„Nápad nestačí, je potřeba jej hned přetavit v prodej,“ říká CEO Mapotic I. Gajdorus

V České republice vzniká řada zajímavých startupů. Jedním z nich je i projekt Mapotic. Jde o intuitivní mapovou platformu, jejíž prostřednictvím lze vytvářet mapy. Můžete zde sdílet i mapy, ke kterým máte vztah. 

Jak je to se samotnou historií Mapoticu?

Ivo Gajdorus, CEO Mapotic
Mapotic má poměrně dlouhou historii, i když je na trhu krátce okolo dvou let, ale myšlenky se rodily už mnoho let zpátky. Jedna z hlavních motivací pro vytvoření této služby pro nás byl projekt, “Kde se koupat”. Někdy v roce 2011 jsme udělali mapu koupacích míst. Nechtěli jsme mapovat bazény a tyto běžné věci ale spíš přírodní koupání, jezera a lomy. Vytvořili jsme funkci, pomocí které mohou lidi přispívat, navrhovat nová místa, přidávat svůj obsah a ono se to poměrně slušně chytlo. Vytvořili jsme k tomu mobilní aplikaci a objevilo se to v řadě médií. Dnes je tam 2,5 tisíce míst. Česká republika je z většiny zmapovaná a každé léto nám padají servery, protože je tam nápor návštěvnosti a lidi to využívají. Na základě toho přišlo několik žádostí o podobný projekt ale v jiném segmentu, ať už mapování farmářů nebo mapování bezbariérových míst a podobně. To nás vedlo k tomu z toho udělat službu a nechat lidi zakládat mapové projekty bez naší asistence.


Jaroslav Ton, vedoucí obchodního oddělení 

Mapotic je globální platforma, která má přes 100 tisíc míst, kde jsou unikátní místa zanesena nejenom na území České republiky, ale po celém světě. To je jeden z aspektů, který dělá Mapotic globálním projektem. Na Mapoticu je přes 2000 map, které samozřejmě nejsou jen v České republice nebo v Evropě, ale jsou skutečně po celém světě. Kdokoli Mapotic používá, se stává součástí komunity. Desítky tisíc uživatelů, kteří Mapotic každý měsíc navštěvují, jej používají. V těchto směrech je Mapotic skutečně globální projektem.

Ivo Gajdorus, CEO Mapotic
Mapotic má poměrně dlouhou historii, i když je na trhu krátce okolo dvou let. Myšlenky se rodily už mnoho let zpátky. Jedna z hlavních motivací pro vytvoření této služby pro nás byl projekt, “Kde se koupat”. Někdy v roce 2011 jsme udělali mapu koupacích míst. Nechtěli jsme mapovat bazény a tyto běžné věci ale spíš přírodní koupání, jezera a lomy. Vytvořili jsme funkci, pomocí které mohou lidi přispívat, navrhovat nová místa, přidávat svůj obsah a ono se to poměrně slušně chytlo. Vytvořili jsme k tomu mobilní aplikaci a objevilo se to v řadě médií. Dnes je tam 2,5 tisíce míst. Česká republika je z většiny zmapovaná a každé léto nám padají servery, protože je tam nápor návštěvnosti a lidi to využívají. Na základě toho přišlo několik žádostí o podobný projekt ale v jiném segmentu, ať už mapování farmářů nebo mapování bezbariérových míst a podobně. To nás vedlo k tomu z toho udělat službu a nechat lidi zakládat mapové projekty bez naší asistence.

Kolik map je na Mapoticu v současné chvíli a jakých segmentů se dotýkají?
V současné chvíli je na Mapoticu přes dva tisíce založených map. Je tam okolo sta tisíců míst. Hlavně jde o Českou republiku, ale některé aktivity děláme i v zahraničí. Ty segmenty jsou velmi různé – stejně jako lidské činnosti. Já říkám, že třicet až padesát procent lidských aktivit je mapovatelných nebo souvisí s nějakou lokací. Co se týče segmentů úvodních, tak přirozeně vycházejí z toho, co lidi nejraději mapují a tam kde začínaly ty první projekty. Takže je tam velká řada ekologických, environmentálních, různých hobby projektů. Tímto to začínalo a my jsme to proto dělali, protože jsme dlouhá léta vyráběli software a ty komerční byznysové B2B přístupy jsme znali a chtěli jsme udělat něco jiného. Na druhou stranu v posledním půl roce se začínáme znovu soustředit na to byznysové použití. Takže už tam máme řadu klientů firemních a rýsují se nám tam segmenty a vertikály, pro které mapy a využití je zajímavé, i co se týče byznysu, ať už je to marketingová komunikace se zákazníky, zviditelnění a podobně.

