Vyberte možnost Stránka

Moderní Crashová laboratoř nabídne i testování pro elektromobily

Moderní Crashová laboratoř nabídne i testování pro elektromobily

Moderní crashová laboratoř, kterou otevřela mladoboleslavská automobilka Škoda Auto, nabídne i testování pro elektromobily. Celá zkušebna je situovaná u testovací dráhy v Úhelnici nedaleko Mladé Boleslavi. Je přizpůsobena veškerým známým scénářům nárazových zkoušek. Prvotně jde o nové předpisy European New Car Assessment Programme (Euro NCAP), jež platí od počátku roku 2020.

 

Vysoce kvalitní dokumentaci veškerých crash testů zprostředovávají osvětlovací systémy na bázi LED diod včetně nejmodernější kamerové techniky. LED diody se postarají rovněž o výraznou úsporu energie.

Crashová laboratoř nezapomíná ani na elektromobily. Pro manipulaci s nimi Škoda Auto zřídila vlastní zónu. Nová laboratoř v budoucnu nabídne možné provádění zkoušek pasivní bezpečnosti jak modelů značky Škoda, tak i automobilů ostatních značek koncernu Volkswagen.

„Naše nová crashová laboratoř nám umožňuje ještě rozsáhlejší a reálným podmínkám bližší simulace nehod a vytváří tak důležitý základní technický předpoklad k tomu, abychom mohli vysokou úroveň bezpečnosti našich vozů ještě dále zvyšovat. Zkušební zařízení kromě toho splňuje také veškeré technické požadavky pro testy elektromobilů. V příštích letech budeme kapacity pro nárazové zkoušky dále postupně rozšiřovat. S naší crashovou laboratoří opět přebíráme další část odpovědnosti v rámci celého koncernu Volkswagen,“ říká člen představensta firmy Škoda Auto za oblast technického vývoje Christian Strube.

Nová crashová laboratoř nabízí proti dosavadní zkušebně více než dvojnásobnou kapacitu. Zkušební hala přesahuje délku 180 metrů.

 

Crashová laboratoř má srdce v elektrickém pohonném systému

V areálu je i samostatná hala, která je vybavena speciálními zařízeními pro práci s elektromobily. Kapacita laboratoře stoupá ruku v ruce s požadavky pro testované automobily. Škoda Auto bude i nadále její kapacitu rozšiřovat i během následujících let.

Hlavním pilířem laboratoře je elektrický pohonný systém, který urychluje dvě čelně proti sobě jedoucí auta. Každé je o hmotnosti až 3,5 tuny na rychlost až 65 km/h nebo jedno vozidlo o hmotnosti až 3,5 tuny na maximální rychlost 120 km/h.

Další testovací zařízení je vybaveno například vysoce moderní saňový vozík tzv. „Flying Floor“. S jeho pomocí dochází k urychlování vozů pro důležitou zkoušku bočního nárazu na kůl. K zařízením zkušebny patří také statický simulátor převrácení, bariéra pro čelní náraz s malým přesazením tzv. „Small Overlap“, bariérové vozíky pro nárazy zezadu a pro crash Car to Car podle nejnovějších požadavků Euro NCAP.

 

Dvacet statickým vysokorychlostních kamer a 30 na palubě

Měřicí siloměrná stěna měří síly vznikající při nárazu. Pro případ neočekávaných událostí spojených s poškozeným elektrovozem vybudovala společnost Škoda Auto samostatnou budovu se zařízením pro nouzové zaplavení vozidla. Navíc mladoboleslavská automobilka zahájila nový projekt pro sběr veškerých dat v digitální podobě. Mnoho zkouškových dat se již zaznamenává pouze prostřednictvím tabletu.

Posádku testovacích vozidel simuluje devět dospělých a čtyři dětské figuríny různých konstrukcí. Figuríny jsou do vozidel umísťovány s pomocí optického zařízení, přičemž správné držení jejich těla se měří statickou fotogrammetrií.

Dvacet statických vysokorychlostních kamer a 30 „on board“ vysokorychlostních kamer – všechny disponující rozlišením HD – dokumentuje průběh a výsledky nárazových zkoušek. Aby dodaly optimální kvalitu obrazu, instalovala Škoda Auto nový osvětlovací systém na bázi LED diod s intenzitou světla 100 000 luxů. Tato technika umožňuje souběžně s vyšší kvalitou filmových záběrů také čtyřicetiprocentní úsporu elektřiny a vysokou tepelnou stabilitu.

 

Dále by vás mohlo zajímat:

Škoda Auto představila Octavii RS iV s hybridním pohonem

Škoda Auto DigiLab rozšíří flotilu elektroskútrů BeRider

První elektrické SUV od Škoda Auto ponese irský název Enyaq

Škoda Auto spustila nejvýkonnější superpočítač v Česku

 

Zdroj: Škoda Auto, Tývka.cz

O autorovi

Michal Kvapil

Jsem člověk, který si prošel bohatou praxí v oblasti žurnalistiky. Stáž jsem odstartoval na Novinkách.cz. Následně jsem přešel do mediální skupiny Lagardere, kde jsem pět let působil v Rádiu Zet / BBC na redaktorské a editorské pozici. Pracoval jsem i na pozici zprávaře. Následně jsem přešel pod projekt Youradio Talk, kde jsem měl i vlastní pořady - například Krypton pořad o kryptoměnách. Praxi jsem nabral i v regionální televizi První boleslavská, ve které jsem si prošel prací kameramana, střihače i redaktora. Souběžně s tím spolupracuji pro portál Mladaboleslav.cz a Boleslavský deník.