Startupy se loni z domova připravovaly na zahraniční expanzi

Česká startupová scéna loni nenásledovala trendy z minulých let. Mezi roky 2016 až 2019 se soustředila v rámci akceleračních programů české agentury pro podporu podnikání a investic CzechInvestu na zahraniční aktivity. Loni kvůli omezením vztahujícím se ke koronavirové pandemii se situace diametrálně změnila. Startupy se totiž soustředily na domácí přípravu vedoucí k zahraniční expanzi.


S cestami do zahraničí by jim mohla pomoci i business víza, o nichž CzechInvest aktuálně jedná.

Akcelerační programy CzechInvestu se na tuzemské startupové scéně dlouhodobě těší velké oblibě. V uplynulých pěti letech do nich přišlo téměř 800 přihlášek a agentura podpořila celkem 196 startupů, které se více než 300krát zapojily do projektů agentury.

Z hlediska rozložení přitom v celkovém součtu dominovaly zahraniční aktivity (195) před těmi tuzemskými (119). V loňském roce byl ale trend přesně opačný.

„Omezení související s pandemií onemocnění covid-19 výrazně zasáhla do možnosti vycestovat do zahraničí. V roce 2020 proto převládal zájem o tuzemské aktivity. Ze 138 žádostí jsme v těchto programech podpořili 58 startupů, dalších deset pokračovalo v inkubaci z předešlého roku. Přihlášek do zahraničních programů bylo méně, podpory se dočkalo 14 firem. V tuzemských aktivitách jsme tedy za rok 2020 podpořili více firem než za předchozí roky,“ říká generální ředitel CzechInvestu Patrik Reichl.

Účast na největších technologických konferencích

V letech 2016 až 2019 posílal CzechInvest do zahraničí v průměru 5 firem měsíčně. V roce 2020 se aktivity na podporu zahraniční expanze kvůli uzavírání hranic po celém světě musely postupně utlumovat.

Jako první se uzavřely podnikatelské možnosti v Asii a Singapuru, potom i v Evropě a Americe. Za hranice tak bylo možné ve srovnání s předchozími lety poslat jen necelých 30 % firem.

„Do vypuknutí koronakrize – od ledna do března 2020 – jsme stihli zajistit dva zahraniční akcelerační pobyty v USA a Londýně. Osm startupů stihlo účast na jedné z největších technologických konferencí CES Las Vegas, čtyři se stihly zúčastnit zahraničních oborových konferencí dle vlastních preferencí a segmentu podnikání,“ přibližuje ředitelka Divize startupů a inovativních MSP CzechInvestu Markéta Přenosilová.

Přemístění do online prostědí

Celá řada konferencí se podle ní přemístila do online prostředí, zájem firem o tento formát je však nižší. Firmy tento model vidí jako menší přínos pro rozvoj svého podnikání.

To platí obecně o celém on-line prostředí. Podle CzechInvestu je pro startupy velmi důležité moci do zahraničí vycestovat, s potenciálními zákazníky a obchodními partnery se potkat osobně a daný trh lépe poznat.

CzechInvest věří, že v letošním roce se to v rámci akceleračních programů podaří.


Po příchodu do ciziny si uvědomily, že si věci jako průzkum trhu a cílového segmentu, obchodní strategii či drafty obchodních nebo licenčních smluv mohly připravit ještě na domácí půdě.

ředitelka Divize startupů a inovativních MSP CzechInvestu Markéta Přenosilová

Vyjednávání speciálních business víz

„Aktuální vývoj situace sledujeme a hned, jak to bude možné, jsme připraveni realizovat i akcelerační programy v zahraničí. Nadějně se to aktuálně jeví v Singapuru, kde řešíme společně se zahraničním partnerem vyjednání speciálních business víz,“ uvedla Markéta Přenosilová.

Startupy využily loňský rok hlavně na přípravu pod dohledem mentorů.

Celá řada startupů se tak v loňském roce věnovala především rozvoji byznysu na tuzemském trhu a přípravě na zahraniční expanzi, kterou uskuteční, až to situace dovolí.

Zvýšený zájem o mentoring a poradenství

Zvýšil se zájem o program CzechStarter, který poskytuje hodiny mentoringu a poradenství se špičkovými profesionály.

Ti ve vybraných oblastech podnikání pomáhali firmám se zdokonalováním produktů, obchodních modelů, dalším směřováním podnikání či právě přípravou na expanzi.

„Na přípravu před odjezdem do zahraničí jsme dbali i v minulosti, avšak často se stávalo, že startupy jí nevěnovaly náležitou pozornost. Po příchodu do ciziny si uvědomily, že si věci jako průzkum trhu a cílového segmentu, obchodní strategii či drafty obchodních nebo licenčních smluv mohly připravit ještě na domácí půdě. Místo toho musely čas, jenž se dal využít na osobní setkání například v Londýně, alokovat na úkoly, které mohly být splněné již doma,“ vysvětluje Přenosilová.

Vytvoření silného základu podnikání na domácím trhu

Startupy si loni nechávaly poradit od expertů CzechInvestu v oblasti marketingu, práva, business plánu a obchodu.

Tyto aktivity podle Markéty Přenosilové vedou k tomu, aby se vytvořil silný a zdravý základ podnikání na domácím trhu, který bude v čase expanze samostatný a profitabilní.

Dle jejích zkušeností totiž vůbec není jednoduché udržovat tým doma a současně rozšiřovat podnikání na jiném kontinentu.

Také by vás mohlo zajímat:

Rekvalifikace netáhne, situace se kvůli Covidu-19 změní

Zdroj: CzechInvest

Komentáře