Po Vánocích Češi utratí téměř stejnou částku jako před nimi

Češi utratí v povánočních výprodejích prakticky stejnou částku jako před Vánocemi. Potřeba je k tomu dodat, že zboží pořídí v mnoha případech výhodněji a s mnohem výraznější slevou. Neztratí k tomu možnost nakoupené výrobky reklamovat. Ve svém pravidelném komentáři to uvádí hlavní ekonom CZECH FUND Lukáš Kovanda.

 

„Češi letos před Vánoci rekordně utrácí. Jen e-shopy vykazovaly v uplynulém týdnu tržby až 1,2 miliardy denně, vyplývá z údajů Asociace pro elektronickou komerci. Celkově letos v online obchodech Češi utratí zhruba o patnáct procent více než loni. V online obchodech přitom nakupuje stále jen část z nich, a to ještě jenom část dárků,“ uvedl Lukáš Kovanda.

Eurostat uvádí, že prostřednictvím e-shopů uskutečnilo nákup okolo 60 procent Čechů. Česká republika se v tomto ohledu dostává na průměr zemí Evropské unie.

V letošním roce bude tato částka trochu vyšší, nepřekročí ale 65 %. V roce 2008 uskutečnilo jeden online nákup pouze 23 procent.

„Jsou-li minulé Vánoce vodítkem, Češi utratí v povánočních výprodejích na e-shopech zhruba 95 procent toho, co utratili před Vánoci. Silný nápor v e-shopech bude po vánočních svátcích poprvé patrný zřejmě v pátek 27. prosince (25. a 26. prosince si Češi navzdory možnosti nákupu online dají ještě od velkého nakupování „pauzu“ a budou se spíše věnovat hodování, cukroví, návštěvám a rozjímání) a pak hlavně v týdnu od 6. ledna 2020, kdy už tedy půjde spíše o novoroční slevy,“ sdělil Kovanda.

V průběhu tří povánočních výprodejových týdnů Češi utratí v online obchodech o přibližně 70 % více než v průměru během celého roku.

 

Povánoční slevy jsou oproti vánočním výhodnější

Do kamenných obchodů se Češi poprvé nahrnou 27. prosince. Během 1. a 2. svátku totiž musí mít obchody s výměrou nad 200 metrů čtverečných podle zákonu zavřeno.

Povánoční slevy bývají často výhodnější než slevy předvánoční, například ty během akcií typu Black Friday. Značný pokles cen lze po vánocích čekat třeba u oděvů,“ informoval Kovanda.

Zákazník poskytnutím slevy nepřichází v případě zakoupení zboží online o možnost jeho reklamování nebo vrácení do čtrnácti dnů.

V tomto ohledu nerozhoduje cena, stále platí, že zboží může reklamovat po dobu 24 měsíců od jeho převzetí.

„Výjimkou jsou slevy poskytnuté individuálně na vadný kus. Vada a sleva musí být v takovém případě ovšem explicitně uvedeny na dokladu o koupi. Zákazník by však neměl otálet. V nejsilnější pozici vůči prodejci je tehdy, pokud zboží reklamuje už během šesti měsíců od převzetí. Pokud se totiž v této době vada projeví, má se za to, že existovala již před zakoupením; bezvadnost zboží bude muset prokazovat prodejce. Po uplynutí šestiměsíční lhůty už je to naopak zákazník, který musí prokazovat – to, že si vadu nezpůsobil sám,“ sdělil Kovanda.

 

Případy, kde je možné odmítnout reklamaci

Obchodníci mohou reklamaci odmítnout ve chvíli, když produkt dostanou v akci „X + 1 zdarma„.

Argumentují s tím, že záruka se vztahu jen na zaplacené zboží.

Jestliže není možné oba dva produkty od sebe odlišit a jde o množstevní slevu, tak zákazník může reklamovat každý kus zvlášť.

Bezdůvodné vrácení zboží e-shopu ve čtrnáctidenní lhůtě po zakoupení není totéž, co uplatnění zákonného práva reklamace. Možnost bezdůvodného vrácení poskytují jen některé e-shopy (ale i některé kamenné prodejny), takže je vhodné se na toto možnost vždy informovat, ideálně ji mít potvrzenu písemně. Bez udání důvodu lze vrátit jen některé druhy zboží, například to, které nepodléhá rychlé zkáze. Těžko lze po čtrnácti dnech vracet třeba potraviny nebo květiny,“ dodal Kovanda.

 

 

Zdroj: Komentář Lukáše Kovandy

Komentáře

Michal Kvapil

Jsem člověk, který si prošel bohatou praxí v oblasti žurnalistiky. Stáž jsem odstartoval na Novinkách.cz. Následně jsem přešel do mediální skupiny Lagardere, kde jsem pět let působil v Rádiu Zet / BBC na redaktorské a editorské pozici. Pracoval jsem i na pozici zprávaře. Následně jsem přešel pod projekt Youradio Talk, kde jsem měl i vlastní pořady - například Krypton pořad o kryptoměnách. Praxi jsem nabral i v regionální televizi První boleslavská, ve které jsem si prošel prací kameramana, střihače i redaktora. Souběžně s tím spolupracuji pro portál Mladaboleslav.cz a Boleslavský deník.