
Nákupy v prodejnách i online ovládne AI a rozšířená realita

Jak bude vypadat budoucnost nakupování? Na to poukazuje průzkum světové bankovní, platební a nákupní služby Klarna. Je pravděpodobné, že umělá inteligence, rozšířená realita a roboti ovládnou prostředí v prodejnách i na internetu, přičemž nákupní služby, jako je Klarna, již do svých produktů integrují funkci AI personalizace.
Personalizovaná nabídka
Nejdůležitější je pro zákazníky větší personalizace. 65 % respondentů si přeje, aby se v budoucnu nakupování více personalizovalo. 36 % je přesvědčeno, že se tak stane, a to jak v kamenných prodejnách, tak v onlinu. Pouze polovina oslovených věří, že si oblečení vyzkouší stejným způsobem jako dnes (53 %). Naopak 48 % respondentů chce využívat virtuální převlékací kabinky, 28 % rozšířenou realitu (AR) a 23 % se chce spolehnout na umělou inteligenci (AI), která jim poradí, jaké oblečení se nejlépe hodí k jejich postavě a módnímu stylu.
„V západním světě probíhá přibližně 80 % všech online nákupů prostřednictvím vyhledávání, zatímco zbývajících 20 % je založeno na personalizovaných doporučeních. Naproti tomu v Číně je 80 % online nákupů založeno na personalizovaných doporučeních. Tato studie potvrzuje, že zákazníci na Západě touží po srovnatelném zážitku z nakupování, který je nyní k dispozici ve feedu aplikace Klarna, založeném na umělé inteligenci a datech o historii nákupů. Příští generace spotřebitelů bude očekávat vysoce personalizované nakupování, kdy si produkty najdou je, a nikoli naopak.“
David Sandström, CMO společnosti Klarna
Virtuální osobní asistenti a robotičtí poradci
Více než polovina (59 %) respondentů je otevřena myšlence, že by měli v prodejně k dispozici robota, který by jim změřil míry a doporučil vhodný styl a dalších 18 % by o tom uvažovalo v závislosti na jeho chování a vzhledu. Tři čtvrtiny respondentů navíc chtějí mít přístup k virtuálním “osobním nákupčím”, kteří by jim při online nákupech poskytli doporučení na základě jejich stylu a vkusu.
Rozšířená (AR) a virtuální (VR) realita
Drtivá většina (81 %) očekává, že rozšířená realita (AR) zlepší jejich zážitek z nakupování na prodejně, a třetina (37 %) si myslí, že se tato technologie časem stane standardem v celém odvětví, naopak méně než polovina příslušníků generace Z (43 %) věří, že nakupování ve virtuální realitě (VR) v příštích dvaceti letech překoná nakupování v reálném životě.
Budoucnost je bezhotovostní
Příslušníci generace Z a mileniálové (64 %) souhlasí s předpovědí, že většina kamenných obchodů bude za 18 let zcela bezhotovostní, a 31 % z nich věří, že k této změně dojde již do 5 let.
Udržitelnost
Kromě technologického pokroku je v popředí zájmu spotřebitelů také budoucnost planety a růst cirkulární ekonomiky. Mladší generace se shodují na tom, že cirkulární ekonomika by měla mít větší podíl v nákupním průmyslu a že móda by měla být více orientována na udržitelnost.
52 % respondentů chce v budoucnu udržitelnější módu a 57 % respondentů si přeje, aby cirkulární ekonomika tvořila větší podíl v celém nákupním odvětví. Každý třetí respondent věří, že bude častěji prodávat (26 %) a kupovat (37 %) použité zboží.
Klarna spolupracuje s OpenAI
Klarna letos slaví 18 let, během kterých se ze své severské domoviny rozšířila do více než 45 zemí, kde spolupracuje s více než 500 tisíci maloobchodními partnery. Svými inovacemi, jako možnost odložených plateb (anglicky Buy Now Pay Later) se podílela na transformačních změnách v retailu. V letošním roce se také stala jednou z prvních značek, která spolupracuje s OpenAI a využívá svůj protokol k vytvoření integrovaného pluginu pro ChatGPT.
V rámci oslav osmnáctých narozenin oslovila Klarna přes 5 000 spotřebitelů v pěti zemích a vypracovala studii s názvem Future of Retail, která se zabývá chováním zákazníků v době za 18 let, kdy bude Generaci Z 40 let a spolu s mileniály budou dominantními spotřebiteli. Výsledky studie odhalují předpovědi, jak nové technologie ovlivní budoucnost nakupování.
Metodika
Společnost Klarna provedla v dubnu 2023 ve spolupráci s výzkumnou agenturou Dynata online průzkum v pěti zemích (USA, Spojené království, Německo, Francie a Švédsko), kterého se zúčastnilo minimálně 1 000 respondentů v každé zemi. Velikost vzorku je reprezentativní pro jednotlivé země a zahrnuje uživatele Klarny i ty, kteří Klarnu nepoužívají. Celkem se studie zúčastnilo 5 055 spotřebitelů.
Zdroj: Klarna