Vyberte možnost Stránka

Mlékárna Hollandia šetří odstraněním plastových víček tuny plastu

Mlékárna Hollandia šetří odstraněním plastových víček tuny plastu

Mlékárna Hollandia Karlovy Vary postupným odstraňováním plastových polyethylenových (PE) víček z výroby šetří tuny plastu. Loni na podzim tak učinila například u Smoothie Balance a Bio BiFi Drinků. Do poloviny letošníhoo července ušetřila okolo deseti tun plastu. Letos ke stejnému řešení přistoupila i u některých privátních značek. Celkem by tak díky odstranění překrývajících víček měla ročně ušetřit přes 25 tun PE plastů. O další redukci se snaží i u obalů vlastních BIO produktů a bezlaktózových jogurtů.

 

Zhruba 10 tun plastu dosud ušetřila mlékárna Hollandia Karlovy Vary díky odstranění PE víček u ovocných nápojů Smoothie Balance a Bio BiFi Drinků.

„Balení obou produktů jsme ve výrobě změnili na konci listopadu loňského roku. Spotřeba víček činila za poslední rok 4,65 milionu kusů při celkové hmotnosti 15,8 tun polyethylenu. Do poloviny letošního července se tak jednalo zhruba o 10 tun ušetřených plastů,“ řekl marketingový manažer společnosti Hollandia Karlovy Vary Jan Škoda.

Celkem se díky této změně podařilo firmě zredukovat objem použitého plastu u obalů obou výrobků o 28 procent.

Polyethylenová víčka plnila původně pouze funkci designového prvku, na který jsou uživatelé u tohoto typu a tvaru výrobku zvyklí.

Mohli by se inspirovat další čeští výrobci

„Pracovali jsme s variantou, že spotřebitelům bude na ovocných nápojích tento prvek chybět. Že jim výrobky budou připadat neúplné, na prodejích se to však neprojevilo. První čtyři měsíce zůstaly v meziročním srovnání na podobných hodnotách. V době nouzového stavu jsme pak zaznamenali i nárůst zájmu o oba produkty, kdy lidé více vyhledávali zdraví prospěšné výrobky,“ zhodnotil Škoda.

Pokud by se podle něj tímto krokem inspirovali i další výrobci, byl by to z ekologického hlediska pro český mlékárenský trh krok kupředu.

Hollandia na úspěšné odstranění PE víček u značkových produktů navázala v letošním roce i u některých privátních značek. Od 30. dubna je po dohodě s Kauflandem zrušila i u výrobků K-Classic a K-Jarmark. Roční spotřeba u těchto produktů přitom činí 3,25 milionu kusů víček, v přepočtu tedy 9,75 tuny PE plastů.

„Celková roční úspora plastů u všech výrobků, kde jsme polyethylenová víčka odstranili, tak dosahuje více než 25 tun,“ doplnil Jan Škoda.

Vcelku značné omezení plastů pak představují i takzvané K3® obaly, u kterých se s plastem kombinuje převážně recyklovatelný papír. Redukce hmotnosti plastu dosahuje u těchto obalů okolo 40 procent.

 

Skleněný obaly mají výraznější uhlíkovou stopu

„Používáme je u všech BIO výrobků naší značky a od loňska i na nově vyvinuté řadu bezlaktózových jogurtů. V budoucnu chceme zvážit, zda využití tohoto typu obalu rozšířit i na další produktové řady, nevýhodou je však podstatně vyšší cena obalu než klasické PP kelímky s ofsetovým tiskem, doplnil Škoda.

Úplné opuštění plastů u obalů jogurtových výrobků však podle marketingového manažera není možné. Stále se totiž jedná o nejefektivnější způsob uchovávání těchto produktů, který splňuje nároky na zdraví uživatelů. Některé jogurty na trhu mají obaly skleněné, pojí se s nimi však výraznější uhlíková stopa.

Skleněný obal je výrazně těžší než plastový, což se projevuje při logistice a rozvozu jogurtů, kdy těžší náklad znamená vyšší spotřebu. Problémem je také nízká ochota spotřebitelů skleněný obal vrátit, aby ho mlékárna mohla pro výrobu jogurtu opět využít.

Nejen u klasických obalů se proto Hollandia snaží o jejich maximální recyklaci. Za loňský rok tak podle dat společnosti EKO-KOM zajistila mlékárna zpětný odběr a využití celkem 1 138 tun obalových odpadů.

Výrazně také přispěla ke snižování uhlíkové stopy, podíl na omezení skleníkových plynů činil v jejím případě 2030 ekvivalentu oxidu uhličitého (pozn.: zapisováno jako CO2 ekv. Jde o množství CO2, které by mělo ekvivalentní příspěvek ke skleníkovému jevu atmosféry stejný jako množství příslušného plynu). Z hlediska energie to znamenalo úsporu 46 460 giga joulů.

 

Také by vás mohlo zajímat:

20 příběhů ŠAVŠ: Úspěšní sledují trendy a výjimeční je určují, říká J. Elich

Škoda rozšířila ve Vrchlabí výrobní linku, proces usnadnilo digitální dvojče

 

Zdroj: Hollandia

O autorovi