„Startupisté často ujíždějí na vlnách a mají přestřelenou valuaci,“ Říká F. Major z Busyman.cz

Platforma Busyman se zaměřuje na rozvíjení startupů. Ruku v ruce s tím je propojuje s chytrými penězi, které uvolnil angel investor nebo strategický partner. Tento projekt měl vlastní stánek na letošním Startup Festivalu, který pořádá již tradičně xPORT VŠE Business Accelerator. Vyzpovídali jsme pro vás zakladatele této společnosti Filipa Majora.

„Náš projekt se jmenuje Busyman.cz . Začali jsme v roce 2010. Základní myšlenka je pořád stejná. Na jedné straně tvoříme pořád prostředí pro andělské investory (angel investor) a na druhé straně prostředí pro startupy. Jde o projekty, které potřebují pomoct nejenom finančně, ale i v rámci nějakých zkušeností, kontaktů obecně know-how, abychom zrychlili ten proces rolování na trh a snížili pravděpodobnost neúspěchu. Ta myšlenka je taková, že my se snažíme co nejlépe navnímat profil našich investorů, tak abychom věděli, co hledají, co umí, kde jsou skutečně schopni přinést nějakou přidanou hodnotu.“

 

Busyman a investoři

„V zásadě, co se týče těch investorů, tak řeknu, že to jsou dva typy. Buď to jsou exmanažeři z korporátů nebo jsou to úspěšní podnikatelé, kterým něco běží, mají volné ruce, mají vlastní management, který se jim o tu firmu stará a nebo prostě úspěšně vyexitovali a hledají něco dalšího. Dneska už musím říct, že tito lidé přicházejí sami. Nevím, jak se to děje, ale prostě chodí. Chodí v takové intenzitě, která je pro nás nějakým způsobem zprocesovatelná. To znamená, snažíme se dobře navnímat jejich profil a snažíme si každého toho investora dát do nějaké škatulky, když to tak řeknu. Protože procházíme celou tou scénu. Screenujeme opravdu všechno, co se tady v Česku děje. Jsme napojeni na různé klíčové hráče, na fondy, na inkubátory atak dále. V podstatě umíme i najít projekt na míru pro toho daného investora.“

„Děláme i různé živé eventy, které děláme od roku 2015 a zjišťujeme, že se nám to vyplácí, protože ten online je jedna věc, ale v tom offlinu musím říct, že výrazně častěji k těm realizacím dochází. Děláme eventy, kterým říkáme Busyman Angel Day nebo Venture Day. Angel Day jak napovídá název, probíhá tak, že investorům s nějakým předstihem pošleme pozvánku, kde je seznam projektů, které se u nás za to dané období bude prezentovat. V zásadě jde vždy o tři až čtyři projekty za zhruba měsíc.

Za měsíc nasajeme vždy zhruba sedm projektů, se kterými pracujeme. Tři až čtyři jdou dál na ten Angel Day. Investoři mají možnost se přihlásit, sejít se v jedné aule a vidí zhruba v průběhu dvou hodin živé prezentace těch projektů. To znamená, že můžete mít sebe lepší byznys plán, ale úplně něco jiného je navnímat to přímo řeknu z úst toho foundera a jeho týmu. Takže tam dochází k tomu, že přímo po těch akcích mnohdy si tam už někdo s projekty plácne nebo dokonce je tam často 30 nebo 40 investorů najednou, tak oni mají možnost vnímat reakce ostatních investorů z toho klubu a někdy se i spojují na ty investiční vstupy.“

 

Vaše samotná společnost vstupuje do projektů také?

„Ono to občas láká, to znamená, že jsme vytvořili dva vehicly, kdy sami jsme schopni vstoupit do některých projektů, ale spíše se snažíme v tomto ohledu trochu sklidnit a na sto procent se věnovat tomu základnímu a to je Busyman.cz – platforma jako taková. Plus rozšiřujeme model o další nadstavby v rámci edukace, přípravy projektu pro vstup investora, máme různé mentoringové programu atak dále. Spíš se snažíme stáhnout se trochu víc do sebe a dělat dobře to core, než abychom se štěpili a štěpili naši pozornost.“

 

Chyby startupů: Nedostatečná připravenost, podceněná příprava a mylná představa o valuaci

Do jakých skupin si rozdělujete samotné startupy?

„Startupy bych rozděloval buď podle industry, ve kterém se pohybují, což může být v zásadě cokoli. Interně si to rozděluji na digitální startup nebo softwarový startup versus hardwarový hmatatelný startup. Pak, co je hodně stěžejní je to stádium, ve kterém se ten projekt pohybuje. Ono je hodně těžké vyjádřit, co je přesně startup, protože on si každý pod tím slovem představuje trošičku něco jiného.“

Jaký je největší problém startupů podle vašeho názoru?

„Častý problém, se kterým se setkávám, je nedostatečná připravenost, podceněná příprava, představa o valuaci, která je mimo realitu, protože mnohdy ti startupisté ujíždějí na vlně, sledují média, sledují, co se děje v Silicon Valley, jaká investiční kola a v jakém objemu prochází do těch startupů a podle toho si upravují i ten svůj byznys a požadavek na investora a to se mlátí často s tou realitou. Jedna věc, kterou děláme v rámci toho nasávání řeknu těch projektů v momentě, kdy jim chceme pomoci, tak je právě i konzultace na toto téma, aby to bylo opravdu umístěné nohami na zem.“

Jaká je budoucnost vaší společnosti?

„Budoucnost naší společnosti vidím tak, že na českém trhu bych rád pokračoval v zásadě pořád v podobném složení a s podobnou myšlenkou, ale mimo to bych rád paralelně tvořil globální projekt, který bude výrazně víc digitalizovaný a automatizovaný. To je ta cesta, kterou teď po deseti letech vidím a ke které jsem došel.“

 

Platforma Busyman má na svém webu zajímavé motto, které je důležité zmínit. Nebojte se o vašem nápadu hovořit, připravovat jej a posouvat kupředu. Každý, kdo má vizi a chuť něco změnit, má u Busymanů dveře otevřené. 

 

Zdroj: Tývka.cz

Komentáře

Michal Kvapil

Jsem člověk, který si prošel bohatou praxí v oblasti žurnalistiky. Stáž jsem odstartoval na Novinkách.cz. Následně jsem přešel do mediální skupiny Lagardere, kde jsem pět let působil v Rádiu Zet / BBC na redaktorské a editorské pozici. Pracoval jsem i na pozici zprávaře. Následně jsem přešel pod projekt Youradio Talk, kde jsem měl i vlastní pořady - například Krypton pořad o kryptoměnách. Praxi jsem nabral i v regionální televizi První boleslavská, ve které jsem si prošel prací kameramana, střihače i redaktora. Souběžně s tím spolupracuji pro portál Mladaboleslav.cz a Boleslavský deník.