Vyberte možnost Stránka

Škoda podporuje ČVUT s 3D tiskem respirátorů FFP3

Škoda podporuje ČVUT s 3D tiskem respirátorů FFP3

Škoda Auto podporuje organizace a jejich projekty, které se pokouší o zastavení pandemie COVID-19 v České republice. Automobilka tak například pomocí carsharingové platformy HoppyGo bezplatně uvolnila flotilu přesahující 200 automobilů a 150 elektrických skútrů. Používají je dobročinné organizace, obce, dobrovolníci a zdravotníci. Kromě toho Škoda poskytuje rychlou přímou finanční podporu sociálním službám. Dále automobilka ve spolupráci s Českým institutem informatiky, robotiky a kybernetiky (CIIRC)  na ČVUT v Praze vyvinula proces 3D-tisku pro výrobu opakovaně použitelného respirátoru FFP3. Ten se po certifikaci Ministerstvem zdravotnictví ČR distribuuje lékařům, nemocnicím a ošetřovatelům.

 

Respirátor navržený na půdě Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky (CIIRC) Českého vysokého učení technického (ČVUT) lze vyrábět na specifických typech 3D tiskáren. Jde o bezpečnostní pomůcku, kterou mohou zejména lékaři a další „bojovníci v první linii“ používat opakovaně. Chrání se tak před nakažením koronavirem COVID-19. Práce na vývoji respirátoru až po jeho certifikace trvaly pouhý týden.

Na produkci respirátorů CIIRC RP95-3D aktuálně pracují firmy vlastnící některý ze tří typů 3D tiskáren HP s metodou Multi Jet Fusion. Pokud tak vaše společnost disponuje podobnou technologií a máte zájem pomoci, pak kontaktujte vědce z ČVUT. Jednu z podobných tiskáren má i mladoboleslavská automobilka Škoda Auto.

„Na ČVUT zvolili metodu tisku Multi Jet Fusion z polyamidu PA-12. Tato metoda tisku zajistí, že vznikne homogenní materiál, který nemá zřetelné vrstvy a není porézní. To je základní předpoklad pro to, aby se v něm nedržely viry a dal se dobře dezinfikovat,“ vysvětluje volbu vědců vedoucí EGV – oddělení stavby prototypů a modelů Škoda Auto David Vaněk.

Produkci respirátorů si společně s kolegy připravili výrobou pěti ověřovacích prototypů. Poté pustily do tisku větší sérii masek. Po optimalizaci procesu tisku je schopna tiskárna v rámci jedné tiskové procedury vytisknout najednou 60 masek.

 

Respirátory Škoda Auto

Zdroj: www.skoda-auto.cz / Martin Čížek

Příprava jedné sady trvá zhruba jeden den

„Vše se ladilo tak, aby masky byly v tiskové sadě co nejblíže sobě, vzájemně se přitom nijak neovlivňovaly a tisk byl co nejefektivnější,“ říká koordinátor výroby plastů a kompetenčního centra 3D tisku v oddělení stavby prototypů Martin Sova.

Tisk jedné sady trvá šestnáct hodin, následuje fáze zchlazování, která trvá zhruba stejnou dobu. Celý proces výroby je zároveň optimalizován tak, aby vznikaly skutečně stejné díly respirátorů, ať se tisknou kdekoli.

„Ta opakovatelnost je nesmírně důležitá kvůli certifikaci, jen maska vyrobená touto metodou podmínky certifikace splňuje,“ vysvětluje Martin Sova, proč je potřeba použít profesionální stroje a nelze respirátory tisknout třeba na domácích tiskárnách.

Oddělení EGV aktuálně namísto dílů pro testovací prototypy vozů produkuje denně na 60 kompletů pro respirátory. Komplety tvoří čtyři díly: Hlavní maska, záslepka, redukce pro připevnění filtru a výdechové krytky. Díly následně směřují k firmě 3Dees. Ta sbírá části od dalších dodavatelů a zaštiťuje konečnou montáž.

 

Respirátory Škoda Auto

Zdroj: www.skoda-auto.cz / Martin Čížek

 

Hotové respirátory, které je možné využít opakovaně a opakovaně je lze i dezinfikovat, pak směřují na Ministerstvo zdravotnictví. Filtry vydrží v provozu až jeden týden.

Proces výroby není jednoduchý a trvá desítky hodin. Důvodem je skutečnost, že se respirátory tisknou po vrstvách metodou spékání polyamidového prášku za pomoci infrazáření.

