáhlo historicky rekordního rozpočtového přebytku. Ve středu o tom informovala německá vláda. Za rok 2019 odpovídal 13,5 miliardám eur (340 mld. korun). Člověk může nabýt dojmu, že německá ekonomika dosahuje skvělého výkonu. Zdání ale klame. Je zde totiž i záporná stránka věci, kterou představuje zpomalující tempo růstu. Ekonomika našich sousedů totiž rostla o pouhých 0,6 %. To představuje nejpomalejší posun od roku 2013. Informace vyplývají z informací spolkového statistického úřadu. Německo se podle hlavního ekonoma Czech Fund Lukáše Kovandy loni dokonce propadlo na hranu technické recese. 

 

„Vzhledem k tomu, že největší evropské hospodářství vykazuje rozpočtové přebytky nepřetržitě už od roku 2015, má dostatek finanční síly k fiskálnímu „nakopnutí“ své ekonomiky. Povzbuzení německé spotřeby by jistě prospělo i českému hospodářství, vždyť z ekonomické perspektivy je Česko vlastně sedmnáctou německou spolkovou zemí. Dlouhodobě však Německo a jeho ekonomika čelí značnému problému, který bude českou ekonomiku naopak stahovat,“ řekl Lukáš Kovanda.

Kovanda informuje i o samotném problému, který představuje takzvané „inovátorovo dilema“. Naši sousedi jsou zemí, která přináší řadu inovací. Zabývá se ale pouze vylepšováním zaběhlé a konvenční technologie. Ve světě ale nejsou pouze konvenční technologie. Jsou zde technologie, které tradiční technologie narušují. Odborně se této oblasti říká technologie „disruptivní“.

Disruptivní technologií jsou třeba vozy značky Tesla či obecně elektromobily. Disruptivní technologie v kratším časovém horizontu způsobují horší „výkon“ daného produktu, v našem případě tedy auta. Průměrná Tesla je poměrně drahá, navíc třeba nabíjecí infrastruktura nebývá dostatečně rozvinutá. Kdekdo tak dá přednost mercedesu. Čili konvenční technologii. Včetně německých automobilek,“ vysvětluje Kovanda.

Před německými automobilka, mezi něž patří Daimler, BMW nebo Volkswagen tak stála důležitá otázka, jakou oblast upřednostnit. Zdali pak vložit peníze do stávajících technologií, nebo se pustit do vývoje technologií disruptivních. Odpověď byla jednoduchá a nenásilná. Vložení peněz do elektromobily podle nich představovalo rizika, která za riskování nestála. Tou dobou, kdy se rozhodovaly, je nic netlačilo. O automobily se spalovacím motorem byl tou dobou větší zájem díky poměru ceny a výkonu. Rozvoj elektromobility tak podle Kovandy zůstal na Tesle a dalších čínských automobilkách. Ty tak postupem let získávaly zřetelnou konkurenční výhodu.

 

Německé automobilky doplácejí na lehkovážnost a lenost

V současnosti se začíná ale ukazovat, jak se německé automobily šeredně zmýlily. Tesla se krok po krůčku přibližuje černým číslům. Akcie se navíc vyšroubovaly na prakticky nejvyšší úroveň v historii. Německé automobilky si začínají uvědomovat, že jim celou tu dobu pěkně teklo do bot.

„Z disruptivní technologie se brzy může stát technologie konvenční, zatímco stávající konvenční technologie – pohon na benzín či naftu – zmizí v propadlišti dějin. Důraz na zelenou agendu a zavádění vládních environmentálních opatření toto mizení v propadlišti pochopitelně jedině urychlí. Německo má problém. Bylo až příliš úspěšné ve zdokonalování technologie, jež začíná být překonaná. Má velký problém. A my s ním,“ říká Kovanda.

Kovanda dále poukazuje na výsledky nové studie německé organizace Bertelsmann Stiftung. Podle ní jen jedna ze čtyř německých společností je inovativní a připravena na „disrupci“. Díky tomu tak zůstanou konkurenceschopné.

Z tohoto pohledu je možné, že tři čtvrtiny německých firem neuspějí. Jde o alarmující číslo, protože tyto firmy zajišťují na území České republiky statisíce pracovních míst.

Tyto společnosti tak musí velice rychle změnit model svého podnikání.

 

Tesla zahájila výrobu svého prvního elektromobilu už v roce 2008

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto přislíbila, že v roce 2020 bude pokračovat cestou elektrické mobility. Během první poloviny roku pak odhalí sériovou podobu modelu VISION iV.

Škoda Auto informovala o své současné produktové ofenzivě, během které mezi lety 2019 a 2022 představí 30 nových vozů. Deset z nich budou z části nebo zcela elektrifikované.

Otázkou zůstává, zdali toto úsilí není načasované až příliš pozdě. Americká společnost Tesla totiž začala svůj první elektromobil Roadster vyrábět již v roce 2008. Na sklonku roku 2017 navíc přestavila druhou generaci tohoto vozu.

 

Zdroj: Komentář Lukáše Kovandy, Tývka.cz

Komentáře

Michal Kvapil

Jsem člověk, který si prošel bohatou praxí v oblasti žurnalistiky. Stáž jsem odstartoval na Novinkách.cz. Následně jsem přešel do mediální skupiny Lagardere, kde jsem pět let působil v Rádiu Zet / BBC na redaktorské a editorské pozici. Pracoval jsem i na pozici zprávaře. Následně jsem přešel pod projekt Youradio Talk, kde jsem měl i vlastní pořady - například Krypton pořad o kryptoměnách. Praxi jsem nabral i v regionální televizi První boleslavská, ve které jsem si prošel prací kameramana, střihače i redaktora. Souběžně s tím spolupracuji pro portál Mladaboleslav.cz a Boleslavský deník.