Vyberte možnost Stránka

Patobox jsou české ekologické skládací boxy s dlouhou životností

Patobox jsou české ekologické skládací boxy s dlouhou životností

Patobox je česká rodinná firma z Liberce, která vyrábí ekologické, skládací boxy s dlouhou životností. Tyto jedinečné přepravky se vyznačují až 20 kilogramovou nosností. Výrobek je rovněž voděodolný a komponenty na výrobu čerpá výhradně od lokálních dodavatelů. 

 

Michal Patočka

Michal Patočka a jeho manželka Eva Patočková

 

Michal Patočka, jednatel Patobox.cz 

„Firmu jsme založili v lednu tohoto roku. Nese název Patobox s. r. o., což se shoduje s názvem našeho hlavního výrobku. S názvem Patobox přišla manželka. Vymyslela Patbox. Když jsme se ale dívali na stránky, které jsou a nejsou dostupné, tak Patbox byl už nějakým způsobem obsazený. Prodloužili jsme to tak na Patobox. Vychází to částečně z našeho příjmení. Částečně jde i o slovo z anglického slova box – bedna, přepravka. Je to taková kombinace našeho příjmení a toho produktu samotného.“

 

Mohli byste představit váš samotný produkt?

„Co se týká toho produktu, tak jsou to dřevěné, skládací přepravky. V podstatě je to alternativa k těm plastovým. Ty jsou přitom běžně dostupné na trhu. Hlavní rozdíl je v tom, že ty naše jsou kompletně bez plastů – takže plastic free. Obecně vydrží daleko víc, je to v podstatě úplně jiná nosnost. Ve druhé řadě jde o robustnější provedení, které z našeho pohledu vydrží daleko víc. To je jeden z našich cílů – to, co se vyrobí, aby dlouho vydrželo.“

 

Eva Patočková, prodej & marketing Patobox

Jak jste postupovali při vytváření designu u vašich Patobox beden?

„Tam to byla širší spolupráce rodiny. Původní design byl navržený maličko jinak, ale nakonec po jedné rodinné poradě, přišel manželův tatínek na to, že by bylo dobré kombinovat ten textil se dřevem trochu jinak. Důležité bylo zajistit konstrukci společně s ozdobným lemem okolo boční strany toho boxu. Přichycení je pomocí ozdobných šroubů. Dále jsme řešili i umístění našeho loga. V současné době tak používáme laserově vypalované štítky.“

 

 

Michal Patočka, jednatel Patobox.cz 

„Nápad vznikl někdy během roku 2019. Vždy jsem chtěl založit firmu, ale chyběl nějaký nápad. Takže jsem roky přemýšlel o tom, co bychom mohli začít dělat. Nápad přišel loni. V podstatě to vzniklo tak, že můj bratr měl k dispozici stodolu, ve které chtěl něco vyrábět, něco ze dřeva. Měl různé nápady, chtěl vyrábět od palet po bedny v podstatě jakékoli dřevěné výrobky. Nápad to byl určitě zajímavý.“

„Já mám také dřevo rád. Přišlo mi ale, že výrobky, které plánoval vyrábět, byly relativně běžné a dostupné a nebylo to nic úplně inovativního. Z toho důvodu jsem se zaměřil na to, čím to udělat zajímavější a čím to vylepšit. Zaměřil jsem se na bedny. V podstatě mě napadlo, že bychom mohli vymyslet bednu, která bude skládací. To znamená ze dřeva plus nějaké další materiály kompletně bez plastu. To byl důležitý bod. Museli jsme vymyslet, aby byly skládací a nějakým způsobem zajímavé a jedinečné.“

„Vymyslel jsem tak zhruba tři odlišné technologie. Jedna z toho vyhrála. Je to tato s panty. Následně jsme dál řešili, jakým způsobem to vyrábět a jakým způsobem to uvést na trh. Během následujících měsíců bratr nakonec z toho projektu vycouval. Dostal totiž zajímavou nabídku práce, kterou vzal. S projektem jsme ale už byli v pokročilé fázi. S manželkou jsme se tak domluvili, že to dokončíme. Dotáhli jsme to tak do finální verze, nevyráběli jsme to ve dříve zmiňované stodole, kterou měl bratr k dispozici. V rámci rodiny jsme se domluvili, že budeme vyrábět v jiných prostorech.“

„Obecně jsem chtěl doplnit, že aktuální verze jsou jedinečné v tom, že na trhu nic podobného není a nebylo. Máme ochranu jak designu, tak i techniky samotné. Náš produkt získal certifikaci z evropského úřadu, která se týká průmyslového vzoru – to znamená ochrany toho designu. Máme ale i malý český patent, jde o ochranu techniky. Není to pouze na základní produkt, který je teď aktuálně na stránkách, ale i pro další sofistikovanější verze. Opravdu jsme se do toho položili víc, než jsme původně čekali, ale baví nás to. Práce je dost náročná například s ohledem na administrativu a další věci. Posouváme se ale stále dopředu.“

 

Ekologie a spolupráce s lokálními dodavateli

Eva Patočková, prodej & marketing Patobox

Chtěl jsem se vás zeptat na otázku ohledně konkurence, Zmínili jste, že žádná není. Je to skutečně tak?

