Vyberte možnost Stránka

Svět čeká znárodnění kličových podniků, ČR nebude výjimkou

Svět čeká znárodnění kličových podniků, ČR nebude výjimkou

Svět se nevyhne znárodnění klíčových podniků. Výjimkou nebude ani Česká republika. Stát by mohl přitom vstoupit do společnosti v případě, že by se kvůli ekonomickým následkům pandemie koronaviru dostaly do problémů. Předseda vlády Andrej Babiš společně s ministrem průmyslu a obchodu Karlem Havlíčkem tuto možnost naznačili v České televizi. Babiš v tomto ohledu zmínil leteckou firmu Smartwings. Více už o tom ve svém komentáři informuje hlavní ekonom Czech Fund Lukáš Kovanda.

 

Letecké přepravce zastihla po celém světě důsledkem šíření koronaviru vážná krize. Vlády tak zvažují do některých zasažených podniků kapitálový vstup. Proces převzetí přepravce Alitalia již v březnu zahájila italská vláda.

Itálie bude vlastníkem aerolinek po dobu, dokud nalezne kupce. Otázkou zůstává, zdali se to vůbec s ohledem na současnou situaci podaří.

Německá vláda je zase připravena převzít kontrolu nad leteckým přepravcem Condor. Polské aerolinie LOT, které měly dle lednové dohody Condor převzít, totiž z obchodu zřejmě vycouvají, také právě kvůli koronavirové krizi,“ řekl Kovanda.

Na pokraji bankrotu je i belgický přepravce Brussels Airlines, který spadá do skupiny Lufthansa. Podle Kovandy je jednou z variant, jak aerolinie zachránit právě znárodnění.

Aerolinky Brussels Airlines vláda nikdy nevlastnila. V opačné situaci byl ale jejich předchůdce SABENA. Ty zkrachovaly v roce 2001.

 

Krachující firmu je nejlepší ponechat svému osudu

Australská vláda také prověřuje možnost znárodnění leteckých přepravců. V úvahu připadá zejména druhá největší aerolinka v zemi, Virgin Australia, která se kvůli koronaviru ocitá ve velmi nepříznivé finanční situaci. Proti znárodnění se však bouří největší australská aerolinka Qantas. Poukazuje na to, že stát nemá vybírat vítěze, má o nich rozhodnout trh,“ sdělil Kovanda.

Argument Qantasu je nepochybně pádný. Na druhou stranu, v následujících týdnech a měsících se na mnoha místech planety zřejmě i tak vlády rozhodnou právě pro takové vybírání vítězů, tedy pro znárodňování, a to nejen leteckých přepravců,“ dodává Kovanda.

Jestliže se k podobnému kroku odhodlá i česká vláda, pak nepůjde o nic neobvyklého. Ta nemusí řešit ani problémy australské vlády, protože Smartwing jsou jedničkou na českém trhu. Nikdo si nebude tak stěžovat na to, že půjde o nespravedlivé rozhodnutí.

„Převzetí firmy vládou, znárodnění, by však měl být opravdu jen krajní krok. Státní vlastnictví firem je totiž, jak známo, velmi často značně neefektivní, takže celospolečensky může být přínosnější žádné znárodňování nepodnikat a kolabující firmu ponechat svému osudu – jakkoli krutě to může znít,“ uvedl Kovanda.

 

Také by vás mohlo zajímat:

Sigma Lutín rozšiřuje výrobu ochranných filtrů

Siemens pomáhá ČVUT s výrobou respiračních polomasek

Lidem chybí finanční rezerva, žijí z výplaty do výplaty

 

Zdroj: Komentář Lukáše Kovandy

O autorovi