Na veletrhu e-SALON bylo k vidění vše od elektromobilů, elektroletadel až po užitkové elektrovozy

Na výstavišti PVA EXPO v Praze Letňanech se uskutečnil v pořadí druhý ročník veletrhu elektromobility e-SALON. Jeho součástí byly premiéry nových ekologických aut včetně dalších prostředku čisté mobility. Na e-SALONU byla i konference i-City se zaměřením na ekologickou dopravu ve městech. Doprovodný program přinesl i možnost testovacích jízd.

 

Pavel Tomíček, Business Development Manager, Porsche Česká republika

Pavel Tomíček, Business Development Manager, Porsche Česká republika

 

„Jsme společnost Porsche Česká republika. Spadáme do skupiny Volkswagen a konkrétně do skupiny Porsche Holding Salzburg. To, co tady představujeme, je portfolio dobíjecích stanic značky Moon, To je značka, která spádá právě pod Porsche Holding Sazlburg. V tuto chvíli ji rolujeme na český trh. Záměr je takový, že celá síť našich značek v České republice, do které spadají Volkswagen užitkové vozy – Audi, Seat a Škoda Auto a prostě celá síť z koncernu by měla být osazena těmito dobíjecími stanicemi. Zároveň z této dealerské sítě by měly být k dispozici produkty, které skupina Porsche dodává na český nebo na středoevropský trh. Portfolio produktů zahrnuje veškeré dobíjecí stanice, které si v zásadě můžete představit. Je to od základních, hloupých wallboxů nebo těch, které v sobě nemají zabudovanou jakoukoli komunikaci. Konkrétně pak jsou určeny pro normální běžné použití nebo je to i pro místa, kde nemohu sledovat přístup nebo zatížení.

Pak představujeme chytré wallboxy, které můžeme dobíjet až 22 kW. Zároveň mají konektivitu, to znamená, že mají funkcionalitu řízení zatížení. To znamená, že nepotřebuji takový příkon, jako je násobek jednotlivých stanic. Mohu pracovat s něčím a potom rozkládat příkony tak, jak je v danou chvíli potřeba.

Pak máme i DC Wallbox – to znamená stejnosměrný proud na 25 nebo 24 kW. Jde opět o specifické použití. Je to stejnosměrné dobíjení. Na druhou stranu je samozřejmě pomalejší. Jde totiž o menší zařízení.

Pak tady máme velké zařízení. To je náš hypercharger – 150 kW stanice, která je poměrně elegantním řešením pro veřejnou infrastrukturu. Především jde o dálniční koridory nebo městská řešení, kde není čas dlouho dobíjet. K dispozici je několik přídavných modulů, dá se to dát až na 300 kW. Tento model rozkládá výkon mezi dva kabely – každý o 75 kW. To znamená, že když přijedou dva řidiči najednou dostávají 75 kW, když přijede jeden, tak dostane 150 kW.

Pak tady je poslední produkt, který je podle mě ideální pro české použití. Je to kabel, který se jmenuje Moon2Go. Je to kabel s pěti různými násadami, kde na jedné straně je mennekes pro AC dobíjení. Uprostřed je modul, který v podstatě dobíjí rychleji než ze standardních zásuvek. a konci máme koncovky jak do klasické domácí 230 – klasicky českého tří kolíku nebo pěti kolíku nebo takzvané té míchačkové zásuvky. Pro národ chatařů a pro lidi, kteří jsou pořád na cestě, se tento elegantní kufřík může hodit.“

 

 

Roman Guichen, jednatel Avistech 

Roman Guichen, jednatel Avistech 

 

Kolikátý je to pro vás ročník na e-SALONu?