„V podstatě žádná není. Jsou nějaké další alternativy. Pokud někdo chce minimalizovat používané plasty, tak existují textilní, proutěné košíky s hliníkovou nebo kovovou konstrukcí. My se odlišujeme tím, že naše výrobky jsou ze dřeva a textilu. Jsou plastic free, jak říkal manžel. Jsou skládací, takže oproti košíkům mají zřejmé výhody. Naše přepravky rozložíte podle potřeby. Také při jejich výrobě spolupracujeme s lokálními dodavateli. Jde výhradně o české dodavatele textilu, dřeva a spojovacího materiálu. Tím omezujeme uhlíkovou stopu.“

 

 

Michal Patočka, jednatel Patobox.cz 

Na vašich internetových stránkách mě zaujalo to, že používáte látky, které jsou z nepromokavého materiálu.

„Máme k dispozici produkt od jednoho českého výrobce textilu. Do budoucna bychom rádi oslovili zdejší univerzitu. V podstatě jsme oba na Technické univerzitě v Liberci studovali. Nebyla to textilní fakulta, byla to fakulta ekonomická. Určitě by to ale dávalo smysl. Liberec je textilem proslavený v podstatě i z minulosti. Bohužel už některé podniky neexistují, ale do budoucna věříme, že se textil v České republice zase usadí. V podstatě již nyní segment začíná z mého pohledu růst a nějak se vzpamatovává. S technickou univerzitou ale zatím nespolupracujeme. Určitě nějaké sofistikovanější materiály by dávaly smysl, ale zatím vycházíme ze sériové produkce jednoho z českých dodavatelů.“

 

Spolupracujete i s chráněnou dílnou D.R.A.K. Mohl byste mi popsat i tuto spolupráci?

„S chráněnou dílnou jsme začali spolupracovat relativně nedávno. Nebylo to úplně od začátku projektu, ale řekněme chvíli po tom začátku, chvíli po tom startu. Chráněná dílna v Liberci nám pomáhá se zpracováním textilu. Textil pak pro nás stříhají, obšívají v podstatě tak vyrábějí celé ty plachetky, které jsou součástí našeho výrobku. Do jejich aktuální podoby je tak vyrábí chráněná dílna. I nadále bychom s nimi chtěli spolupracovat v rámci zpracování textilu. Do budoucna až ty objemy budou vyšší, než jsou teď, jsme zvažovali spolupráci, co se týká výroby samotných přepravek. To znamená montáž. Tato varianta je možná, ale objemy jsou relativně nízké. To znamená, že to zvládáme svépomocí v rámci naší provozovny. To znamená, že to zatím zvládáme svépomoci.“

 

 

Plánujete do budoucna i jiné rozměry boxů?

„Takový nápad již také zazněl od aktuálních zákazníků a přátel Patoboxu. Jeden z našich budoucích plánů je v podstatě nabídnout alternativní velikost. Aktuálně pracujeme na prototypu menší varianty. Neříkal bych malé, ale menší, která by měla být v podstatě o něco skladnější, o něco lehčí, ale pořád má smysl, aby byla skládací. Malou bedýnku asi nemá smysl dělat skládací. Nová bedýnka bude ale dostatečně velká, aby naši technologii mělo smysl použít.“

 

Eva Patočková, prodej & marketing Patobox

Jaká je vaše cílová skupina. Jde výhradně o B2C produkt nebo je vaším záměrem i oslovení B2B klientely?

„Prozatím je naším cílovým zákazníkem ekologicky smýšlející člověk. Jde o člověka, který se zamýšlí nad tím, kolik toho spotřebovává, co kupuje, záleží mu na životním prostředí, třeba se i trochu zajímá o ochranu životního prostředí. Nechceme ale cílit pouze takto úzce. Naše výroba je výhradně ruční – co kus to originál. Takže určitě příznivci ruční práce, českých výrobců jsou také naší cílovou skupinou. Samozřejmě zákazníci, kteří si potrpí na kvalitu. Jak už uvedl manžel, tak se snažíme, o co nejkvalitnější materiály. Stojíme si za tím, že boxy vydrží dlouhou dobu. Ti, kteří stojí o kvalitní a ručně vyrobené produkty, tak určitě s Patoboxem nesáhnou vedle.“

 

 

Možností je i expanze do zahraničí

Michal Patočka, jednatel Patobox.cz 

Kde se vidíte v horizontu tří let?