Vaším projektem chcete i vzdělávat a obohacovat lidi o nové poznatky. Jak je to víc do detailu?
Já to řeknu trošičku široce, abych se vrátil k naší vizi, kdy jsme si někdy před rokem po provozu nějaké alfa verze ověřili, že lidi o to zájem mají, že zakládají mapy, že ten projekt používají, že tam vznikají moc pěkné projekty, tak jsme si řekli, abychom toto dělali dlouhodobě a dali tomu nějaký jasný směř, kterému neuhneme, tak jsme si dali poměrně velké cvičení minulé jaro, trvalo to několik týdnů, kdy jsme řešili celou vizi Mapotiku. Dostali jsme se k tomu, že všichni cítíme k tomu týmů a vlastně prvotní záměr, proč nás to baví, není jen o tom, že nás baví mapy, že chceme vidět tyto projekty a věříme v to, že když lidi mají nějakou informaci nebo rozumí něčemu dobře a je to geolokovatelné a budou to navzájem sdílet, tak vlastně ošetřují další lidi, kteří tu informaci neměli. Když to bude dělat takto určitá část společnosti nebo lidi, kteří neváhají a nebojí se něco sdílet, tak to bude pomáhat celku. Tím pádem se dostáváme k tomu, že celek jako společnost je informovanější, lidi se mohou víc rozhodovat a vede to k nějaké lepší evoluci lidstva nebo minimálně té společnosti. Toto je největší obecný záměr za tím, co děláme. Za pár let se může stát, že to nebudou jen mapy. Mapy to jsou teď, ale záměr sdílet informace geolokovatelné je silný a z toho asi nikdy v tom projektu neuhneme.

Zpočátku jste se jako Mapotic zaměřovali na B2C, nyní se zaměřujete i na B2B. V čem ta nová cesta spočívá?

Jaroslav Ton, vedoucí obchodního oddělení
Jako každý startup, který drží cílovou investici, my jsme hledali skutečně ten pravý project market fit. Byla to cesta, za kterou se pojilo mnoho cestování, nápadů, mnoho myšlenek a nápadů, které jsme měli a potřebovali jsme je ověřit na trhu. To zaměření na koncového zákazníka a na komunity se ukázalo jako velice atraktivní, ale těžko monetizovatelné. I proto jsme se rozhodli nabízet Mapotic jako nástroj pro byznys. To je směr, kterým jsme se vydali v posledním půl roce.

Jsem firma a mám zájem se zviditelnit. Co mi dá váš produkt?

Představte si, že jste třeba hotel nebo že jste expert v nějaké dané oblasti. Vy znáte skutečně nejlépe tu svoji danou oblast. Pokud je ta oblast geolokovatelná, tak jste v unikátní pozici zanést informace právě na mapu. Pokud toto uděláte, tak máte možnost samozřejmě s těmito informacemi nakládat jako s byznysem. Máte možnost tato místa zanést na mapu, kterou poté můžete prodávat zájemcům o tuto znalost. Ať už jste ornitolog nebo hotel, ta finální podoba se liší, ale ta myšlenka je zatím stejná.

Zmiňoval jste se, že spolupracujete se ŠKODA AUTO. V jaké oblasti s naší automobilkou spolupracujete?
Myslím si, že je dobré upřesnit, že spolupracujeme s organizací, která mapuje bezbariérová místa v celé České republice a tato organizace je právě sponzorována se ŠKODA AUTO. Takže tato spolupráce není úplně napřímo. Pro tu organizaci jsme vytvořili mapu bezbariérových míst, kde jsou jich stovky ne-li tisíce. Pomáháme komunitě žít lepší život tím, že ví, kam se mohou dostat.

Kdy vyjde samostatná aplikace na telefon?