Během první fáze se na pracovní plochu nanese vrstva prášku.

„Nato po vrstvě přejede tisková hlava, která vypouští dvě látky, kterými v podstatě nakreslí další vrstvu hotového dílu. Potom přejede hlava s infrazářičem a prášek s látkami reaguje tak, že vznikne pevný materiál, vysvětluje princip tisku Martin Sova.

Pracovní deska následně v další fázi výroby sjede v tiskovém boxu o tloušťku vrstvy níže a vše se opakuje dokola a dokola.

Po dokončení je nutné celek nechat vychladnout, jelikož teplota při spékání infračerveným zářením stoupá až na 180 stupňů Celsia. Důraz se klade, aby došlo k pečlivému utěsnění celého tiskového boxu. Při tisku z něj prášek nemůže nijak unikat. Hotové části se tak nepohnou, což by tisk pokazilo. Z toho důvodu i chladnutí velkého celku trvá relativně dlouhou dobu. Podle Martina Sovy a Davida Vaňka jde ale i tak o nejefektivnější metodu výroby 3D tiskem.

 

Respirátory Škoda Auto

Zdroj: www.skoda-auto.cz / Martin Čížek

Cílem je sériová výroba

Automobilka si klade za cíl respirátory vyrábět sériově. K tomu je ale zapotřebí formy pro vstřikování plastů, jejich příprava trvá několik týdnů. Tím pádem je metoda 3D tisku v současné době tou nejlepší volbou, jak rychle zajistit respirátory alespoň pro ty nejkritičtější případy použití.

„Našich 60 kompletů pro respirátory denně budeme dodávat, dokud to bude potřeba,“ říká David Vaněk. Ve chvíli, kdy se situace uklidní, pak se 3D tiskárna vrátí ke své běžné produkci dílů pro prototypy budoucích automobilů Škoda.

Tento projekt podpořily mimo jiné i české univerzity a soukromé firmy disponující podobnou tiskárnou. Denní produkce dosahuje objemu několika stovek kusů.

Mezi další společnosti, který projekt respirátorů od ČVUT podpořila, je i společnost Siemens. O ní článek připravujeme.

 

Respirátory Škoda Auto

Zdroj: www.skoda-auto.cz / Martin Čížek

Škoda Auto pomáhá i dobročinným organizacím, obcím nebo dobrovolníkům

Automobilka Škoda Auto pomáhá dobročinným organizacím, obcím i dobrovolníkům. Dodala jim přes 200 automobilů a 150 elektrických skútrů ze sharingové služby „BeRider“.

Vozidla se využívají i k rozvážení léků a potravin. Již v současnosti automobily zapůjčené z fložily využívá přes 20 měst, institucí a organizací. Například jde o město Brno nebo organizace Charita České republiky, ADRA, Český červený kříž a Nadace Sue Ryder.

Realizaci dobročinných aktivit pomáhají uskutečnit Škoda Auto DigiLab prostřednictvím carsharingové platformy „HoppyGo“ a studentský carsharing „Uniqway“. O tomto projektu jsme více informovali ZDE.

HoppyGo je odpovědný za fleetový management a pravidelně dezinfikuje všechny vozy ozonem. Tato velice rychlá a účinná metoda přímo vychází z výsledků výzkumu Škoda Auto DigiLabu. Tým automobilky Škoda zařizuje i skutečnost, aby všichni relevantní partneři rychle sdíleli informace o aktuální pozici jednotlivých čistících přístrojů.

 

Finanční podpora boje proti koronaviru

Škoda Auto navíc uvolnila v regionech České republiky, ve kterých má své výrobní závody přímou finanční pomoc dosahující na deset milionů korun.

Jde o města, mezi nimiž figurují Mnichovo Hradiště, Bakov nad Jizerou, Bělá pod Bezdězem, Benátky nad Jizerou, Vrchlabí, Rychnov nad Kněžnou a Mladá Boleslav.

Tyto obce díky finančním prostředkům zajišťují zásobování seniorů potravinami, ostatní předměty každodenní potřeby a poskytování nutné zdravotnické péče.

 

Také by vás mohlo zajímat:

Japonsko přijde odložením olympiády o šest miliard dolarů

Bezplatná právní poradna snižující koronavirové dopady

Spojujemecesko.cz mobilizuje firmy do boje proti koronaviru

 

Zdroj: Škoda Auto

O autorovi