Koronavirus opět nutí školy k distanční výuce

Koronavirus a s ním spojený vzrůstající počet nemocných ruku v ruce s blížícím se nouzovým stavem přináší otázku, jak jsou školy připraveny na distanční vzdělávání. V této souvislosti musí mít základní, střední a vysoké školy stanovena opatření k omezení osobního kontaktu. Nezbytností je pak připravenost distanční a kombinované výuky. Schůdnou cestou je využití komunikačních technologií. Pojďme se projít, co by dané technologie měly splňovat.

 

Výběr komunikační technologie nebo služby

Pokud se některé školy rozhodnou pro smíšené učební prostředí, kdy jsou někteří studenti v učebně, zatímco jiní se do výuky zapojují prostřednictvím konference na dálku, je nutné mít zajištěn jasný a srozumitelný zvuk. Pro účelnou komunikaci je třeba, aby nic neunikalo těm, kteří jsou doma, ani žákům ve vzdálenějších lavicích.

 

Umožnění vzájemné komunikace

„Základním předpokladem je to, aby byl zvolený komunikační systém schopný pokrýt učebny všech velikostí. Zároveň poskytnout uživatelský komfort tomu, kdo diskusi vede, tedy pedagogovi. Pro učitele bude i tak složité řídit výuku žáků přítomných ve třídě i těch vzdáleně připojených, takže je žádoucí, aby je navíc zbytečně nezatěžovala složitost využívaného technologického řešení. To by také mělo bez problémů spolupracovat s běžnými platformami pro sdílení dokumentů jako například Microsoft Teams, Google Meet, Lifesize nebo Zoom,“ říká odborník na komunikační techniku ze společnosti Audiopro Michal Černý.

 

Ideální je prostředí bez dotyku

Hlavním faktorem, který pomůže školám bezpečně znovu fungovat tento podzim a zimu, je odstranění běžných kontaktních bodů. Sdílené kabely, dálková ovládání a dotykové rozhraní – to vše zvyšuje riziko přenosu choroboplodných zárodků z jednoho uživatele na druhého a nutnost neustálé dezinfekce je zatěžující.

„Existují technická řešení, která umožňují bezdotykové bezdrátové připojení a sdílení obsahu. Učitelé tak mohou sdílet prezentace přímo ze svého notebooku nebo tabletu na displej v místnosti i na AV vybavení studentů a eliminovat tak riziko nákazy při společné výuce,“ podotýká Michal Černý.

I při zachování odstupu musí být všichni slyšet

Snížení kapacity učeben, aby bylo možné zachovat dostatečný odstup, je v letošním školním roce zásadní problém. Ale s menším počtem lidí v místnosti a větším prostorem mezi nimi je třeba zajistit, že bude slyšet každý, bez ohledu na polohu.

„Je sice pravda, že každý se může připojovat do komunikačních systémů ze svého počítače nebo chytrého telefonu, pokud ale chceme zajistit plnohodnotné zapojení žáků při kombinované výuce, jen s tímto vybavením nevystačíme. Pro tento způsob výuky jsou ideální řešení, jimiž se vybavují zasedací místnosti. Ta například zajišťují 360​​° pokrytí místnosti a díky zapojení umělé inteligence aktivně sledují řečníky, aby poskytla všem srovnatelné podmínky,“ uzavírá Michal Černý.

 

Zkušenosti nabízí komerční sektor

Příkladem, že lze valnou většinu výuky a školení realizovat online, je i Počítačová škola GOPAS, která je jedničkou v oboru IT školení v ČR.

„My posledních 6 měsíců využíváme možností pokročilých technologií pro distanční výuku a školení na maximum. Všechny naše kurzy, a dokonce i odborné konference, úspěšně realizujeme online. Velkou výhodou, kterou si účastníci kurzu chválí, je námi poskytovaná možnost vrátit se ještě k probírané látce, a tak si vědomosti upevnit,“ říká výkonný ředitel Počítačové školy GOPAS Jan Dvořák.

 

 

 

Také by vás mohlo zajímat:

BMW zprovoznilo supermoderní výzkumné centrum FIZ Nord

 

Zdroj: Tývka.cz

Komentáře