„Projekt, kterému se věnujeme poslední měsíce, je pro mě hlavně hobby. Baví mě to, hlavní motivace je pro mě v tom, že tady přestavujeme nějaké ekologické řešení, nějaké řešení, které omezuje použití plastu. Je to výrobek, který by měl vydržet dlouhodobě. To znamená, že to není na rok nebo na dva roky. Plánů do budoucna je hodně. Máme seznam dalších kroků, které bychom chtěli podniknout. Všechno záleží na nějakém čase a na tom prostoru, který pro to budeme mít. Osobně jsem zaměstnaný, a tak to ještě dlouho bude. Práci, kterou dělám, dělám rád. Já se tomu věnuji po večerech, když mám na to zrovna čas. Máme pozvolný náběh, co se týká samotného projektu a dalších kroků. Jsou tady nějaké limity. Uvidíme, jak moc se do toho bude schopná vložit manželka. Tam máme velká očekávání, až nám syn povolí se tomu trochu víc věnovat. Během následujících dvou nebo třech týdnů bychom chtěli představit první možnost individualizace.“

„Když pominu barvy a typy těch ozdobných šroubů, tak bychom chtěli nabídnout zajímavější individualizaci pro produkt samotný. Chtěli bychom nabídnout i laserované nápisy na přání, což není až zas tak složité vyrobit. To je první krok, který nebude až tak časově náročný. Místo dřevěného štítku bude nápis, který si zákazník objedná. Co se týká loga naší firmy, tak bude pravděpodobně malé v rohu na té druhé straně. To je první z kroků, který v blízké době představíme.“

„Další plán se už týká přepravky samotné a skládací techniky. V tomto ohledu chceme představit druhou trochu sofistikovanější verzi, která bude mít v sobě zabudovanou už určitou funkčnost. Bude samootevírací a po otevření bude vyztužená. Krátce bych to mohl ukázat, máme tady nějaké prototypy. V podstatě tvar, materiály jsou všechny schodné i s tím základním provedením. Rozdíl je v těch pantech, které jsou v podstatě úplně jiné. Je tam pružina, která pomáhá tomu samootevírání. Je tady zámek, který se musí odjistit a poté se ta přepravka takto sama v podstatě otevře.“

„Mohu ukázat vnitřek, ten je shodný s tím základním provedením. Akorát panty jsou úplně jiné. Je to jiná technologie. Tyto pružinové panty pomáhají i tomu, že přepravka je stabilnější oproti té základní verzi. Ta základní verze má frikční panty. To znamená, že je také stabilní, ale při silnějších pohybech do boku má tendenci se bočnice hýbat. Tato sofistikovanější verze na druhé straně ale drží. Má pevný tvar, který se nehne. To skládání je poté stejné jako u té základní. Je potřeba zastrčit pružné bočnice dovnitř a uzavře se zámek. Dále bychom chtěli představit další velikosti, což není změnou výkresu nic složitého.“

 

Eva Patočková, prodej & marketing Patobox

„Dalším naším cílem do budoucna je rozšíření distribuční sítě, protože v současné době spolupracujeme pouze s jedním distributorem, kdy dodáváme pouze do místní zdravé výživy. Určitě se nebráníme další spolupráci s podobně zaměřenými obchody ale i e-shopy a podobně.“

 

Michal Patočka, jednatel Patobox.cz 

„Toto je otázka lokálního prodeje. Možností je ale i vstup do okolních států. Tam už bychom si spolupráci představovali trochu jiným způsobem. Jak říkala manželka na začátku, tak náš produkt je local to local, to znamená za účelem omezení uhlíkové stopy v podstatě nechceme úplně exportovat do vzdálených zemí, ani na to nemáme kapacity a know-how. V tomto případě jde o dlouhodobější záměr a není to něco, co bychom realizovali letos. Chtěli bychom nějaké partnery, kteří by byli ochotní převzít naši licenci. V jiných státech bychom si představovali, že by ten samý produkt vyráběly jiné firmy. Pokud chceme dodržet smysl toho, že to budou lokální dodavatelé, lokální materiály a lokální vstupy, tak by pravděpodobně nedávalo smysl to posílat do Portugalska nebo Norska z České republiky. To je dlouhodobý plán, který nejsme schopni aktuálně realizovat.“

 

 

Jaké kanály s ohledem na marketing používáte a jaké plánujete použít do budoucna?

