Škoda otevřela ekologicky šetrnou robotizovanou lakovnu

Automobilka Škoda Auto otevřela v Mladé Boleslav moderní, robotizovanou a nejvíce ekologickou lakovnu v Evropě. Rozkládá se na ploše 25 094 metrů čtverečních, což odpovídá rozloze tří fotbalových hřišť.  Objem budovy se zase rovná objemu vody ve 265 olympijských bazénech. Zanedbatelná není ani výška stavby, která dosahuje 35 metrů a je tak největší budovou v závodu mladoboleslavské automobilky.

Do budovy nové lakovny investovala Škoda Auto 214,5 milionů euro. K tomu vytvoří 650 nových pracovních míst.
Aktuálně funguje dvousměnný provoz, přičemž se zaškoluje i třetí směna.

Mnohé pracovní úkony přebírají roboti. Velké množství pracovních kroků tak nahradí svojí prací 66 robotů.

Škoda Auto předpokládá, že celková kapacita lakování se zvýší o 168 tisíc karosérií na 812 tisíc automobilů ročně.

Nová lakovna Škoda Auto
Nová lakovna Škoda Auto v Mladé Boleslavi

 

Plně automatický dopravníkový systém

Technologickou vymožeností lakovny je i plně automatický dopravníkový systém pro jednotlivé karoserie během přípravy a aplikace základního laku.

Díky dopravníkovému systému je možné nastavit procesní parametry individuálně pro každý vůz.

U běžných lakovacích linek není možné kvůli transportu karosérií na řetězových dopravníkových pásech podobné nastavení na míru provést.

Nová lakovna Škoda Auto v Mladé Boleslavi
Nová lakovna Škoda Auto v Mladé Boleslavi

Nová Lakovna má nízkou spotřebu energie

Důležitým parametrem nové lakovny je rovněž i nízká spotřeba energie.

Názorným příkladem je technologie sušení, která zaručuje, aby se při vypalování různých vrstev laku vyrovnávaly teplotní rozdíly mezi masivními, vysokopevnostními částmi karoserie a

odlehčenými plechy, foukají centrální tepelné výměníky horký vzduch na přesně definovaná místa.

Nová lakovna Škoda Auto v Mladé Boleslavi
Nová lakovna Škoda Auto v Mladé Boleslavi

 

Škoda Auto snižuje spotřebu energie sušení vrstev laku o 20 %

Pomocí toho Škoda snižuje spotřebu energie během sušení vrstev laku až o 20 procent.

Další inovaci představuje systém mokrého kartáčování. Ten se používá pro čištění karoserie.

Díky tomu lze vypalovat těsnící materiály a základní lak současně. V návaznosti na to se v zařízení ušetří celý jeden krok sušení. Konkrétně pak jde o nahřátí a ochlazení karoserie.

 

Zdroj: Tývka.cz

Komentáře

Michal Kvapil

Jsem člověk, který si prošel bohatou praxí v oblasti žurnalistiky. Stáž jsem odstartoval na Novinkách.cz. Následně jsem přešel do mediální skupiny Lagardere, kde jsem pět let působil v Rádiu Zet / BBC na redaktorské a editorské pozici. Pracoval jsem i na pozici zprávaře. Následně jsem přešel pod projekt Youradio Talk, kde jsem měl i vlastní pořady - například Krypton pořad o kryptoměnách. Praxi jsem nabral i v regionální televizi První boleslavská, ve které jsem si prošel prací kameramana, střihače i redaktora. Souběžně s tím spolupracuji pro portál Mladaboleslav.cz a Boleslavský deník.