Vyberte možnost Stránka

Jak na brand: Kdy má smysl dělat značku pro e-shopy

Jak na brand: Kdy má smysl dělat značku pro e-shopy

Jednoduchá odpověď by mohla znít: smysl to má vždy. Ve světě e-commerce se nesetkáte s firmou, která nepracuje na své značce, a přesto má dostatek poptávek a je úspěšná. Pokud tedy neprodává něco jako jediná na světě. A i taková značka musí na svém vnímání pracovat. Otázkou tedy je, proč se budováním značky vlastně zabývat? Odpověď je jednoduchá. Kvůli úspěchu. Kvůli dlouhodobému úspěchu a profitu.


V naší agentuře Beneš & Michl značku vnímáme jako jakousi duši firmy a jejích hodnot, jako odraz vnitřního nastavení i firemní kultury. Značka, chcete-li brand, má dvě zásadní schopnosti.

Zaprvé – dokáže v lidech vyvolávat očekávání. Zadruhé vás dokáže odlišit od konkurence.

Značka je vypravěčem příběhů a přináší očekávání. A chcete-li uspět, musíte umět tato očekávání opakovaně uspokojovat.


E-shop bez brandu je jako sex bez orgasmu

říká Jan Beneš z Beneš & Michl

U nás v agentuře se řídíme jednoduchým heslem – E-shop bez brandu je jako sex bez orgasmu. Budovat značku, dobré jméno, věrohodnost a další, je důležité v každém odvětví podnikání.

U e-shopů je situace ještě o něco specifičtější. Při zakládání nového e-shopu a následném správném fungování se dostane na úroveň konkurence. Žádný vrchol ale stále přicházet nemusí.

Abyste byli opravdu úspěšní, musíte vystoupit z řady. Snažte se být vidět. Budujte svou značku. Pracujte na sobě.

Doba dodání je klíčová

Pokaždé klientům říkám, že je důležité si uvědomit, že vaše značka bude tak silná, jako její nejslabší kontaktní místo. Sledovat a zlepšovat všechna kontaktní místa musíte najednou.

Nestačí pouze nafotit skvělé fotky produktů, nastavit nízké ceny a vytvořit podrobné popisy produktů i s návodnými videi, když pak samotné dodání trvá o dva dny déle, než co jste zákazníkovi slíbili.

Zdroj: Beneš & Michl: na fotografii Jan Beneš

On si z této zkušenosti vezme pouze to, že jste mu zboží dodali zkrátka pozdě. A bude to dál šířit ve svém okolí. Je mu jedno, že na vině může být samotný dopravce.

Je na vás, abyste si vybrali spolehlivého partnera.

Neokopírovaný unikát

Další rada ohledně budování brandu – buďte unikátní a neokopírovatelní. Na začátku je třeba si položit otázku, v čem jste unikátní.

Prodáváte něco, co nikdo jiný nemůže nabídnout? Pokud ano, máte vyhráno. Jestliže jste ale 37. online obchod s pneumatikami, bude třeba zjistit a zanalyzovat, co jiného budete mít jen vy. V čem se budete lišit.

Pokud to bude dodání v den objednávky, je to dostatečně unikátní? Co když konkurence nabídne druhý den svým zákazníkům to samé? Čím těžší bude vaši unikátnost okopírovat, tím bude vaše značka silnější.

Nejste unikátní? Buďte zapamatovatelní!

Co když na nic unikátního nepřijdete? Musíte být pro zákazníky zkrátka zapamatovatelní. Když už nabízíte produkt, který nabízí i konkurence, potřebujete, aby si zákazníci zapamatovali právě vás.

Je jedno, jestli to dokážete pomocí maskota (jako Škoda díly a jejich pan Svíčka), neformální tonalitou komunikace (jako Zoot), netradičním vizuálem nebo vymykajícím se názvem e-shopu (Růžový slon).

Důležité je, aby si vás zákazník zapamatoval. Tím zvyšujete šanci, že příště nakoupí právě u vás.

Každý má rád příběhy

Každý má rád příběhy – fungují a lze říct, že také prodávají. Značka firmy by měla odrážet to, v co věříte, vaše zásady i vaše fungování. Svou autentičností i uvěřitelností ovlivňujete obecné povědomí o značce.

Jak už kdysi napsal Marty Neumeier, „Značka není to, co říkáme my. Je jím to, co říkají zákazníci”.

Jaký je tedy recept na tvorbu značky? Odpovězte si na otázky: Co dělám? Proč to dělám? Jak to dělám? Proč by to mělo někoho zajímat?

Pak si také stanovte své hodnoty a promítněte je do všeho, co děláte (ve všech kontaktních místech). Díky samotným odpovědím naleznete svou jedinečnost. A pak také – vyprávějte příběh. Buďte trpěliví.

Také by vás mohlo zajímat:

Startup A jedeš zefektivní technologiemi průmyslu 4.0 prodej ojetých aut

Zdroj: Beneš & Michl

O autorovi