„Úplně první, my jsme firma, kterou zastupuje finský výrobce nakladačů Avant. Tato společnost vyvinula novinku, kterou představuje model na baterky. Říkali jsme si, že ho zkusíme tady představit, abychom zjistili, co na to naši potenciální zákazníci řeknou. Avant je finská společnost, která vyrábí nakladače už od roku 1991. Poslední dva roky se zaměřila i na e-mobilitu. De facto tak vyrobila elektrický nakladač. Dělá dvě verze, jedna je kyselina olověné baterky a druhá verze je s lithiovými baterkami. Vystavujeme tady tak se dvěma stroji. Společně s nimi představujeme i různé příslušenství, které slouží na údržbu areálů nebo na práce v hale či ve vnitřních prostor.“

 

Andrea Halová, obchodní zástupce Morava + SK ASPGroup Distributing

Andrea Halová, obchodní zástupce Morava + SK ASPGroup Distributing

 

„Tento rok tady představujeme naši divizi, která se skládá z nabídky elektrických skůtrů, z elektrické čtyřkolky a elektrického UTV značky Linhai. Elektrické skůtry jsou pak značky Yadea.

ASPGroup Distributing je ryze česká společnost, která má mnoholetou tradici a zkušenost. Na trhu jsme přes patnáct let a v podstatě jsme jedni z největších distributorů čtyřkolek, moto doplňků a nyní i elektrických skůtrů Yadea.“

Co pro vás znamená být tady na e-SALONu?

„Znamená to pro nás skutečnost, že jdeme s dobou. Jsme součástí vývoje elektrických strojů nebo vehiklů. Jsme rádi, že můžeme i my přinést takovou nabídku, jakou máme.“

 

Dita Kovaříková, Brand Manager Super Soco  

Dita Kovaříková, Brand Manager Super Soco  

 

„Je to pro nás příležitost zviditelnit značku na českém trhu a vůbec dostat veřejnosti do povědomí trochu tu naši elektromobilitu. Na e-SALON jsme si připravili značku Super Soco, máme tady tři modely – model TC, TS a model CUX a speciální verzi CUX Ducati. Všechny motorky jsou zablokované na 45 kilometrů za hodinu. Na požádání je můžeme nicméně odblokovat. Motorky tak mají jízdní vlastnosti, že TCčková verze jede až 85 kilometrovou rychlostí, TS 75 km/h a ten skůtřík 65 km/h. Co se týče kapacity baterie, tak na jedno nabití vydrží 80 kilometrů.“

 

Gábor Iffland, ředitel pro externí komunikaci Valeo

Gábor Iffland, ředitel pro externí komunikaci Valeo

 

„Pro letošní e-SALON jsme si připravili tři ukázky ve třech oblastech, ve kterých působíme. Jednou z nich je autonomní řízení a veškeré asistenční systémy fungující na základě různých senzorů.

Připravili jsme také ukázku toho, jakým způsobem se řeší termální management v elektromobilechtopení, klimatizace, udržování konstantní teploty pro baterie v elektromobilech. Máme tu i ukázku toho, jak se dá s nízkým napětím řešit hybridizace vozu.

Každý rok  investujeme kolem 12 procent tržeb do výzkumu a vývoje. Z toho vychází prototypová řešení, která potom nabízíme. Na to poté naváže vývojová zakázka, která končí konceptem nebo přímo sériovou výrobou. Uvedu to na příkladu systému autonomního parkování. Máme svůj interní vývoj. Nabízíme třeba řešení, že to auto zaparkujete tak, že v něm nesedíte, ale máte ho propojené přes mobilní telefon. Auto tak za vás zaparkuje a vy jenom zpovzdálí dohlížíte na situaci. Tento systém jsme vyvinuli, následně jsme jej nabídli automobilkám a získali jsme tak zakázky od firem, jako jsou Daimler nebo BMW. Teď už to dodáváme jako sériové řešení. Jako koncový zákazník si to můžete koupit v nějaké příplatkové výbavě.

