Vyberte možnost Stránka

Smartwings aneb proč by je česká vláda měla zachránit?

Smartwings aneb proč by je česká vláda měla zachránit?

Smartwings stojí na pokraji propasti a již delší dobu se hovoří o možném nouzovém převzetí tohoto leteckého dopravce ze strany české vlády. Na důvody, proč by tak vláda měla učinit se zaměřil hlavní ekonom Czech Fund Lukáš Kovanda. Mimo záchrany dalších částí ekonomiky zmiňuje i skutečnost, že případná záchrana zahrnuje i značky historický cenných Českých aerolinií (ČSA), které pod skupiny Smartwings patří. 

 

Dalším pozitivem je podle Kovandy fakt, že by se Česko stoprocentním ovládnutím Smartwings zbavilo čínského státního kapitálu. Čínská skupina CITIC, která je pod palcem čínského ministerstva financí, je vlastníkem téměř poloviny Smartwings.

„Ve světovém měřítku by masivní záchrana tuzemské aerolinky nebyla ojedinělá. Vlády všude v ekonomicky vyspělém světě zachraňují své letecké dopravce, včetně těch, kteří se specializují na lety do dovolenkových destinací. Například vláda australského státu Queensland v současnosti podniká kroky za účelem záchrany kolabující aerolinky Virgin Australia. Zvažuje nouzový kapitálový vstup do ní, záchranný úvěr, garanci, či jinou formu finanční pomoci,“ všímá si Lukáš Kovanda.

 

Vstup do Lufthansy zvažují Německo i Rakousko

Na podobný krok se chystá i islandská vláda, která zvažuje převzetí podílu ve své letecké jedničce Icelandair. Pokud se tak stane, tak pokryje ztráty domácího dopravce. Ty přitom každým dnem s ohledem na ekonomické dopady koronavirové pandemie rostou do závratných výšin.

Obdobné kroky již podnikli sousedé z Německa, kteří zachraňují svého dopravce číslo jedna Lufthansu. Vláda v čele s Angelou Merkelovou diskutuje o získání 25,1procentního podílu. Za tento krok se postavil například ministr financí Olaf Scholz.

O podílu v Lufthanse hovoří i rakouská vláda. Ta aktuálně projednává možné kroky s německou aerolinkou o záchraně jedné z její dceřiných společností Austrian Airlines. Podle Kovandy ji podmiňuje kapitálovým vstupem do Lufthansy.

 

Švýcarsko, Francie nebo USA. Stane se dalším v řadě ČR v čele se Smartwings?

Švýcarský parlament začátkem května posvětil vládní injekci letecké branži v zemi čítající 1,9 miliardy švýcarských franků. Z tohoto balíku směřuje 1,275 miliardy franků ve formě záruk dopravcům Swiss a Edelweiss, které rovněž patří do skupiny Lufthansa. Německá aerolinka Condor, specializující na lety do dovolenkových destinací, dcera zkrachovalé britské cestovní kanceláře Thomas Cook, aktuálně získala od německé vlády záchrannou půjčku v objemu 550 milionů eur,“ uvedl Kovanda.

Na záchranný balíček již dosáhla Francouzsko-nizozemská skupina Air France-KLM. Dosahuje na zhruba 10 miliard eur.

„To jsou však jen některé příklady. Třeba v USA se také vláda stává klíčovým akcionářem tamních leteckých dopravců. Letecké branži v zemi navíc nově pomáhá americká centrální banka svým masivním programem odkupu podnikových dluhopisů,“ dodává Kovanda.

 

Také by vás mohlo zajímat:

Svět čeká znárodnění klíčových podniků, ČR nebude výjimkou

Křetínský a Tkáč skupují podíly v obchodních domech Macy’s

Hackathon Hack the Crisis CR získal partnera Hyundai

Zdroj: Komentář Lukáše Kovandy

O autorovi