Krizový management je jako desetiboj v atletice

Krizový management je jako desetiboj v atletice. Nejenom to řekl viceprezident České asociace interim managementu Petr Karásek. Podle jeho slov začal v Česku fungovat až v po krizových letech v roce 2008. S nástupem koronaviru jej opět musí společnosti řešit. Vyzpovídali jsme jej na Konferenci Brno.

 

Jaké jsou hlavní kroky z hlediska práce krizového manažera?

Krizové řízení se dá porovnat pro většinu lidí, kteří se s tím zatím nesetkali s léčením lidí. To znamená, že práce krizového manažera je podobná práci lékaře. Ti udělají diagnostiku, rozbor krve, rentgen, vyšetří pacienta, navrhnou léčebný postup a poté společně s pacientem léčebný postup realizují. Něčeho podobného se týká práce krizových manažerů. To znamená, že na začátku je nějaká fáze diagnózy, analýzy toho problému, návrh řešení třeba i nějakých alternativ. Poté následuje léčebný akční plán, na kterém pacient v tomto případě firma s tím krizovým týmem spolupracuje.“

 

Jak se vyvíjí obor krizového řízení?

„V České republice si myslím, že obor krizového řízení ve větším rozsahu začal fungovat někdy po roce 2008. Ne že by před tím žádní krizoví manažeři nebyli, ale výrazný nárůst přišel právě v tomto roce. Teď se většina firem seznámila s krizovým řízením kvůli události COVID-19. Obor se rozvíjí, je to takový multidisciplinární segment. Já bych ho přirovnal k desetiboji v atletice. To znamená finance, strategie, obchod, logistika, nákup, personalistika a další oblasti.“

 

Krizový manažer je ve firmě na dobu určitou

Jak se staví management společnost k vaší práci. Přijímá vás nebo staví se proti?

„Bez toho aniž bychom dokázali získat management společnosti, ve které působíme na svoji stranu, nelze nastartovat tu restrukturalizace nebo dokonce záchranu té společnosti. V tomto případě jde o jeden z úkolů – získat na svoji stranu management a vysvětlit, o co jde a v čem můžeme pomoci. Krizový manažer je ve své podstatě interim manager. To znamená, že on je tam na dobu určitou. Postavení stávajícího managementu tak neohrožuje. Krizový manažer totiž přijde a za pár měsíců zase odchází.“

 

Jaký bude svět po koronaviru?

„Určitě jiný než byl před koronavirem. Nelze tak předpokládat, že podniky ve většině oborů navážou na to, co se jich dotýkalo před březnem 2020.“

 

V čem jsou z vašeho pohledu největší chyby podnikové strategie?

„Když budu mluvit za strojírenství a za výrobu, kde se pohybuji, tak bych řekl, že největší chybou podniků je, že strategii buď nemají, nebo ji mají jen formálně na papíře. Zaměstnanci nevědí, jaká je strategie, nekontroluje se, jestli se společnost vyvíjí podle strategie a podobně. Z titulu své pozice krizového manažera mluvím o pacientech, kteří jsou nemocní. Určitě existuje veliká škála zdravých firem, kde to funguje v pořádku. mluvím ale pouze o segmentu, kde to nefunguje. Tam se setkáváme s těmito jevy.“

 

České podniky strategii rizik většinou nemají

Jaké jsou vaše zkušenosti při strategii řízení rizik. Jak to vnímají podniky v Česku?

„Typicky české podniky, to znamená podniky v českém vlastnictví většinou strategii rizik jako takovou nemají. Dnes ale i nové normy ISO vyžadují, aby tam byla kapitola řízení rizik. Teď po těch událostech s hackerskými útoky do toho zařadili i oblast bezpečnosti IT. Oblast strategických rizik, to znamená, že se rozhodnu vstoupit na trh, na který nejsem připraven nebo že neuspěji v souboji s konkurencí, nepodaří se mi získat zákazníky na svoji stranu, že nenastavím dobře obchodní distribuční cestu. Takovými riziky se se většina krizových plánů nezabývá.

 

Jak vidíte budoucnost vašeho oboru?

„Myslím si, že řada krizových manažerů posléze v určité fázi přejde do role mentorů. To znamená, že už nebudou řešit akutní případy, ale budou se snažit s těmi uvědomělejšími majiteli firem a managementy řešit věci dopředu. Budou se snažit je upozornit na rizika, která by mohla nastat, pokud nebudou dodržovat určité zákonitosti, určitá pravidla nebo určitá doporučení. Takže já vidím obor jako mentoring, učení, pomáhání než hašení požáru.“

 

Pokud se vaše společnost dostala do problémů a potřebuje vyléčit, pak vyhledejte pomoc krizového manažera. Stejně jako lékař vás totiž právě on jakožto podnikatele může dostat z nepříjemné šlamastiky. 

 

Také by vás mohlo zajímat:

Konference Brno se zaměřily na podporu rozvoje průmyslových firem

Konference Brno rozebíraly rozvoj vysokorychlostní tratě v Česku

Zdroj: Tývka.cz

Komentáře

Michal Kvapil

Jsem člověk, který si prošel bohatou praxí v oblasti žurnalistiky. Stáž jsem odstartoval na Novinkách.cz. Následně jsem přešel do mediální skupiny Lagardere, kde jsem pět let působil v Rádiu Zet / BBC na redaktorské a editorské pozici. Pracoval jsem i na pozici zprávaře. Následně jsem přešel pod projekt Youradio Talk, kde jsem měl i vlastní pořady - například Krypton pořad o kryptoměnách. Praxi jsem nabral i v regionální televizi První boleslavská, ve které jsem si prošel prací kameramana, střihače i redaktora. Souběžně s tím spolupracuji pro portál Mladaboleslav.cz a Boleslavský deník.