Eva Patočková, prodej & marketing Patobox

„V současné době jsme na Instagramu a na Facebooku. Skrze tyto dva nástroje a kanály přes sociální sítě zatím probíhá naše veškerá komunikace se zákazníky nebo reklama. Prozatím jsme tak inzerovali na Facebooku. Určitě hledáme další možností spolupráce. Vize byla taková, že jsme se chtěli zúčastnit různých jarmarků, prodejních akcí, veletrhů nebo výstav. V současné situaci jsou ale ty možnosti omezené. Jakmile to situace dovolí, tak určitě budeme rádi, se s někým potkat osobně na nějakém jarmarku nebo na trzích.“

 

Dobrý plán a obklopení užitečnými lidmi

Co byste doporučili začínajícím podnikatelům, aby dosáhli kýžených úspěchů?

Michal Patočka, jednatel Patobox.cz 

„V první řadě asi dobře všechno naplánovat dopředu. Je dobré být na ten projekt jako takový připravený, protože jak to poté začne, tak čas běží. Myslím si, že je dobré si na začátku vše naplánovat. Čeho chci dosáhnout, jakým způsobem toho dosáhnout. Ne vždy se všechno naplánovat nechá. Některé věci se úplně naplánovat nedají, ale řekl bych, že je opravdu dobrá nějaká příprava, propočítání, zkoušky, prototyp si vyrobit, než budu vůbec něco podnikat dál.“

„Poté je důležité se možná dohodnout dopředu s manželkou, partnerem, jestli s tím projektem jako takovým souhlasí a jestli to podporuje. Kdybychom si toto neřekli na začátku, tak bych byl možná už rozvedený, protože jsem se tomu prosinec, leden, únor věnoval opravdu hodně – každý večer řádově několik hodin. Takže tam to byly takové tři hodně plonkové měsíce, kde jsme spolu moc nebyli. K tomu máme ještě malého kluka, takže to bylo opravdu náročné a moc jsem nespal.“

„Dále je k firmě obecně důležité, jak ji chcete financovat a jaký zhruba plánujete rozpočet celého projektu. Jestli se jedná o desítky tisíc, stovky tisíc, případně pokud se jedná o nějakou provozovnu s nějakými sofistikovanými stroji nebo nějakým dražším sofistikovanějším vybavením. V tomto případě může jít řádově i miliony. Je potřeba pak vědět, jestli to člověk zvládne financovat z nějakých vlastních zdrojů nebo jestli bude potřebovat již od začátku nějaké partnery. Jde o faktory, které je potřebné znát dopředu.“

 

 

Eva Patočková, prodej & marketing Patobox

„Člověk by se měl obklopit lidmi, kteří jej budou podporovat. Samozřejmě problémy a proč to nepůjde, to máme každý v hlavě řadu důvodů sami. Je důležité mít ve svém okolí takové lidi, kteří vás motivují, kteří podporují, fandí nebo dokonce přijdou sami s nějakou zajímavou myšlenkou, nápadem. Tento bod já beru za hodně důležitý. Člověk musí své nápady s někým sdílet. Lidi v jeho okolí jej následně musí posouvat do té akce. To je určitě potřebné. Dále to souvisí i s tím plánováním a i s tou podporou. Pokud máte ve svém okolí někoho, kdo už podniká a třeba se vám líbí, jak to dělá nebo se mu dobře daří, tak se jej nemůže bát zeptat. Nebát se ho zeptat, jaké má zkušenosti, jak funguje, jak toho dosáhl.“

 

Jestliže rádi podporujete české výrobce a máte i ekologické smýšlení, pak určitě navštivte stránku www.patobox.cz.

 

Také by vás mohlo zajímat:

Investiční příležitosti v době pokoronavirové

Digitální eventy v AJ otevírají trhy, ale zvyšují náklady

Zdroj: Tývka.cz 

O autorovi

Michal Kvapil

Jsem člověk, který si prošel bohatou praxí v oblasti žurnalistiky. Stáž jsem odstartoval na Novinkách.cz. Následně jsem přešel do mediální skupiny Lagardere, kde jsem pět let působil v Rádiu Zet / BBC na redaktorské a editorské pozici. Pracoval jsem i na pozici zprávaře. Následně jsem přešel pod projekt Youradio Talk, kde jsem měl i vlastní pořady - například Krypton pořad o kryptoměnách. Praxi jsem nabral i v regionální televizi První boleslavská, ve které jsem si prošel prací kameramana, střihače i redaktora. Souběžně s tím spolupracuji pro portál Mladaboleslav.cz a Boleslavský deník.