Lidé si kupují oblečení podle země výroby

Společnost se stále ve větší míře zajímá o to, kde a jak se vyrábí oblečení. Kolem 80 procent evropských spotřebitelů zajímají dopady výroby. Poukazuje na to studie Fashion Revolution. Smýšlení obyvatel se v tomto ohledu mění i v České republice. Pro lidi je tak důležité, kdo oblečení šije, z jaké země použitý materiál na výrobu pochází a jaký vliv má výroba na svět a klima. Nový pohled se odráží od stále více dominantní generace mileniálů a nových technologií.

Zájem dokazuje i studie Fashion Revolution, která byla provedena v pěti největších evropských zemích (Velká Británie, Španělsko, Německo, Itálie a Francie). Ta oslovila 5 000 respondentů. Cílem studie bylo zjistit, jaké faktory ovlivňují spotřebitele při nákupu oděvů, obuvi nebo módních doplňků a jaké informace chtějí, aby výrobci sdíleli.

Výsledky prokázaly, že 80 % dotazovaných si myslí, že by měly módní značky informovat o sociálních dopadech a dopadech na životní prostředí. Nejdůležitější pro respondenty bylo, aby výrobci snížili své dlouhodobé dopady na svět (84 %), konkrétně pak změny klimatu (85 %), ochranu životního prostředí (88 %) a genderovou nerovnost (77 %).

Také spotřebitelé v České republice jsou stále citlivější na původ a dopady výroby módy, kterou kupují a nosí. O tuto problematiku se zajímají především mileniálové, pro které je odívání velmi důležitou součástí života. Snaží se, aby je to, co si oblékají, charakterizovalo a vyjadřovalo jejich postoje.

Potrpí si na etický rozměr svého šatníků a dělají maximum pro to, aby svými nákupy co nejméně škodili planetě, proto jejich šatní skříně plní módní kousky etické a udržitelné módy. Tyto postoje hlasitě propagují a tím také problematiku dostávají do povědomí a na tato témata upozorňují.

 

Etická a udržitelná móda se staví za lidská práva

Etická móda se zabývá etickou stránkou výroby oblečení. Jedná se především o důsledné dodržování lidských práv. Cíleně jej nakupují ti, kteří odmítají nosit oblečení, které šili dětští dělníci v naprosto nelidských podmínkách.

Etická móda je také ekologická, stejně, jako móda udržitelná. V čem spočívá tolik opěvovaná a s vysokým zájmem poptávaná udržitelná móda? Výrobci těchto produktů pečlivě dbají na co nejnižší negativní dopad výroby oblečení na životní prostředí. Zaměřují se především na ekologické pěstování bavlny, na hospodaření s vodou, spotřebu energií, využívání recyklovatelných materiálů, typu a využití barviv. V tomto případě se hlídá také ekologičnost oděvních obalů a distribuce zboží.

 

RFID: Zákazník zná cyklus výroby produktu až po recyklaci

Pravost produktu a sledování každého kroku celého životního cyklu oděvních výrobků pomáhají také nové technologie. Příkadem je americká společnost EON, která ve spolupráci s řadou módních výrobců po celém světě vytváří značky Digital Identity, které umožňují inteligentní sledování produktu v celém jeho životním řetězci.

Tato společnost představila jednu z prvních značek integrované digitální identifikace (RFID) ve formě nitě, která se během výroby vkládá přímo do oděvu. Tak dává každému produktu jedinečné ID a možnost prokázat jeho výrobu.

„Vytvoření značky průkazné identity umístěné přímo v  oděvu přináší prodejcům i zákazníkům naprostou transparentnost. Otevírá také dříve nepředstavitelné příležitosti pro sledování celého výrobního a dodavatelského řetězce, autentizaci produktu, ale i zapojení spotřebitele do příběhu jeho nového výrobku,“ říká zakladatelka EON Natasha Franck. RFID tak nabízí nejen účinný nástroj proti výrobě a prodeji padělků, ale také nutné informace pro recyklaci produktů.

 

Recyklace oblečení je dalším trendem

A právě recyklace je dalším trendem v oděvním průmyslu. Existují dva typy recyklace – oblečení se znovu vrátí do prodeje prostřednictvím second-handů, předá se charitativním organizacím, které s ním naloží dle svého uvážení a zaměření, anebo se použije na výrobu dalších výrobků. Oblečení recyklují také velké módní značky, jako je například společnost H&M, která propaguje svůj program sběru oblečení jako globální iniciativu, ve které usiluje o udržitelnou budoucnost módy.

Protože za sebou textilní průmysl stále i přes snahy o optimalizaci zanechává nemalou ekologickou stopu, mnoho výrobců se rozhodlo jít jinou cestou a vyrábí produkty z recyklovatelných materiálů. Například česká firma KAVE, objevila způsob, jak využít k výrobě obuvi kávový lógr.

Kreativní využití takového produktu má za cíl změnit obuvnický průmysl pomocí pouze existujících materiálů a nástrojů, které v kombinaci s kreativním myšlením vytváří zcela nový nadčasový produkt. Jejich tenisky vyrobené z odpadních či zbytkových materiálů s důrazem na minimální ekologickou stopu získávají na popularitě.

 

Kave
Zdroj: www.aspen.pr

Originální české výrobky

Ručně ušité oblečení nese punc originality, má svůj vlastní příběh a dá se říci, že i duši. Společně s rychlým vývojem technologií, které bezpochyby napomáhají lidstvu ulehčit mnoho věcí a zpříjemňovat život, lidé často tíhnou spíše k přírodě a řemeslu.

Příkladem může být znovuzrozená česká módní značka Styx.

„Rozlišovacími prvky spodního prádla značky Styx je originální design a kvalitní materiály. Od samotné látky, potisku, přes gumu až po pečlivý výběr nití. Zde jsou zlaté ruce našich českých a moravských švadlen nenahraditelné, a právě dokonalý výsledek ruční práce naši zákazníci nejvíce oceňují. Každý vyrobený kus prádla navíc projde dvojitou ruční kontrolou,“ říká spolumajitel e-shopu a sítě obchodů Trenýrkárna.cz Adam Rožánek.

„Zákazníci preferují tuzemské výrobce také kvůli tomu, že se s nimi mohou ztotožnit a vybudovat si k nim vztah. Dalším důvodem může být menší uhlíková stopa, či snaha podporovat české výrobce,“ říká Karel Kotoun, manažer Consulting & Strategy společnosti Accenture.

 

Také by vás mohlo zajímat:

Firmy nejvíce inovují podnikové procesy, jde i o marketing

Soutěž & Podnikej uvolnilo výukovou aplikaci zdarma

Home office aneb jak jej zvládnout efektivně

 

Zdroj: Aspen

Komentáře