Ivo Gajdorus, CEO Mapotic
Aplikaci Mapotic jako takovou plánujeme na tento rok. Doufejme, že se nám to povede udělat. My jsme se soustředili na responsivní verzi, takže je to poměrně komfortně ovladatelné v mobilu. Samozřejmě ta hlavní verze je desktopová, kde si lidé mohou mapy komfortně spravovat a vytvářet. Kolikrát to není o tom, že chci tu mapu použít na tom místě, kam jedu. Teď třeba spolupracujeme s pár americkými společnostmi a jedna z nich je niziskovka, která mapuje dopad lidské činnosti kompletně po planetě. Toto je typ mapy, kde na ty místa nemusím jezdit. Já se spíš dívám. Oni tam budou mít třeba inspirační projekty lidí, kteří pomáhají, aby ten ekologický dopad byl menší. Někdo pěstuje například na poušti kukuřici inovativními metodami atak dále. V tomto projektu bude tato mapa sloužit k tomu, aby se lidi navzájem inspirovali. Mají velkou audienci, takže věří, že tam těch projektů bude tisíce nebo desetitisíce. To už může být zajímavé jak pro inspiraci, tak i pro síťování lidí. V tom případě tu mapu nepoužívám, abych tam musel nutně jet, ale abych zjistil, kde je podobně smýšlející člověk jako já. Takových map tam máme pár i v rámci České republiky. Typicky mapko.cz, kdy vlastně komunita jako organizace Koza, která propaguje městské kompostování někdy z bytu a lepší nakládání s organickým odpadem. Má tam relativně velkou základnu lidí, kteří si navzájem vyměňují know-how a živě komunikují, kde se mohou sejít atak dále. Na druhé straně se teď zaměřujeme i na tu byznysovou část kvůli monetizaci a dlouhodobé udržitelnosti. Ještě abych odpověděl na ty platformy. Je to web v jakémkoli zařízení, mobilní aplikace přijde později tento rok a samozřejmě jako monetizační část nabízíme mobilní aplikaci pro jednotlivé projekty. Teď je tam tedy vytvořených nějakých šest set aplikací vyloženě pro ten projekt. Typicky třeba Vozejkmap, která je nyní největší bezbariérová aplikace, má dnes už v App Store a na Google Play. Takže ty lidi to mohou používat v terénu, protože je to přístupnější, než to hledat na webu.

Jsem odborník v určité oblasti a rád bych si vytvořil svoji vlastní mapu. Jak mám postupovat?

To, jak jste to popsal, je jeden z našich ideální use casů. Někdo něčemu rozumí, věnuje se tomu celý život nebo část své kariéry a ty informace buď chce sdílet, nebo je chce monetizovat. Naším dlouhodobým cílem je, abychom ty lidi dokázali dlouhodobě motivovat a podpořit tak, že ten nástroj jim bude přinášet nějaké zisky a tím pádem je bude motivovat, aby ho dál používali, což není nemožné, už tam jsou první záblesky tohoto modelu. Vám v této pozici nebrání vůbec nic. Vy můžete přijít na Mapotic, založit si tam mapový projekt, naplnit ho nějakým obsahem, aby to někoho zajímalo a pak to začít šířit do té vaší cílovky.

Jaké jsou vaše monetizační modely, které máte v Mapoticu?

Jaroslav Ton, vedoucí obchodního oddělení
Jak už bylo nastíněno, tak Mapotic není pouze nástroj pro B2C, ale je to nástroj pro byznys a pro individua s různou expertizou, která mohou monetizovat. Ta monetizace může mít mnoho směrů, ale jedním z těch směrů je například, že v rámci mapy mohou prodávat takzvany prémiový listing. To znamená, že mohou nabízet umístění na mapě za určité prémium od majitelů míst, které by tam měli zájem být. Možná to doplním ještě. Není to jediný monetizační model. Když se bavíme například o ubytování, je tam samozřejmě možnost dělat úplně to samé – tedy nabízet listing v okolí. Je tam možnost skrz náš addon market prodávat určité moduly, které jsme schopni vyvinout na přání.
Navázat
Pokud jste expert na danou oblast a znáte velice dobře místa, která jsou spojena s danou oblastí, tak můžete nabízet takzvaný prémiový listing v rámci vaší mapy. To znamená, že některá místa například zvýrazníte a přivedete na ta místa více byznysu, více trafficu atak dále. Vy pak můžete s vašimi partnery takto dělat byznys. Není to jediný způsob. Máme vlastně klienta v Thajsku, který má od nás přímo na míru vyrobenou aplikaci, která běží na bází Mapoticu. Takže je tam stále úzké spojení s tou platformou. Ten aplikaci prodává za určitou sumu, z toho mu plyne příjem. V té aplikaci je mapa, která ukazuje jeho jedinečnou znalost v dané oblasti.

