
Škoda Auto spustila nejvýkonnější superpočítač v Česku

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto uvedla do provozu nejvýkonnější superpočítač v České republice. Stalo se tak ve čtvrtek 31. října 2019. S výpočetní kapacitou dva petaFLOPS (floating point operations per second) uskuteční dvě biliardy početních operací za sekundu a umožní tak například výpočetně vysoce náročné aerodynamické simulace. Firma Škoda Auto využije navíc kapacitu počítače pro vývoj nových bezpečnostních prvků a motorů. Do budoucna má datové centrum poskytnout kapacitu 15 petaFLOPS. Díky tomu množství výpočetních operací stoupne až na 15 biliard za sekundu. Investiční cena tohoto stroje je 9 milionů euro (229,5 milionů Kč). Škoda Auto superpočítač pořídila na leasing. Část peněz se tak zaplatí na službách. Superpočítače totiž zahrnují i po dobu tří let technickou podporu.
Jan Jagrik, vedoucí vývoje aerodynamiky Škoda Auto
„Tento počítač je unikátní v tom, že je to naprosto univerzální nástroj. Abychom vyvíjeli experimentálně, tak potřebujeme mít cachovou laboratoř, aerodynamický tunel, to jsou záležitosti, ve kterých se nic jiného dělat nedá. V aerodynamickém tunelu nemůžeme udělat crash, v cachové laboratoři nemohu dělat aerodynamiku. Tento počítač zvládne všechno najednou. Je také jisté, že tento počítač bude schopný řešit i situace, které nově vznikají.“
Jaroslav Červinka, koordinátor IT Škoda Auto
„Bude to o krocích, zatím jsme připraveni odebírat a chladit jeden megawatt. Teď už se začalo pracovat na tom, abychom byli schopni totéž dělat pro dva megawatty. V příštím roce bychom chtěli vypsat nové výběrové řízení, abychom pořídili další minimálně takovýto možná větší stroj. Dopředu se nikdy neví, co se podaří.“
Jak je to s chlazením takto výkonného počítače?
„S tím chlazením je to tak, že když chladíme vzduchem, tak používáme studený vzduch, který podlahou stoupá nahoru do uličky mezi těmi klastry, prochází stroji, tím se ohřívá a odebírá teplo těch strojů. Tím je ochladí a stoupá ke stropu místnosti, kde ho odebírají zase chladící agregáty. To je chlazení vzduchem. Pro chlazení toho studeného vzduchu se používá studená voda. Takže ty agregáty chladí vlastně vodu někde ve strojovně. U té vody je to tak, že u chlazení teplou vodou ji přivedeme trubičkami až přímo k procesoru. Na té exkurzi na stánku výrobce uvidíte jeden otevřených server, kde na každém procesoru uvidíte kovový chladič a do toho jdoucí měděnou trubičku. Tam se přímo odvede to teplo – přímo z prostoru toho serveru. Komponenty, které nelze takto přímo kontaktem ochladit, tak k tomu se tam vnitřním ventilátorem honí vzduch, který ale neodchází ven z toho stroje, ale předává své teplo vodě uvnitř klastru. Z toho stroje jako takového to je teplotně a energeticky vůči sálu neutrální.“
„Myslím si, že se nemáme za co stydět. Držíme krok. Nemůžeme říct, že by to bylo něco, co by bylo v rámci střední Evropy velmi velkého. I v rámci koncernu jde o velký stroj, držíme krok s těmi velkými značkami. Je mezinárodní žebříček těchto strojů. Tomu se říká TOP 500. Dvakrát do roka se aktualizuje. Tam se musíte přihlásit, doložit výsledek testu. Takže to není tak, že by tam byl každý zařazen automaticky. Kdybychom sečetli náš výkon 2 petaFLOPSY v tom novém a 1,5 petaFLOPSU v tom starém, tak bychom v tom žebříčku rozhodně byli.“
Datové centrum automobilky ruku v ruce s tím zaručuje maximální zálohování dat a díky promyšlenému konstrukčnímu uspořádání je energeticky hospodárné. Mladá Boleslav se tak může chlubit počítačem, který jen tak nikde není. Podobný počítač je pouze na Vysoké škole Báňské v Ostravě. Konkrétně tam je národní počítačové centrum, které se jmenuje IT4Innovation.
Zdroj: Tývka.cz