Koronavirus narušuje globání automobilový hodnotový řetězec

Koronavirus narušuje globální automobilový řetězec. Ruku v ruce s tím se automotive musí vypořádat s novými výzvami, které se týkají elektromobility nebo autonomních či sdílených automobilů. Na vině je neodvratný vývoj technologií a nových obchodních modelů. Více o tom vypovídá nová studie Accenture.

 

Úvodní výpadky dodávek a výroby aktuálně vyústilo v další poptávkový šok a s ním otázka všude se objevujícího nejistého vývoje. Některým automobilká a jejich dodavatelům způsobily výpadky příjmů chybějící likviditu. Bez získání nových finančních zdrojů čelí hrozbě ukončení podnikání.

Aktuální podoba trhu přináší i riziko ve změně chování zákazníků. Ti budou i ve velké míře preferovat nakupování online. Koronavirus narušuje globální automobilový hodnotový řetězec.

V následujících bodech sepsalo Accenture hlavní výzvy, proti kterým se automobilový průmysl musí postavit.

 

1. Přerušený dodavatelský řetězec

Protože výrobci silně spoléhají na produkci just-in-time, tak došlo k okamžitému přerušení dodavatelských řetězců. V Číně zasáhlo zastavení výroby téměř dvě třetiny automobilové produkce. To logicky pocítili i všichni dodavatelé. Nedostatek součástek vyrobených v Číně se mimo jiné podepisuje i na poli celosvětové výroby.

 

2. Ukončení výroby

V Asii se pozvolna situace stabilizuje. Naproti tomu je ale velké množství amerických i evropských výrobců automobilů, kteří pociťují nejistotu spojenou s navrácením výroby do původního stavu.

Ruku v ruce s tím výrobci přesouvají technické, montážní i nákupní kapacity do výroby zdravotnického vybavení. O těchto iniciativách automobilek jsme informovali již v minulosti.

 

3. Nedostatek likvidity

V nejistých dobách stoupá důležitost hotovosti. Jinak tomu není ani v koronavirové pandemii. Někteří výrobci čelí nízké likviditě a při minimálních provozních peněžních tocích jsou zbývající hotovostní rezervy často vyčerpány během méně než dvou měsíců.

Tento fakt mnohé přinutil k zajištění si vyšších úvěrových limitů. Masivní pokles tržní kapitalizace podle Accenture pravděpodobně zrychlí konsolidaci celého odvětví.

Bez zajištění dalšího financování hrozí, že někteří hráči přestanou fungovat. To se v konečném důsledku podepíše na investicích do nejmodernějších technologií. Jejich zavádění se kvůli tomu pravděpodobně odloží.

 

4. Pokles prodeje vozidel

Čína je v oblasti automotive stále největším světovým trhem. V únoru letošního roku oproti minulému měsíci zaznamenala ale propad tržeb přesahující 80 procent. Globální prodejci ve svých prognózách letos očekávají pokles o 12 %.

Chování zákazníků především s ohledem na nárůst online nákupů setrvá s největší pravděpodobností i po skončení krize.

 

Automobilový průmysl a jeho vhodná reakce

Pro řešení krize by měly podniky reagovat ve třech časových osách:

  • rychle reagovat na nově vznikající situaci
  • obnovit obchodní činnosti
  • přenastavit strategické plány a přizpůsobit se „never normal“ realitě

 

Jak reagovat na probíhající krizi („RESPOND“)

  • Zajistit bezpečnost
  • Zůstat v kontaktu se zákazníky prostřednictvím online a mobilních kanálů
  • Umožnit efektivní rozhodování
  • Zřídit pracovní skupinu pro digitální pracoviště k zajištění účinné spolupráce

 

Jak upravit způsoby fungování („RESET“)

  • Řídit rizika ve všech oblastech
  • Identifikovat dodatečnou hodnotu a předejít krizi likvidity
  • Umožnit přesuny portfolia produktů prostřednictvím flexibilních dodavatelských řetězců

 

Jak se připravit na „never normal“ realitu („RENEW“)

  • Vytvořit nákladově efektivní provoz zapojením chytrých procesů a digitálních zaměstnanců a backoffice procesů
  • Sledovat trh pro možnosti dalšího růstu
  • Znovu nastavit priority investic a strategického plánu

 

„Výrobci, kteří se nejlépe přizpůsobí změnám, budou mít nejlepší předpoklady, aby zvládli aktuální výzvy a vybudovali silnější podniky, více zaměřené na zákazníka. Odměněni pak budou odolnými procesy a přizpůsobivým ekosystémem. Klíčové je zaměření pozornosti na „never normal“ realitu. A to dnes více než kdy jindy,“ uzavírá Managing Director pro oblast Products Automotive, Accenture ČR Michal Málek.

 

Také by vás mohlo zajímat:

Porsche Targa aneb krásný sporťák pro letní dny

BMW M a vznik jeho energického loga s trikolorou

Nové automobily kvůli koronaviru výrazně zlevní

 

Zdroj: Accenture

Komentáře