Vyberte možnost Stránka

Letecký průmysl se vzpamatuje z krize až počátkem roku 2023

Letecký průmysl se vzpamatuje z krize až počátkem roku 2023

Letecký průmysl citelně zaznamenal náraz koronavirové pandemie. Kdy lze očekávat zotavení do předkrizové situace z prosince 2019 nebo jaké oblasti leteckého průmyslu budou i nadále růst? Více jsme o tom hovořili na Konferencích Brno s viceprezidentem Svazu českého leteckého průmyslu Milanem Šlapákem.

 

Jak koronavirus ovlivnil a jak ovlivňuje z vašeho pohledu letecký průmysl?

„Letecký průmysl zaznamenává naprosto bezprecedentní situaci ve své historii a bezprecedentní situaci, co se týče propadu letecký přepravy. Každý tržní segment je zasažen trošičku jinak. Pokud se ale podíváme na nejdominantnější segment, což je komerční letectví, tak zhruba 70 procent letadel na globální úrovni je uzemněno, není v provozu, nelétá. Propady počtu letů se pohybují někde na úrovni 80 procent, záleží na regionu. Pokud se podíváme na prognózy, jak dlouho to bude trvat, tak podle našich odhadů návrat na předkrizovou situaci, řekněme na prosinec 2019 bude trvat někdy do konce roku 2022, počátek roku 2023.“

 

Jaký druh leteckého průmyslu v současné době roste? O jakou jde oblast?

CARGO minulý rok padalo, ale letos roste. Převáží medical supply, medical evacution a podobné aktivity. Pokud to  zjednoduším, tak co bude nadále růst, tak budou vojenské aplikace, drony, UAV aplikace, bezpilotní letouny. Každá země investuje buď stejně, nebo více do svých obranných aktivit. Bezpečnostní situace se nezlepšuje, spíše se zhoršuje. Tento trend tak bude pokračovat. Zároveň vidíme příležitost pro trh malých, privátních letadel ať už vrtulových nebo proudových. Důvodem je bezpečnost. Místo, aby se sdílel let na palubě s dalšími 200 osobami, tak buď tam budete sám, nebo v malém počtu dalších pasažérů.“

 

Nový motor pro malá letadla s top class technologiemi

Jak hodnotíte pomoc státu v rámci COVIDu?

„Nemohu to hodnotit na přímo, protože jsme žádnou z pomoci nevyužili. Do této chvíle jsme COVIDem nebyli zasaženi. Náš dodavatelský řetězec fungoval i nadále. Zaměstnance jsme neměli na povinné karanténě, protože nikdo nebyl nakažen. Naše objednávky se krátkodobě ani střednědobě nepropadly. Z tohoto hlediska není žádný důvod žádat stát o nějakou podporu, ani to v krátkodobém nebo střednědobém horizontu neplánujeme. Samozřejmě nevíme, jak se bude situace vyvíjet dál. Co si myslím, že je důležité s ohledem na hodnocení této pomoci, je jak rychle přišla. Pro malé střední podniky, pro živnostníky si myslím, že přišla velmi rychle. Pro ostatní společnosti si myslím, že ta rychlost mohla být lepší. Druhou věcí je, jaká administrativní náročnost je spojena s touto pomocí. Podle těchto kritérií bych to hodnotil.“

 

Na konferenci jste hovořil o vyvinutí nového motoru. Můžete k němu něco říci?

„Je to motor, který se jmenuje Catalyst. V podstatě se jedná o motor kolem 1300 koní výkonu. Je to Motor, který prošel takzvaným Clean-sheet designem. To znamená, že jde o úplně nový design, nejde o modifikaci nebo modernizaci stávajícího motoru. Jde o zcela nový produkt, který se vyvíjí od nuly. Co bych vypíchl je fakt, že jsme vzali super top class technologie z velkých komerčních motorů a ty přenášíme právě do segmentu malého a středního letectví. Jde o technologie, které nejsou v současnosti k dispozici. V tom je ten motor revoluční. Zákazníkům, kteří vyrábějí letadla, umožní další způsoby využití letadel. Další způsob zvýšení bezpečnosti provozu a letadel a snížení nároků na piloty.“

 

Internet věcí, umělá inteligence a malí roboti

V čem se mění servis?

„Dlouhodobě servis směřuje k tomu, aby se jednak prodlužovaly servisní intervaly. Dojde tak k menší administrativní a finanční zátěži na vaše operátory. Pokud má dojít k nějaké opravě tak, aby servis proběhl takzvaně na křídle, aby zákazník nemusel motor svěšovat z letadla a posílat ho do nějakého servisního centra. K tomu technologie směřují. Pokud to prodloužím do delšího horizontu, tak s využitím technologií, jako je umělá inteligence a s technologiemi a internetem věcí (IoT) bude diagnostika problémů dělaná vzdáleně. Poté se vyvíjí aplikace, to už je hodně hi-tech, v rámci čeho se vyvíjejí malí roboti, které dáte přímo do motoru, oni docestují na konkrétní místo motoru a tam provedou příslušnou opravu. Tím se opět všechno zrychlí, zjednoduší a hlavně zlevní.

 

Jaká je budoucnost GE Aviation?

„Pokud se podíváme na GE Aviation, tak jde historicky o extrémně úspěšnou společnost. Jestliže se podíváme na rok 2019, tak jsme opět skončili s rekordem. Backlog na konci roku byl nějakých 270 miliard dolarů. Tržby a profitabilita byly opět rekordní. Samozřejmě COVIDová situace křivky posílá zase někam jinam. Nicméně jsme leadery na trhu, co se týče technologií. Motory mají k sobě technologie, které nás odlišují od konkurence. To je ten důvod, proč máme tržní podíl, jaký máme. To je důvod, proč každé dvě sekundy před COVIDem vzlétalo letadlo, které bylo poháněno našimi motory. Tento trend bude pokračovat i nadále. Nicméně objemy následující dva tři roky budou nižší, než na které jsme byli zvyklí. Je tu krize, ale víme, jak ji řešit. Firma tím procházela v minulosti několikrát. Takže dojde k nějakému přenastavení kapacit. Budeme ale pokračovat dál.“

 

Také by vás mohlo zajímat:

Hackerský byznys je obrovský, říká Jiráček z Comguard

Krizový management je jako desetiboj v atletice

 

Zdroj: Tývka.cz

 

O autorovi

Michal Kvapil

Jsem člověk, který si prošel bohatou praxí v oblasti žurnalistiky. Stáž jsem odstartoval na Novinkách.cz. Následně jsem přešel do mediální skupiny Lagardere, kde jsem pět let působil v Rádiu Zet / BBC na redaktorské a editorské pozici. Pracoval jsem i na pozici zprávaře. Následně jsem přešel pod projekt Youradio Talk, kde jsem měl i vlastní pořady - například Krypton pořad o kryptoměnách. Praxi jsem nabral i v regionální televizi První boleslavská, ve které jsem si prošel prací kameramana, střihače i redaktora. Souběžně s tím spolupracuji pro portál Mladaboleslav.cz a Boleslavský deník.