Nově jste se vrhli do oblasti hotelnictví, co to pro vás obnáší?
My vnímáme hotely jako experty v dané oblasti. Když říkám v oblasti. Když říkám v oblasti, tak skutečně myslím geograficky. To jsou lidé, kteří znají okolí svých hotelů nejlépe a kteří tak mohou skutečně vytvářet autentické průvodce tím okolím. Mohou doporučovat unikátní místa, kam se jejich hosté mohou podívat. Jaký toto má efekt pro hoteliéry? Z feedbacků, které dostáváme od našich současných klientů, to vede k dalším pobytům jejich zákazníků. Oni mají chuť objevovat místa kolem hotelů. Mají chuť se podívat na tu vyhlídku, kterou dostali doporučenou nebo zajít na farmu, koupit si med atak dále. Tím pádem chtějí zůstat déle. Mají hezčí zážitek z toho ubytování. Ve finále prostě utratí více peněz, ať už v tom hotelu nebo v tom daném okolí. To je pro toho hoteliéra jasný benefit. Je to úzce spojené i s tou misí Mapoticu jako takovou. Chceme pomáhat lidem objevovat nová místa a nové světy.

Jak to budete mít s reklamou, až vytvoříte aplikaci?

Ivo Gajdorus, CEO Mapotic
My bychom tam reklamu mohli dávat už teď do webové verze. Já jsem se poměrně dlouhou dobu pohyboval v oblasti výroby webů a webových aplikací a obecně nejsem fanoušek takové reklamy. Někdy se tomu říká nutné zlo. Pro řadu lidí je to vyloženě otravné. Takže my jsme si dosud říkali, že tam žádnou reklamu přidávat nebudeme, že nám stojí za to dávat lepší zážitek klientům, než používat běžné systémy reklamy, která není vůbec cílená, nejde k věci atak dále. Když se budeme bavit o reklamě, která by byla geolokačně cílená, to znamená, že jsem na mobilním webu v určité oblasti a dostávám relevantní nabídky, dejme tomu tamhle dávají happy hour na pizzu nebo tamhle mají pivo, které máš rád atak dále, tak to je reklama, která je daleko víc relevantnější a pro mě zajímavější. Tomu se asi nebráníme. Říká se, že je tam daleko vyšší konverze a že to ten uživatel daleko víc využije. Takže něco takového do budoucna vyloučit nemůžu, nemůžu vyloučit, že do určitého decentního freemap dáme nějakou decentní reklamu bannerovou, ale zatím se to v blízké době nechystá. Mnohem radši se budeme dívat na model, kdy nějaký ten specialista na danou oblast ve své aplikaci nebo ve své mapě propaguje něco komerčního spojeného s tím tématem mapy, co lidi zajímá a tomu pomáhá tu mapu financovat.

Vnímáte mapy.cz nebo maps.google.com jako konkurenci?

Když jsme tu službu začínali, tak jsme si dělali poměrně obšírnou rešerši existujících řešení a služeb a lišíme se v několika klíčových parametrech. Teď nemluvím jen o mapy.cz, ale mluvím o Google Street Maps, Google Mapy a podobně. První věc je, že my nechceme tvořit jednu obrovskou mapu, kde jsou všechny informace. My cítíme tu sílu v tom, že tématicky zaměřené mapy vlastně čím úžeji profilované to je, tím vhodnější to je pro odborníky. Já mohu být blázen do věcí x y nebo můžu chtít mapovat všechny bezobalové obchody nebo dělat jakékoli jiné věci, které jsou zaměřené na jedno téma a v tu chvíli mám za sebou nějakou komunitu lidí. My chceme ten mapový projekt umožnit, aby se nad tím organizovali a koncentrovali své know-how a podobně. My říkáme, že jsou trochu mix mezi Facebook Groups a Google Maps. My tam vidíme, ale nějaké zásadní odlišnosti. Myslíme si, že Google tam nebude dělat v nejbližší době nějakou sociální mapovou síť. Jednu nedávno zavíral. On ty mapy dává lidem, aby si tam dělali své projekty nebo je vkládali do webů a podobně. Nemá tam ale moc ty social elementy, jako je komentování, hodnocení míst a interakce lidí nad tou danou mapou. Toto je něco, co my tam máme a budeme určitě přidávat i další. Nedávno jsme na homepage té mapy otevřeli něco, čemu říkáme map feed, kde se mi vlastně zobrazuje poslední dění z té mapy. Když se k tomu vracíte, tak vidíte, jaká místa byla nově přidaná. Kdo, co komentoval, kdo co likoval a tak.

