Nová infrastruktura pro internetové dálniční známky za 400 mil. Kč vyvolala vlnu nevole

Státní fond dopravní infrastruktury vybral dodavatele na systém evidence automobilů v rámci projektu elektronické dálniční známky. Podepsal pak konkrétně smlouvu s firmou Asseco Central Europe. Tato firma má zajistit dodávku samotného systému elektronické dálniční známky a jeho kontinuální čtyřletý provoz. Jeho spuštění odstartuje počínaje 1. lednem 2021. Státní fond dopravní infrastruktury ujišťuje, že hodnota zakázky nepřesáhne za celé období 401 milionů korun. Právě tato suma vyvolala v prostředí internetu bouři. Portál Hlídač státu zase varoval před tím, že zakázka neprošla tendrem.

 

 

Na kritiku v zápětí reagoval SFDI a informace doplnil i ve své tiskové zprávě.

Informační systém elektronické dálniční známky, který bude v majetku SFDI, obsahuje nejen e-shop pro elektronické nákupy, ale také uživatelský portál, mobilní aplikaci, call centrum, celou evidenci všech zaplacených dálničních poplatků, ale také registr všech osvobozených automobilů od úhrad časového poplatku, kompletní účetnictví, párování plateb v rámci elektronických úhrad, řešení neprovedených nebo chybných plateb, reporting a zabezpečení systému,“

 

 

SFDI reagoval i na kritiku ohledně nevypsaného tendru. Zadání zakázky bylo podle něj z nařízení Národního bezpečnostního úřadu v rámci ochrany utajovaných informací.

SFDI uvádí, že kontaktoval pět firem, které mimo odbornou kvalifikaci vytváření informačních systému v oblasti IT musely splňovat i požadovanou úroveň prověrky ve stupni utajení Důvěrné.

O účast projevily tři společnosti. Dvě z nich poté předložily nabídku. Vítězná firma byla údajně vybrána na základě nižší nabídkové ceny. Tu měl následně ověřit znalecký posudek.

„Společnost Asseco Central Europe, a.s. pro nás zajistí komplexní systém elektronické dálniční známky. Díky němu uživatelé pohodlně prostřednictvím počítače či chytrého mobilního telefonu provedou úhradu, případně ověří, že mají platnou elektronickou dálniční známku. Mezi další služby, které bude vybraný dodavatel zajišťovat, patří také podpora v podobě call centra pro pomoc zákazníkům při nákupu v e-shopu nebo mobilní aplikaci,“ říká ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury, Zbyněk Hořelica.

Společnost má na starosti i rozvoj informačního systému a konzultační služby. Call centrum bude komunikovat ve více jazycích – konkrétně jde o češtinu, angličtinu a němčinu. Na starosti bude mít i zpracování listinných podání a zajištění obchodních aktivit souvisejících s provozem a zajištění platformy.

 

Kritiku vyjádřila řada okolností a portálů

LinkedIn_dálniční známky

 

LinkedIn_dálniční známky

 

Zdroj: Tývka.cz

Komentáře

Michal Kvapil

Jsem člověk, který si prošel bohatou praxí v oblasti žurnalistiky. Stáž jsem odstartoval na Novinkách.cz. Následně jsem přešel do mediální skupiny Lagardere, kde jsem pět let působil v Rádiu Zet / BBC na redaktorské a editorské pozici. Pracoval jsem i na pozici zprávaře. Následně jsem přešel pod projekt Youradio Talk, kde jsem měl i vlastní pořady - například Krypton pořad o kryptoměnách. Praxi jsem nabral i v regionální televizi První boleslavská, ve které jsem si prošel prací kameramana, střihače i redaktora. Souběžně s tím spolupracuji pro portál Mladaboleslav.cz a Boleslavský deník.