
Pikto Digital je český startup, který šetří pitnou vodu a textilie tiskne ekologicky

Ekologie je palčivou oblastí světa, ve kterém žijeme. Firmy se tak snaží přizpůsobovat zeleným standardům. Výjimkou nejsou ani české firmy. Jednou z nich je i startup Pikto Digital. Tato společnost přichází s revolucí do textilního průmyslu. V jejím úsilí ji podporuje i CzechInvest.
Vladimír Hičák, Sales Director Pikto Digital
„Vyvinuli jsme jedinečnou technologii zaměřenou na ekologický tisk textilu bez použití pitné vody, s limitovanou spotřebou chemických látek a se snížením spotřeby elektrické energie. Na našich webových stránkách jsou přesná čísla. Ušetří se obrovské množství energie, ušetří se pitná voda, která je svým způsobem velmi drahá a ušetří se velmi mnoho chemických látek. Důvodem je použití vysokotlakých trysek. Používáme v podstatě nejnovější hitech technologie a všechno je v rámci průmyslu 4.0. Je to tedy plně automatizované. Tím pádem dochází k úspoře těchto věcí.“
Existuje na světě podobná technologie?
„Existuje nepřímý konkurent. To, co my děláme fyzikou, dělá chemickou cestou. Fyzikální cestou to děláme pouze my.“
Jaké jsou výhody této technologie?
„Nepotřebujeme pitnou vodu na výrobu potisknutého textilu. Tím pádem limitujeme spotřebu pitné vody. Díky tomu, že využíváme technologii infračerveného záření limitujeme i spotřebu elektrické energie. Teplo, které u nás vzniká je přímo použité a vytváří se přímo na povrchu látky. Tím pádem nevzniká mnoho odpadového tepla. Terciárně jsme schopni zajistit takzvanou funcionalizaci látky. Například pak různá Soft Touch odolnost na scratch resistance nebo technologie, jako jsou waterproof neboli odolnost proti vodě, odolnost pro ohni a podobné technologie jsou naše stroje schopny nanášet na textil.“
Kdo je váš zákazník?
„Textilní firmy na celém světě, které chtějí nabídnout svým klientům rychlé a efektivní řešení.“
Jak jste na tom v Česku? Máte zákazníky i z této oblasti?
„Přestože zahájení provozu naší firmy začalo v podstatě před nedávnem, tak jsme v kontaktu s českými firmami. Bohužel ale musíme konstatovat, že Československo, které bylo textilní velmocí koncem bývalého režimu, momentálně už skutečně textilní velmocí není. Jsou tady ale stále některé firmy a věřím, že je dokážeme zaujmout.“
Je vaše technologie připravena k plnému provozu?
„Naše technologie je v podstatě připravena v naší centrále na Jižní Moravě, kde jsme ochotni přivítat jakéhokoli zájemce na to, aby si to vyzkoušel a vzal si i vzorky. Vidíme stále prostor pro nějaké zlepšování. Chtěli bychom se zapojit samozřejmě do různých grantů, kterými bychom chtěli zlepšit efektivitu, co se týče energií a vylepšit samozřejmě rekuperační jednotku. Je tam několik dalších nápadů, které bychom chtěli vylepšit.“
Jak jste se k tomuto nápadu dostali?
„Já zastupuji stranu investora. Dostal jsem se ale k partě mimořádně inteligentních lidí, kteří velkou část svého života prožili vývojem nových technologií. V určitém momentě jim ale došly finanční prostředky a oslovili nás, jestli bychom nějakým způsobem byli schopni do nich vstoupit. Dali jsme tak dohromady investiční portfolio, dali jsme do kupy partu lidí a vstoupili jsme do toho v podstatě jako angel investor.“
Sháníte popřípadě další investory?
„Momentálně ne. Vždy jsme ale otevření nějakým nabídkám a když přijde nabídka, kterou nelze odmítnout, tak jsme ochotni podepsat i ji.“
Spolupracujete i s CzechInvestem, jaké jsou výhody této spolupráce?
„Jsou to ti nejskvělejší lidé, kteří nám nejvíce pomohli. To mohu říci naprosto otevřeně. Je to banda lidí, kteří nás neuvěřitelně babysittovali. Pomohli nám, co se týče mentoringu, pomohli nám se dostat k zahraničním kontaktům. Konkrétně jsem byl v rámci programu CzechMatch v Singapuru. Bylo to dost přínosné, protože jsme dostali jedinečné feedbacky od lidí, ke kterým bychom se tak lehce nedostali.“
Mohou být písničkou vaší budoucnosti i nanovlákna?
„Látky nevyrábíme. V podstatě nekupujeme už hotové látky. Tím, že je ale náš stroj v podstatě vytvořit potisk na jakýkoli textilii od přírodních látek po v podstatě ty nejnovější PVC látky, tak nemáme problém využít jakoukoli látku, která má nějaké fyzikální vlastnosti. Jsme schopni tisknout na cokoli.“
Textilní průmysl je jednou z největších a nejrozmanitějších oblastí na světě. Okolo 8 miliard lidí totiž potřebuje oblečení. Každý člověk má navíc jinou preferenci. Jde ovšem i o oblast, která je jedním z vůbec největších zdrojů znečištění naší planety. Ve velké míře ve spojitosti s výrobou vzniká velké množství znečišťujících látek. V textilním průmyslu je rovněž potřeba ve velké míře pitná voda. Ta přitom pomalu ale jistě získává větší hodnotu než zlato. Bez čisté vody totiž všichni brzy zemřeme.
Zdroj: Tývka.cz