Co byste doporučil lidem, kteří chtějí začít podnikat?

Ja možná začnu hláškou, kterou řekl Arnold Schwarzenegger. Řekl, ať nemáte plán B, ale máte jen plán A, protože plán B snižuje pozornost na ten plán A. Když chci tedy něco dělat, tak se do toho musím zakousnout a dělat to naplno. Druhá věc, kterou tam vidím, je poučení z mé kariéry a historie, že je strašně nutné nemít jen ten nápad, tu vizi, ale dokázat ho hned ze začátku přetavit v prodej. To vidím hlavně tady po Česku. My tady máme stále co dohánět v tomto pohledu. Jsou tady techničtí talenti, hodně lidí tady má skvělé nápady, stojí si za tím, šlape do toho a po nějaké době to bohužel umře, protože to nebylo od začátku focusované na ten prodej. To se samozřejmě bavíme i o nějakém získávání kapitálu, kde když se bavíme i o našem projektu, tak to zaměření na růst je absolutní a všechny ostatní věci jsou bonus navíc. Takže určity ty prodeje a ověřit si MPV (minimum viable product), ať nemusím nic programovat, ať nemusím nic designovat, vezmu tužku a papír a jdu se ptát té cílovky a neověřím si to dvakrát ale dvacetkrát. Pak vím, že když mi někdo řekne, že to dvacetkrát koupí, že mohu udělat MVP a pak si ověřím, že to skutečně koupí a pak do toho půjdu s velkou investicí.

Jaroslav Ton, vedoucí obchodního oddělení
Ze zkušeností z několika startupů, kde jsem měl tu možnost působit, jak je důležité na začátku brát přípravu. Když mluvím o přípravě, tak mluvím především o průzkumu trhu. To neznamená jenom zmapovat konkurenci tak, jak ji vnímáte v daný moment, ale pochopit, zdali je o váš produkt vůbec zájem. Neprogramujte a nevytvářejte něco, aniž byste o tom mluvili s velkým množstvím lidí, nebojte se toho, že váš projekt někdo okopíruje, protože od myšlenky k exekuci je strašně dlouhá cesta. Spíš se snašte co nejvíce ověřovat, jestli je zájem a jestli je to dobrý nápad a případně, jak byste to mohli změnit, aby to dávalo větší smysl. Pak pracujte na schopnostech prodávat. V České republice je obrovské množství technického talentu, je tu obrovské množství kreativních lidí, ale není tolik dobrých obchodníků. My neumíme tak dobře prodávat. Vzdělávat se a posouvat se v tomto směru je určitě prospěšné. Naslouchejte, naslouchejte vašim potenciálním klientům, snažte se pochopit, co je trápí, snažte se vžít se do jejich situace a empatický komunikujte, jak váš produkt nebo vaše služba jim může pomoci.

 

Zdroj: Tývka.cz

Komentáře

Michal Kvapil

Jsem člověk, který si prošel bohatou praxí v oblasti žurnalistiky. Stáž jsem odstartoval na Novinkách.cz. Následně jsem přešel do mediální skupiny Lagardere, kde jsem pět let působil v Rádiu Zet / BBC na redaktorské a editorské pozici. Pracoval jsem i na pozici zprávaře. Následně jsem přešel pod projekt Youradio Talk, kde jsem měl i vlastní pořady - například Krypton pořad o kryptoměnách. Praxi jsem nabral i v regionální televizi První boleslavská, ve které jsem si prošel prací kameramana, střihače i redaktora. Souběžně s tím spolupracuji pro portál Mladaboleslav.cz a Boleslavský deník.