Konference Brno: Česká železnice jako křižovatka Evropy pro osobní dopravu?

Segmentové Konference Brno se z onlinu přesunuly opět do Quality Hotel Brno Exhibition Centre, který hostil konferenci na téma Očekávaný vývoj odvětví kolejových vozidel v Česku a ve světě. Letos tomu tak bylo již po páté. Mezi řečníky byl i zástupce Ministerstva dopravy, nebo i předseda představenstva Českých drah.


Jan Sechter, náměstek Ministerstva dopravy

Jan Sechter, náměstek Ministerstva dopravy
Zdroj: Tývka.cz

„Chceme dokončit infrastrukturu, a tak být fit, abychom mohli jako stát zahájit finančně výstavbu vysokorychlostní železnice. Samozřejmě je otázkou, co po té síti bude jezdit. Já vidím obrovskou výzvu do budoucna, aby si naši dopravci uměli dobře nastavit financování kolejových vozidel. To se snažíme i na té nákladové stránce zejména teď v covidu ulevit našim dopravcům. Vidíme určitě příjem v tom, že získáme větší kapacitu a propustnost našich koridorů pro nákladní dopravu.“

„V osobní dopravě se staneme křižovatkou Evropy, to znamená, nebudeme obsluhovat jen náš domácí trh. Velikou diskuzi jsme otevřeli k obnovitelným zdrojům, které elektrické trakce historicky platí, ale neměla by, protože podle nás je čistá mobilita železnice a neměla by čistá mobilita přispívat na obnovitelné zdroje. Takže i tam si myslím, že je velká rezerva.“

Kdy bude moderní železnice hotová?

Ivan Bednárik, předseda představenstva České dráhy

Ivan Bednárik, předseda představenstva České dráhy
Zdroj: Tývka.cz

„Čemu tleskáme je skutečnost, že jsme našli prostředky na to, aby železnice v České republice byla rychlejší, modernější a bezpečnější. Co kritizujeme je fakt, že nevíme jasně, kdy bude hotovo. To znamená, že chybí světlo na konci tunelu. To je to období, kdy investice přinesou to ovoce, bude větší kapacita, tratě budou rychlejší a bezpečnější. Harmonogram je natažený na deset let až nekonečno.“

Alternativní pohony mají v Česku budoucnost

Roman Kokšal, generální ředitel Siemens Mobility

 Roman Kokšal, generální ředitel Siemens Mobility
Zdroj: www.tyvka.cz

„Pracujeme na spoustě inovativních technologiích. Samozřejmě to jsou hlavně moderní vozidla s alternativním pohonem. Co jsem zmínil v tom rozhovoru, bylo vodíkové vozidlo, které je v první fázi nabídek. Čekáme, že přijde první větší zakázka. Samozřejmě máme i další – konkrétně pak bateriová vozidla. To znamená kombinace trolej plus baterie. Do toho vkládáme relativně velké naděje, protože moderní doba si vyžaduje moderních technologií a na infrastruktuře České republiky, která je z 66 procent neelektrifikovaná, je to velká výzva. Z toho důvodu si myslím, že baterky i vodík mají v České republice budoucnost.“

„Já samozřejmě fandím lokomotivám, kde řada Vectron je v tuto chvíli prodána ve více než 1000 kusech. To je velký úspěch a máme z toho velkou radost. Čekám, že v Česku nějakého úspěchu ještě dosáhneme vzhledem k celosvětovému úspěchu tohoto produktu. Dále si věříme i v oblasti jednotek – to znamená elektrických jednotek, případně bateriových nebo vodíkových. Řada Mireo umožňuje kombinaci různých variant a tam předpokládáme taktéž nějaký úspěch. To jsou dvě portfoliové části, které jsou pro nás důležité.“

Petr Doubek, product manager Turck

Petr Doubek, product manager Turck
Zdroj: Tývka.cz

„Nosných produktů je více, v současné době je to automatizace v podstatě zaměřená na takzvanou decentralizaci. Decentralizace vlastně posouvá tu automatizaci takovým způsobem, že senzory mají více dostupných informací, než bylo dříve. Jsou dostupné logické moduly a ty moduly dokáží zpracovávat informace ze senzorů a dál do řídících systémů jde daleko méně informace – pouze ty klíčové. To znamená, že v řídících systémech se uspoří na výpočetním výkonu.“

Na konci samotných Konferencí Brno se ke slovu dostal i zakladatel a vlastník Regiojetu Radim Jančura. Na další konferenci se můžete těšit již 20. října. Tentokrát se zaměří na očekávaný vývoj automobilového průmyslu v Česku a střední Evropě.

Zdroj: Tývka.cz

Komentáře

Michal Kvapil

Jsem člověk, který si prošel bohatou praxí v oblasti žurnalistiky. Stáž jsem odstartoval na Novinkách.cz. Následně jsem přešel do mediální skupiny Lagardere, kde jsem pět let působil v Rádiu Zet / BBC na redaktorské a editorské pozici. Pracoval jsem i na pozici zprávaře. Následně jsem přešel pod projekt Youradio Talk, kde jsem měl i vlastní pořady - například Krypton pořad o kryptoměnách. Praxi jsem nabral i v regionální televizi První boleslavská, ve které jsem si prošel prací kameramana, střihače i redaktora. Souběžně s tím spolupracuji pro portál Mladaboleslav.cz a Boleslavský deník.