 

Miroslav Vozňák, ředitel Gasgas a Emotion Bikes

Miroslav Vozňák, ředitel Gasgas a Emotion Bikes

 

„Tradičně se zúčastníme podobných výstav. Byli jsme na e-SALONu již minulý ročník. Byli jsme i na výstavě Amper, samozřejmě vystavujeme na výstavě Motocykl, která je takovým hlavním eventem pro prodejce motocyklů v České republice. Pro nás to znamená, že můžeme představit naši nabídku. Další záležitost je, že diváci nebo návštěvníci skutečně motorky vidí a já vidím na první pohled, jak se jim design líbí a jak je to přitahuje. To je pro nás taková satisfakce, že opravdu kráčíme správným vývojovým směrem.“

„Jak vidíte za mnou, máme v nabídce celou řadu elektrických, terénních, ale i silničních motocyklů nebo skůtrů. Tam úplně od předu máme naši specialitu. To je naše česká, terénní, elektrická motorka – motocrossový speciál, není to pro každého. Důležité je, že to vyvolává emoce v těch jezdcích a kdo si na to sedl, tak byl velmi spokojený. Pro takové amatérštější použití tam máme motocykly čínského výrobce Sur-Ron. Je to věc, na které se může každý uživatel projet pěkně v lese, nikoho nedráždí, jezdí to potichu, má to papíry na silnici, krásná záležitost. Poté můžeme pokračovat přes elektrické, trialové motorky francouzského výrobce Electric Motion. Zase je potřeba trochu umět na těch motorkách jezdit a pak jezdíte krásně potichu v lese. Je to věc, kterou doporučuji každému, kdo jezdí enduro, motokros a chce se po tom lese pohybovat v klidu a nedráždit projíždějící cyklisty, myslivce a podobně.“

 

Petr Mičola, student laborant Vysoká škola Báňská Ostrava

Petr Mičola, student laborant Vysoká škola Báňská Ostrava

 

„Přijeli jsme klasicky s naším dvoumístným elektrickým coupe StudentCar SCX. Jde o klasickou čtyřkolku se čtyřmi elektromotory v každém kole. Za mnou vidíte novinku z posledního měsíce elektrické buginy. Ta je řešena jako výukový předmět pro střední a vysoké školy. Prakticky jde o výukovou stavebnici. Toto je ještě takový vizuální designový koncept. Je tam použito spoustu dílů z 3D tisku, plastu a je to právě z toho důvodu, že dnes v tom školství, jak se rozvíjí technologie 3D tisku, aby si to jednotlivé školy byly schopné v co největší míře zajistit a vyrobit sami.“

 

Filip Suk, konstruktér Zall Jihlavan Airplanes

Filip Suk, konstruktér Zall Jihlavan Airplanes

 

„Sídlíme v Jihlavě, specializujeme se na výrobu plechových letadel. V portfoliu máme Skyleader 600. To je největší typ, pak Skyleader 500 to je takové historické letadlo a pak tento Skyleader 400, který je přestavěný na elektropohon. Tento letoun je osazený 800 kW motorem, baterie mají přibližně 40 kWh. Ve vzduchu se udrží zhruba hodinu dvacet nebo hodinu a půl při běžném cestovním režimu. Dobíjení s rychlonabíječkou trvá kolem dvou hodin, možná něco málo přes dvě hodiny, s cestovní nabíječkou, kterou tady máme s sebou, je to 7 – 8 hodin. Toto letadlo má cenovku 145 tisíc euro, ale je to prototyp. S benzinovým motorem se ta cena pohybuje trochu níže.“

 

e-SALON je největší a nejlépe obsazený veletrh čisté mobility ve střední Evropě. Některé automobilky jej využívají tak k přestavení nových modelů. V Česku tak byla například k vidění vůbec poprvé druhá generace modelu e-Soul nebo vůbec první čistě elektrický crossover značky KIA – model e-Niro. 

 

Zdroj: Tývka.cz

Komentáře

Michal Kvapil

Jsem člověk, který si prošel bohatou praxí v oblasti žurnalistiky. Stáž jsem odstartoval na Novinkách.cz. Následně jsem přešel do mediální skupiny Lagardere, kde jsem pět let působil v Rádiu Zet / BBC na redaktorské a editorské pozici. Pracoval jsem i na pozici zprávaře. Následně jsem přešel pod projekt Youradio Talk, kde jsem měl i vlastní pořady - například Krypton pořad o kryptoměnách. Praxi jsem nabral i v regionální televizi První boleslavská, ve které jsem si prošel prací kameramana, střihače i redaktora. Souběžně s tím spolupracuji pro portál Mladaboleslav.cz a Boleslavský deník.