
Koronavirus narušuje globání automobilový hodnotový řetězec

Koronavirus narušuje globální automobilový řetězec. Ruku v ruce s tím se automotive musí vypořádat s novými výzvami, které se týkají elektromobility nebo autonomních či sdílených automobilů. Na vině je neodvratný vývoj technologií a nových obchodních modelů. Více o tom vypovídá nová studie Accenture.
Úvodní výpadky dodávek a výroby aktuálně vyústilo v další poptávkový šok a s ním otázka všude se objevujícího nejistého vývoje. Některým automobilká a jejich dodavatelům způsobily výpadky příjmů chybějící likviditu. Bez získání nových finančních zdrojů čelí hrozbě ukončení podnikání.
Aktuální podoba trhu přináší i riziko ve změně chování zákazníků. Ti budou i ve velké míře preferovat nakupování online. Koronavirus narušuje globální automobilový hodnotový řetězec.
V následujících bodech sepsalo Accenture hlavní výzvy, proti kterým se automobilový průmysl musí postavit.
1. Přerušený dodavatelský řetězec
Protože výrobci silně spoléhají na produkci just-in-time, tak došlo k okamžitému přerušení dodavatelských řetězců. V Číně zasáhlo zastavení výroby téměř dvě třetiny automobilové produkce. To logicky pocítili i všichni dodavatelé. Nedostatek součástek vyrobených v Číně se mimo jiné podepisuje i na poli celosvětové výroby.
2. Ukončení výroby
V Asii se pozvolna situace stabilizuje. Naproti tomu je ale velké množství amerických i evropských výrobců automobilů, kteří pociťují nejistotu spojenou s navrácením výroby do původního stavu.
Ruku v ruce s tím výrobci přesouvají technické, montážní i nákupní kapacity do výroby zdravotnického vybavení. O těchto iniciativách automobilek jsme informovali již v minulosti.
3. Nedostatek likvidity
V nejistých dobách stoupá důležitost hotovosti. Jinak tomu není ani v koronavirové pandemii. Někteří výrobci čelí nízké likviditě a při minimálních provozních peněžních tocích jsou zbývající hotovostní rezervy často vyčerpány během méně než dvou měsíců.
Tento fakt mnohé přinutil k zajištění si vyšších úvěrových limitů. Masivní pokles tržní kapitalizace podle Accenture pravděpodobně zrychlí konsolidaci celého odvětví.
Bez zajištění dalšího financování hrozí, že někteří hráči přestanou fungovat. To se v konečném důsledku podepíše na investicích do nejmodernějších technologií. Jejich zavádění se kvůli tomu pravděpodobně odloží.
4. Pokles prodeje vozidel
Čína je v oblasti automotive stále největším světovým trhem. V únoru letošního roku oproti minulému měsíci zaznamenala ale propad tržeb přesahující 80 procent. Globální prodejci ve svých prognózách letos očekávají pokles o 12 %.
Chování zákazníků především s ohledem na nárůst online nákupů setrvá s největší pravděpodobností i po skončení krize.
Automobilový průmysl a jeho vhodná reakce
Pro řešení krize by měly podniky reagovat ve třech časových osách:
- rychle reagovat na nově vznikající situaci
- obnovit obchodní činnosti
- přenastavit strategické plány a přizpůsobit se „never normal“ realitě
Jak reagovat na probíhající krizi („RESPOND“)
- Zajistit bezpečnost
- Zůstat v kontaktu se zákazníky prostřednictvím online a mobilních kanálů
- Umožnit efektivní rozhodování
- Zřídit pracovní skupinu pro digitální pracoviště k zajištění účinné spolupráce
Jak upravit způsoby fungování („RESET“)
- Řídit rizika ve všech oblastech
- Identifikovat dodatečnou hodnotu a předejít krizi likvidity
- Umožnit přesuny portfolia produktů prostřednictvím flexibilních dodavatelských řetězců
Jak se připravit na „never normal“ realitu („RENEW“)
- Vytvořit nákladově efektivní provoz zapojením chytrých procesů a digitálních zaměstnanců a backoffice procesů
- Sledovat trh pro možnosti dalšího růstu
- Znovu nastavit priority investic a strategického plánu
„Výrobci, kteří se nejlépe přizpůsobí změnám, budou mít nejlepší předpoklady, aby zvládli aktuální výzvy a vybudovali silnější podniky, více zaměřené na zákazníka. Odměněni pak budou odolnými procesy a přizpůsobivým ekosystémem. Klíčové je zaměření pozornosti na „never normal“ realitu. A to dnes více než kdy jindy,“ uzavírá Managing Director pro oblast Products Automotive, Accenture ČR Michal Málek.
Také by vás mohlo zajímat:
Nové automobily kvůli koronaviru výrazně zlevní
Zdroj: Accenture