
Kompozice videa a její nastavení

V současné době je stále jednodušší pořízení vysoce kvalitního videa. Není třeba kupovat drahé digitální zrcadlovky (DSLR neboli Digital Single-Lens Reflex camera). K natočení skvělého videa vám v současné době stačí mobilní telefon nejlépe používaný v kombinaci s gimballem – jinými slovy speciálním stabilizačním zařízením. Základem jak dosáhnout kvalitního výstupu není ale dobrý telefon. Základem je totiž znalost kompozice. Více o tom informuje digitální agentura Adlien.
Video lze natočit v různých poměrech. Pole působnosti v tomto ohledu ještě prohloubily odlišné formáty na různých sociálních sítích. Uvědomte si, pro jakou platformu video hodláte připravit. Za standardní poměr považujeme 16:9. Jde o poměr, který je běžný u klasických videí na YouTube nebo FB. Celou hru proměnily na ruby Instagram Stories, které přišly s poměrem 9:16. V minulosti se na druhé straně používal poměr 4:3. Pokud se tak dostanete k repríze nějakého starého pořadu, tak se občas stane, že se setkáte s videem, které neodpovídá obrazu vaší širokoúhlé televize.
Pokud máte více sociálních sítí a chystáte se pro ně připravit vlastní video obsah, tak nezapomínejte na poměry stran. Natočené 16:9 video pak totiž těžko použijete ve formátu pro Stories nebo Reels. Pokud chcete pracovat s takzvaným cropováním obrazu, kdy měníte rozměry videa, natáčejte video ve větším rozlišení, aby následně neztratil obraz svoji kvalitu.
Pravidlo třetin
Základní pravidlo používané nejenom ve videu je pravidlo třetin. Jde o nástroj, pomocí kterého nastavíte správnou kompozici. Je to kompas, který si postupně intuitivně a automaticky osvojíte.
Po rozdělení obrazu na třetiny vzniknou čtyři důležité průsečíky. Ústřední motivy vašeho zájmu je důležité vkládat poblíž nich. Snažte se vyvarovat středové kompozici. Hlavní objekt tak dejte například více doleva k prvním průsečíkům. A vedlejší objekty napravo. Sledování obrazů nebo videa funguje stejně jako při čtení – tedy zleva doprava.
Hloubka obrazu
Zásadním faktorem ve vašem videu je prostředí. To podtrhává samotný příběh, který chcete předat zaujatému divákovi. Pokud splníte všechny technické požadavky, ale budete natáčet na místě, které je neatraktivní, tak pozornost potenciálního diváka nebo klienta nezaujmete. Vybírejte tak zajímavá místa. Vyhýbejte se natáčení před bílou stěnou nebo jednotvárným pozadím.
Využijte prostoru, ve kterém jste. Pokud jde o tematické prostředí, tak ho neupozaďujte. Natáčíte video o vaší firmě? Nebojte se zajít do kanceláře, kde jsou kolegové, využijte hloubku ostrosti, kdy je hlavní osobnost zaostřena a za ní jsou vidět rozmazaní pracovníci. Hloubka ostrosti závisí na nastavené cloně. S vyšší clonovou hodnotou se tak zvyšuje hloubka ostrosti.
Informační portál Tývka.cz zobrazuje pouze část článků. Kompletní si můžete přečíst ZDE.
Také by vás mohlo zajímat:
Jak získat víc zákazníků pomocí videa?
Zdroj: Adlien